Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rosenkvitten är underbara :love: Jag har en sedan tidigare och har köpt en till i år.
Jag hade rosenkvitten på förr(-förra) stället som
Var sticklingar från de plantor jag gav till en vän som tack för hjälp jag fått. Planerar nu att ta sticklingar igen från hennes buskar. Jag har en perfekt grusig (uppbyggd) slänt vid altanen där de skulle vara sååå fina. Köpte bra produktionssorter och är nyfiken på att hitta sätt att använda dem.

Åh, bra tips! Tack!
Bild på resultatet, tack (med eller utan rosenkvitten)! :bow:

Tillägg: bra med två sorter om du vill ha frukt.
 
Ser ut som att iaf en av spökfunkiorna har lite liv i sig :up:

20240513_192605.jpg
 
Jag hade rosenkvitten på förr(-förra) stället som
Var sticklingar från de plantor jag gav till en vän som tack för hjälp jag fått. Planerar nu att ta sticklingar igen från hennes buskar. Jag har en perfekt grusig (uppbyggd) slänt vid altanen där de skulle vara sååå fina. Köpte bra produktionssorter och är nyfiken på att hitta sätt att använda dem.


Bild på resultatet, tack (med eller utan rosenkvitten)! :bow:

Tillägg: bra med två sorter om du vill ha frukt.
Var på slänten planterar du dem? Längst upp? Eller längst ner? I mitten? 😅
 
Trädet eller busken? Det finns rosenkvitten och så finns det äkta kvitten. De är inte släkt med varandra. (Men gissar att det är rosenkvitten du menar eftersom den nämnts. )
Eller båda :laugh:🙈 trädet visste jag om sen innan men visste inte att (om den än obesläktade) buskarna också sätter frukt,.. som man kan göra marmelad på? Lr har jag förstått det tokigt? Tror vi har en rosenkvitten redan i stugan men har aldrig sett frukt på den. Kanske vi behöver en till? ^^ ska se om jag har en bild på vår buske
 
Eller båda :laugh:🙈 trädet visste jag om sen innan men visste inte att (om den än obesläktade) buskarna också sätter frukt,.. som man kan göra marmelad på? Lr har jag förstått det tokigt? Tror vi har en rosenkvitten redan i stugan men har aldrig sett frukt på den. Kanske vi behöver en till? ^^ ska se om jag har en bild på vår buske
Ja, båda sätter ätbar frukt. Rosenkvitten behöver en kompis för att sätta frukt.
 
Världens sämsta bild iaf 🙈 har tyvärr ingen annan. Busken står egentligen riktigt dumt till, så vi klipper bara ner den varje år men den kommer glatt tillbaka 😅 har rosenkvitten taggar?


Screenshot_20240513-210919~2.png
 
Hörni. Fuktslang/droppslang (vilket som). Var hittar jag det till hygglig kvalitet utan att behöva lägga halva csn på eländet? Tänker inte beställa från någon budget nätbutik från Kina eller vad det nu kan vara där man får hem skräp.

De där Bauhaus har, är de ok? De hade bra längder på dem tyckte jag.
 
I helgen måste jag ta ett rejält tag mot alstroemerian som återigen invaderar det bortre högra hörnet av rabatten på framsidan. Jag tyckte ändå att jag var rätt noga med att plocka de tidigaste skotten så sent som förrförra helgen, men de har fullständigt exploderat under de senaste dagarnas värme och håller på att kväva min stackars nyplanterade lagerolvon och mina riddarsporrar alldeles. De är hur vackra som helst när de blommar, men det finns ändå en gräns för hur mycket jag vill att de ska ta över, särskilt med tanke på att jag aldrig ens planterat dem (de sprider sig från grannens trädgård)! Dessa bilderna är tagna med tre veckors mellanrum:

Alst.png
 
Mina kallsådder blev omplanterade igår :) Det är så himla smidigt, tomaterna är stadiga och frodiga och sommarblommorna har vuxit fint och rotat sig bra i bredsådder. Inget kränkande ur och in, bara fiberduk på.
PXL_20240513_184146509.jpg
Enda missen är att sandlådesand är absolut värdelöst att toppa och blanda ut pyttefrön med pga håller en massa vatten 😅 Det hade jag på känn redan när jag sådde men orkade inte leta fram något annat... Så silvernjurvinda och hänglobelia grodde inte alls, resten blir fint!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp