Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Jag har gjort bort mig. Väcker mina dahlior i påse och alla fick inte plats i det bra fönstret. Ställde därför den jag gillade minst i ett annat, trodde jag. Har tydligen blandat ihop dem så nu är den minst fina tät och hög och en annan stackare klenare 😅
 
Det brukar bara vara att ta en valfri frisk gren, ta bort lite energikrävande blad och sen stoppa i marken - dom är värre än ogräs :up:
Åh det vill jag med testa! På min shesmin Hur mycket gren ska man ta? Nån meter? Flera grenar bredvid varandra för att få en buske?

Mvh ogröna fingrar.
 
Ok Buke, en trädgårds-idiot behöver hjälp. Jag kan noll i stort sett.
Vi flyttade hit i höstas. Så jag vet heller inte hur växterna i rabatten ser ut vid ev blomning.

Vet någon vad detta är för växt? Tänker om jag ska spara dem eller rensa bort..
IMG_5190.jpeg
 
Har varit på shopping idag, en rabarber (strawberry nånting), en kaprifol, två sommarblommor, om jag kommer ihåg riktigt så en småblommig petunia och en verbena, båda vita + en murgröna. Hoppas på att kaprifolen vill trivas i en pallkrage på uteplatsen och sprida väldoft 🤞🌱
 
Jag tänkte odla luktärt som får klättra på en rosenbåge. Det blir utrymme kvar i krukan, vad hade ni samplanterat med? Kan njurvinda funka tro?
 
Ok Buke, en trädgårds-idiot behöver hjälp. Jag kan noll i stort sett.
Vi flyttade hit i höstas. Så jag vet heller inte hur växterna i rabatten ser ut vid ev blomning.

Vet någon vad detta är för växt? Tänker om jag ska spara dem eller rensa bort..
Visa bifogad fil 144864
Spara! Det är typ malva eller midsommarblomster gissar jag. Låt den komma upp och bestäm när du sett blommorna.
 
Jag med mina önskemål..... Tänk om man visste hur t.ex. blommor ser ut när de dyker upp som små, i rabatten? Jag har sått ett gäng sommarblommor, direkt i rabatten ... men samtidigt dyker det upp en massa annat också, små filurer som är ... Ja, just det. Är det ogräs? Självsådd Rosenskära? Nåt annat fint som gärna får vara kvar? Eller? River jag bort allt så kanske jag river bort det jag sått också! HUR vet man vad som är vad?? Tänk en bild på varje växt som nyfödd, på påsen, eller i nätbutiken? Så man kan identifiera dem!
 
Jag med mina önskemål..... Tänk om man visste hur t.ex. blommor ser ut när de dyker upp som små, i rabatten? Jag har sått ett gäng sommarblommor, direkt i rabatten ... men samtidigt dyker det upp en massa annat också, små filurer som är ... Ja, just det. Är det ogräs? Självsådd Rosenskära? Nåt annat fint som gärna får vara kvar? Eller? River jag bort allt så kanske jag river bort det jag sått också! HUR vet man vad som är vad?? Tänk en bild på varje växt som nyfödd, på påsen, eller i nätbutiken? Så man kan identifiera dem!
Min taktik är att endast ta bort det jag är hundraprocentigt säker på är ogräs. Typ kvickrot och maskrosor. Allt annat får stå kvar och är inte ogräs till motsatsen är bevisad :D
 
Så skönt med lite nyfunnen trädgårdsenergi! Det har varit så extremt trögt med denna långa, blöta och kalla vår så jag har inte ens varit pepp på förodlandet. Och planen att gräva i odlingsbäddarna tidigare funkade inte heller pga regn och kyla. Men nu med gräset klippt och odlingsbäddarna i alla fall identifierade igen så vaknade det ändå någon inspiration.

Det blir inte femtio tomatplantor i år men några fick jag i alla fall sått tidigare så tio-tolv åtminstone. Och det går ju faktiskt att köpa några till om det ändå skulle kännas futtigt. Men det är också skönt att ha stora planteringskärl till alla för en gångs skull och att det inte tar så lång tid att vattna.

Så nu står det också pumpor och squash och gurkor och kål och ärtor på tillväxt! Och lite olika blommor. Och om helgen är någorlunda vädermässigt, så kanske lök och dahlior också kommer i jorden?
 
Ok Buke, en trädgårds-idiot behöver hjälp. Jag kan noll i stort sett.
Vi flyttade hit i höstas. Så jag vet heller inte hur växterna i rabatten ser ut vid ev blomning.

Vet någon vad detta är för växt? Tänker om jag ska spara dem eller rensa bort..
Visa bifogad fil 144864
Jag tror på Stormhatt. Dom korsar sig med riddarsporrar ibland så det kan bli fina plantor det också. Ta aldrig bort något första året i en trädgård om du inte vet hundra vad det är. Kan dyka upp fantastiska saker. Grannen hade vild sparris i ett hörne. Riktigt god vsr den.
 
Mitt bästa tips är att bildgoogla!!!! Det kan ju bli lite tokigt såklart och bäst funkar det när blommorna kommit upp, men funkar ändå väldigt bra på både växter, insekter och annat!! Gå in på google, tryck på kameran och ta en bild, se vad Google föreslår att det kan va och läs vidare därifrån ☺️
Ok Buke, en trädgårds-idiot behöver hjälp. Jag kan noll i stort sett.
Vi flyttade hit i höstas. Så jag vet heller inte hur växterna i rabatten ser ut vid ev blomning.

Vet någon vad detta är för växt? Tänker om jag ska spara dem eller rensa bort
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2024-05-09-21-11-14-86_680d03679600f7af0b4c700c6b270fe7.jpg
    Screenshot_2024-05-09-21-11-14-86_680d03679600f7af0b4c700c6b270fe7.jpg
    102,6 KB · Visningar: 17

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp