Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här går det framåt. 🤩
Före-bild
20240517_192428.jpg
 
Jag vill vara ute och småpilla i trädgården, men det är så varmt! Man ska inte klaga, som det brukar heta, men det är 29 grader på baksidan nu.. Jag är inte byggd för värme!
Jag har inte riktigt lika varmt, men tillräckligt. Jag gillar egentligen värme, men nu är jag inte van. Men det är alltid bättre att fixa utomhus på kvällen när solen gassar på dagen.
 
Här händer det grejer medan man är iväg 🤩
20240519_130313.jpg

Kan meddela att jag skrattade gott åt sonen när vi skulle hämta hästskit. Min sista häst avlivades när sonen var 2år, vilket märktes. Han stod och klöktes när de 2 första säckarna fylldes 🤣

På slutet däremot så var det annat ljud och jag fick berätta lite om hur det var när jag hade Danne på det stallet. Vilken hage han gick osv 😍

T om så att han ev. kan tänka sig att hjälpa mig om jag behöver mer. (Hämtade 13 sopsäckar). Mot godis såklart 😁
 
Här händer det grejer medan man är iväg 🤩
Visa bifogad fil 145690
Kan meddela att jag skrattade gott åt sonen när vi skulle hämta hästskit. Min sista häst avlivades när sonen var 2år, vilket märktes. Han stod och klöktes när de 2 första säckarna fylldes 🤣

På slutet däremot så var det annat ljud och jag fick berätta lite om hur det var när jag hade Danne på det stallet. Vilken hage han gick osv 😍

T om så att han ev. kan tänka sig att hjälpa mig om jag behöver mer. (Hämtade 13 sopsäckar). Mot godis såklart 😁
Vad härligt med så mycket ny odlingsyta! Ser ut som det kommer bli väldigt fint. 💚
 
Vad härligt med så mycket ny odlingsyta! Ser ut som det kommer bli väldigt fint. 💚
Det är faktiskt gammal odlingsyta 🙈 det har varit en rabatt I slänten och bärbuskar framför MEN jag har rensat och rensat som en idiot här varje år och när jag varit klar så är gräset knähögt igen i andra änden. 🙄 så nu tog vi till radikala åtgärder. Den bakersta lådan ska bli rabatt med sommarblommor och lådorna framför ska de uppgrävda bärbuskarna få bo i. Jag har rensat deras rötter helt på ogräs och lådorna ska täckas med markduk.
 
Fick tips om att man kan använda IKEAs gardin "Lill" istället för kålnät, och idag blev det äntligen av att byta ut fiberduken mot gardinerna. Kunde inte låta bli att skratta när jag såg resultatet, men jag får hoppas på att det åtminstone gör nån nytta.... :laugh:
1000006198.jpg
 
Mina pallkragar gapar tomma i år. Eller ja, jag har en rabarber och två ton ogräs. Någonstans ska det finnas lite jordgubbar och örter, men vet inte om de fortfarande lever. Rådjuren har "hjälpt" mig sköta om växterna..
Tveksamt om min lakritsrot överlevde vintern. Jag hoppas det. Men än så länge är det bara lite torra pinnar som sticker upp, inga tecken på liv.
Samma sak med elefantgräset utanför växthuset. Ett litet strå har kommit upp och ser ganska ynkligt ut.

Det är ju bara maj så kanske kommer det lite senare.
 
Det är faktiskt gammal odlingsyta 🙈 det har varit en rabatt I slänten och bärbuskar framför MEN jag har rensat och rensat som en idiot här varje år och när jag varit klar så är gräset knähögt igen i andra änden. 🙄 så nu tog vi till radikala åtgärder. Den bakersta lådan ska bli rabatt med sommarblommor och lådorna framför ska de uppgrävda bärbuskarna få bo i. Jag har rensat deras rötter helt på ogräs och lådorna ska täckas med markduk.
Nu ser jag det! Vilket jobb 💪🏻🎉
 
Jag testade förresten att sätta upp getingboatrapper på några olika ställen efter tips här, men 4 dagar senare hade de redan börjat bygga bon precis brevid två av atrapperna. :meh: Antingen har jag väldigt sällskapliga getingar eller så fattar de att det bara är papperspåsar... :angel::p Jag får helt enkelt fortsätta mina "slå ner getingbon-kvällsronderingar".
Det är alltså inte bara här som de små gynnarna verkar vara extra sociala :grin: Petade ner geting på nr2 i växthuset idag, trots atrapper. Tycker att hon borde tycka det är på tok för varmt där, men icke!
 
Det är alltså inte bara här som de små gynnarna verkar vara extra sociala :grin: Petade ner geting på nr2 i växthuset idag, trots atrapper. Tycker att hon borde tycka det är på tok för varmt där, men icke!
Mycket getingar i år. Har tagit ned (och skjutit ned) 3 getingbon bara idag och har span på 2 förmodade tillhåll till.

Och ledsamt nog inte en enda bålgeting i sikte än. Hoppas de kommer snart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp