Träna ettårsvisning??

H

Hästbiten

Vet inte om den här tråden ligger rätt men jag testar.... Har en föllunge hemma som jag har tänkt visa som ettåring.
Nu undrar jag bara:
-Hur man ska träna inför ettårs premiering?
-Hur tidigt man ska börja träna innan?
-Visa i träns eller grimma?
-Hur man gör om hästen börjar studsa när man springer med den?

Har aldrig visat på visning förut och detta blir alltså min första visning.. Lite nervös :confused:
Jag har gått en kurs i visning och nån stans måste man ju börja :cool:. Men jag har varit på många visningar och sett hur det gått till i alla fall. Tyvärr har jag oxå sett många som springer med hästar som är överallt och ingenstans. Har oxå sett förare som har blivit både översprungna och sparkade av sina "vilda" ett åringar. Jag vill INTE att detta ska hända mig... Speciellt inte eftersom han inte kommer var så liten när visningen närmar sig. Så alla tips mottages tacksamt!
 
Grunden i visning ligger i den dagliga hanteringen. Börja redan nu att promenera med fölet om så bara fram o tillbaka till hagen. Ta en längre promenad någon gång i veckan. Gå brevid fölets bog och börja med skritt och halter. När fölet stannar snällt och går dit du går så börja försiktigt att trava. Sen är det bara att ut och springa för att hitta takten, lydnaden kommer samtidigt. Jag skulle visa i grimma såvida det inte är en hingst samt ha hjälm :eek: man vet aldrig med de små! Träna även på att fölet ska stå stilla även om du står framför och träna på att ställa upp ordentligt. Det är aldrig för tidigt att börja träna :) men du behöver inte hålla på så länge varje gång.
 
-Hur man ska träna inför ettårs premiering?
Jag brukar lägga upp det med att lasta ettåringen och åka till andra ställen och träna (kanske ett par gånger). Man vänjer dem vid olika miljöer och lär sig hur dom reagerar och uppför sig. Jag börjar med detta 1-2 månader innan visningen.
Du tränan skritt, halt, uppställning. När detta fungerar börjar du trava med den, det är lättast att börja ute, de får bättre framåtbjudning ute. När det fungerar ute kan du gå in i paddocken och göra samma sak.

-Hur tidigt man ska börja träna innan?
Du kan börja redan när fölet är avvant från sin mamma. Ett par gånger i veckan räcker gott och väl.

-Visa i träns eller grimma?
Som jag skrev innan på en annan tråd tycker jag träns.

-Hur man gör om hästen börjar studsa när man springer med den?
Det är bara att le och springa vidare.... :) Ha ett dressyr spö i vänster handen, hjälm på huvudet, samla tyglarna väl i höger hand. Det är bara att träna... och säga ifrån när dom gör busstreck... :crazy:

Saken är den att ibland så spelar det ingen roll hur mycket du tränar...det kan gå hur bra som hellst! Men när du kommer till visningen så kan dom flippa ur även om det gått bra hemma. Så det du inte vill ska hända dig kan faktiskt hända dig oavsett träning... tyvärr... Viktigt att komma ihåg: visningarna av ett och två åringar är att det är TRÄNING!
 
Okej!
Bra då vet jag lite mer... Tackar Welsh oxå!!
Han är hingst, så det blir nog träns då.
Någon som har fler synpunkter?? Eller tips?
Finns det nån som visar i grimma??
Tack igen.... :)
 
Hingstar måste visas i träns som åringar (i alla fall ridponny och hbl - de enda jag kommit i kontakt med) så du har nog inte så mycket val.

Men det är bara att öva, du har ju gott om tid på dig. Vänta med att springa tills du kan leda i skritt utan problem dit du vill, och trava bara korta bita i början så hästen får känna sig duktig när den förstår och gör rätt!

När du väl kommer till visningen, se till att du är där i god tid! Min buse visade jag både som föl och åring. Som föl var han sååå duktig och sprang snällt och visade sig jättebra. Som åring kom vi sent och han hade fullt upp att gnägga och visa upp sig och gjorde ingenting rätt fast han egentligen kan. Han hade inte tid att koncentrera sig helt enkelt.
 
Aha.. Visste inte att man MÅSTE visa ett års hingstar i träns, men nu vet jag det! *TACK*
Då ska jag börja träna honom i skritt först och sen trava lite grann. Tack för tipsen! Ska tänka på att vara där i god tid.
Han visades som föllunge men inte av mig och då var han supersnäll!! Men man vet ju aldrig. Men det borde väl vara lättare om man tränar hemma och på andra ställen. Hoppas det.
Men jag gör bara detta för träning eftersom han inte ska säljas, så det är bara träning! Så egentligen spelar det ingen roll om det går dåligt, men hade ju varit kul om man kommer dit så mycket förberedd som möjligt.
Hade ju inte gjort nått om han fick bra poäng och var snäll! :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 946
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 386
Senast: Fruentimber
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 791
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp