Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för information! Ska testa det där med ostronmussling, får smaka den först kanske och se om den är god :D Vore ju kul om man lyckas tänker jag. :D

Jag har för mig jag hört om svamphus eller liknande är ett måste till champinjoner så det var därför jag funderade på om det var ekonomiskt värt och mödan värd också. :)

Jag tror inte att det finns svamphus med champinjoner. Men testa ett hus med ostronskivling. Det är nog inte billigare än att köpa i mataffären, men heller inte jättedyrt (typ 250 kr) men du får en bild av om du tycker svampodling verkar kul.
 
Hävde ner en påse kärleksblomster i blomlådorna. De står i växthuset och har kommit upp ett par centimeter. När vågar jag ställa ut dem tro? Är ca 7 grader på nätterna nu. Kanske lika bra att vänta ett tag till?
 
Hävde ner en påse kärleksblomster i blomlådorna. De står i växthuset och har kommit upp ett par centimeter. När vågar jag ställa ut dem tro? Är ca 7 grader på nätterna nu. Kanske lika bra att vänta ett tag till?
De borde ju gå bra att ställa ut, man får bara som vanligt avhärda dom först och hålla ett öga på termometern om det kommer en släng frost till.
 
Denna hittade jag på granngården och kände att jag behövde. Luktar verkligen Coca Cola! 😍
IMG_1572.jpeg
 
Nu är jag en hemsk person, som inte orkar läsa igenom 91 sidor i den här tråden. :)

Men jag såg i Jeremy Clarksons farmprogram att han odlade svamp och började fundera på om det är görbart här? På balkongen/altanen? Inomhus? Någon som gjort och vet om det är svårt eller ens värt det eller ska man köpa sina champinjoner i affären ändå, billigare? Man kan tyvärr inte odla kantareller, ack vad synd! Jag ser aldrig sådana i skogen!

Fråga två. Jag köpte två purjolökar, delade och frös in och satte rötterna i vatten och nu växer båda två så det knakar. De har stått i vatten sedan dess som jag bytt varje dag. Jag satte ut dem i jord i en kruka i går. Var det ett misstag? Skulle de fortsatt i vatten bara? Ska jag klippa ner dem då och då? Hur mycket kan de växa och växa upp igen?

Kan man odla ärtor på balkongen? Jag tycker enbart och bara om just Findus ärtor, tror sorten heter Ebba, kan man odla sådana själv?
https://svampladan.se/
Jag planerar att testa en sån här nån gång. Ingen aning om det är lätt men jag ska testa 😀 Älskar champinjoner!
 

Ja, malört står det på deras hemsida, men det är ju åbrodd också 😊 (jag vet verkligen inte hur jag får bort detta typsnitt 😂)​

Verkar vara en underart, åbrodd är artemisia abrotanum, och kolaplantan är artemisia abrotanum ssp maritima. Men det verkar vara en del namnförbistring, som med många trädgårdsväxter. På en del ställen står den som artemisia maritima, vilket är strandmalört. Eller så säljs båda under namnet colaplanta.
 
Verkar vara en underart, åbrodd är artemisia abrotanum, och kolaplantan är artemisia abrotanum ssp maritima. Men det verkar vara en del namnförbistring, som med många trädgårdsväxter. På en del ställen står den som artemisia maritima, vilket är strandmalört. Eller så säljs båda under namnet colaplanta.
På växtpasset står det Artemisia Alba cola. Smakade den, smakar godis. Sjukt imponerad i alla fall 😁
 
Jag har en uteplats i västläge där jag skulle vilja få upp lite krukor med blommor men blir osäker på om soltimmarna räcker. Huset skymmer platsen till kl. 13.00 sen är det sol takt på hela kvällen igenom.
I ena hörnet närmast huset har jag ett hav av påsk och pingst liljor som älskar livet där, så något trivs iaf.
Vet inte riktigt vilken typ jag ska kolla efter. Gillar skugga? Halvsoligt? Soligt?

Aaaah! Hjälp mig!🤣 Är betydligt lättare med inneväxterna.

Har en liten dröm om någon jordgubbsplantor men det kanske är kört då?🍓
 
Hmm, vilken av dessa tre är det sm behöver mer vatten och mindre vatten? Dill, gräslök och persilja?

Jag köpte en liiiten ynklig mynta i söndags och om jag inte helt misstar mig har den redan växt :eek:
 
Hmm, vilken av dessa tre är det sm behöver mer vatten och mindre vatten? Dill, gräslök och persilja?

Jag köpte en liiiten ynklig mynta i söndags och om jag inte helt misstar mig har den redan växt :eek:
Gräslök är torktålig men växer bättre med vattning. De andra vill gärna ha vatten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp