Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Jag tror (med betoning på tror) att jag sått klart årets blomster..

Visa bifogad fil 144385

Mestadels sommarblommor, men även en del akleja, riddarsporrar och röd solhatt.
Gissar att jag kommer drunkna i blommor senare, i sommar eftersom det mesta är bredsått 😅

Kan man göra såhär med alla sommarblommor eller måste det vara bara de som tål frost och minus? (Jag bor i zon 6, mikroklimatskapar till ca zon 5)
 
Precis där jag hade tänkt placera några pallkragar har det dykt upp något som min app påstår är bolmört. Vilket inte är helt omöjligt, då jag bor i ett 1800-talstorp och grävde ner avlopp precis där förra året, dvs vände runt i den gamla jorden. Jag har hört att bolmörtsfrön kan ligga vilande väldigt länge och dyka upp just när man vänder runt i jorden. Jag har aldrig stött på bolmört tidigare, har sett att den räknas som nära hotad och tycker att det är lite coolt att ha den. Å andra sidan vet jag att den är jättegiftig, och så hade jag ju tänkt ha mitt pallkrageland precis där... 🙄 Hur skulle ni ha gjort - ta bort den eller låta vara kvar?
 
Precis där jag hade tänkt placera några pallkragar har det dykt upp något som min app påstår är bolmört. Vilket inte är helt omöjligt, då jag bor i ett 1800-talstorp och grävde ner avlopp precis där förra året, dvs vände runt i den gamla jorden. Jag har hört att bolmörtsfrön kan ligga vilande väldigt länge och dyka upp just när man vänder runt i jorden. Jag har aldrig stött på bolmört tidigare, har sett att den räknas som nära hotad och tycker att det är lite coolt att ha den. Å andra sidan vet jag att den är jättegiftig, och så hade jag ju tänkt ha mitt pallkrageland precis där... 🙄 Hur skulle ni ha gjort - ta bort den eller låta vara kvar?
Jag hade behållit bolmörten och gjort en ny plan för pallkragarna.
 
Min sparris är galen i värmen :love:
Såg första skotten skymta förra helgen, idag har jag flera stycken som är nästan 2dm långa!
Jag planterade dem förra året, köpte stora plantor, skördade såklart inget då. Vågar jag knycka några i år eller är det dumt?
Mvh väldigt sugen på sparris.
 
Min sparris är galen i värmen :love:
Såg första skotten skymta förra helgen, idag har jag flera stycken som är nästan 2dm långa!
Jag planterade dem förra året, köpte stora plantor, skördade såklart inget då. Vågar jag knycka några i år eller är det dumt?
Mvh väldigt sugen på sparris.
Min med! Satte stora barrotade, 2 år gamla förra året. Jag skördar 1-2 per planta i år, har redan tagit 10 st 🤩
 
Jag köpte en frilandshibiskus i kruka i höstas. den har stått ute på altanen över vintern.
Någon som vet när såna brukar komma igång på våren? Bara funderar på om den har frusit ihjäl i vinter eller om det är normalt att den tar tid på sig att komma igång på våren?
Dom är sena. Min visar inga tecken på liv än, helt normalt.
 
3 grader i växttunneln i natt. Får vänta lite med att sätta ut mina plantor dit då. Ska bli svalare nästa vecka dagtid (10-12 grader) så gissar jag får vänta två veckor eller så.

Hur svalt klarar paprika och tomat?
 
3 grader i växttunneln i natt. Får vänta lite med att sätta ut mina plantor dit då. Ska bli svalare nästa vecka dagtid (10-12 grader) så gissar jag får vänta två veckor eller så.

Hur svalt klarar paprika och tomat?
Mina står i uterummet nu dygnet runt, har varit typ 5 grader någon natt och de mår toppen. Man brukar väl säga minst 8 grader ungefär som riktlinje för när de kan planteras ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp