Träna Nordsvensk ponny

A

angel_winner

Hej alla på buke... Jag har en fråga... Jo det är så att jag har en Nordsvensk ponny som jag måste träna igång, eftersom jag ska träna med pappa... Hon är väldigt tjock nu och har bara blivit lite riden eftersom jag inte har haft så mkt tid på sistonde och för att hon har kastat sitt föl för ett tag sedan... Men nu är det så att jag måste träna min ponny (Hon är bara 148 i manken). Jag har inte tillgång till ridhus förens om ett tag frammåt men då blir det bara kanske 1 gång i månaden... Sedan har jag inte heller tillgång till Paddock... men jag har en "äng" som jag brukar rida på... Sedan har jag en "gräsbacke" som jag brukar klättra upp för men den är knappt äns brant... Men nu med dem här grejerna så vad kan jag göra för att hon ska få både bättre kondition och bli smalare? Jag har till gång till ett natur hinder men hon gillar inte att hoppa utan hon brukar antingen snubbla över eller bara gå över... Men tacksam om alla svar utom att jag ska skaffa tränare för det går absolut inte i dem omständigheterna jag har nu...
 
Sv: Träna Nordsvensk ponny

Är hon mycket tjock så får du börja väldigt långsamt. Och du ska skatta dig lycklig att du har så fina uteridningsmöjligheter, det kan du komma långt med. Vad har hon för foderstat? Du kanske ska börja med att minska lite på den?
Är hon helt otränad nu då?
Jag hade börjat med att skritta ut en halvtimme de första dagarna, sedan lagt till lite trav tredje dagen. Gett henne en dags vila, skritt/travat fjärde-femte dagen. Och upprepat vecka 2. Ökat passen till 45 min tredje veckan, börjat lägga in lite galopp, klättring och övergångar, mjukgörande. Men i första hand ute i skogen och inte så mycket på volten. Kanske att du skrittar ut i början, kör 15-20 min på ängen och skrittar ut? Var hela tiden uppmärksam på att hon inte får ont. Kom ihåg vilodagarna, då kan du promenera med henne. Du kan också longera, men jag vet inte hur bra det är om hästen är mycket överviktig med tanke på slitaget.
I själva igångsättningen tycker inte jag att du behöver instruktör, det kommer först lite senare.
Nu finns det ju flera olika sätt att sätta igång en häst, och du kommer säkert att få flera bud.
Ha kul!
Ulrika
 
Sv: Träna Nordsvensk ponny

Tack så mkt för svaret! Jag ska nog börja så som du sa! För hon kan knappt trava 1 min utan att bli anfådd...
 
Sv: Träna Nordsvensk ponny

:) Men då är det bra att du startar lugnt.
Hoppas allt kommer att bli bra, och att du får slimmat henne. Vad får hon att äta nu? Jag ska erkänna att jag nte vet hur en nordsvensk ska ligga i foder, men jag vet att det finns andra här som har nordsvensk, och hoppas att de kan hjälpa dig!
Ulrika
 
Sv: Träna Nordsvensk ponny

Nordsvensk ponny??? Är det inte en Svensk kallblodtravare? :confused:
 
Sv: Träna Nordsvensk ponny

Nordsvensk ponny??? Är det inte en Svensk kallblodtravare? :confused:
Jo det är det... Hehe sorry..

Men hon får ett kilo Åsebro Cool. Alltså vanligt kraftfoder. För vi har just gjort en analys så vi vet att hon värkligen ska ha den här maten... Sedan får hon fritt tillgång till hö dygnet runt eftersom hon går ute året runt. dygnet runt...
 
Sv: Träna Nordsvensk ponny

Jo det är det... Hehe sorry..

Men hon får ett kilo Åsebro Cool. Alltså vanligt kraftfoder. För vi har just gjort en analys så vi vet att hon värkligen ska ha den här maten... Sedan får hon fritt tillgång till hö dygnet runt eftersom hon går ute året runt. dygnet runt...

Oavsett vad vi kallar rasen, så tycker jag det låter lite våldsamt med fri tillgång på hö dygnet runt. Men det beror ju på hur näringsrikt höet är och hur glupsk madammen är.

Åsebbro Cool har jag inte någon erfarenhet av, men det verkar vara ett foder för lite heta hästar:
(Kopierat och lånat från http://www.asebrofoder.se/pages/produkter.asp)

****

COOL är ett havrefritt müslipelleterat foder för ”heta” hästar i lätt träning och för god tillväxt på unghästar. Cool är ett utmärkt foder för ponnyhästar.

COOL tillsammans med ett bra grovfoder (hö eller hösilage) är allt som behövs för att tillgodose hästens näringsbehov.

Innehållsdeklaration: Korn, vetekross, betfor, lucern, soja, melass, salt, bryggerijäst, kalk, linfrökaka, mineraler, vitaminer,.
*****

Och om jag skulle, som ganska okunnig inom hästfoder, bedömma det fodret så skulle jag tro att det skulle fungera utmärkt till en energisk svårfödd häst. Svårfödd verkar ju inte din ponny vara, men hur energisk är hon?

Fungerar det inte med havre, betfor och mineraler? Vad händer då? Tänker mer om du verkligen behöver dämpa henne när hon är i dålig kondition. Kan ju vara att det kan behövas senare, om hon blir totalt överenergisk och lite svår att hantera.
Fast det är ju praktiskt och lätthanterligt med ett helfoder, men det finns ju många varianter..
Ulrika
 
Sv: Träna Nordsvensk ponny

Jag tänkte ge dig ett schema för igångsättning..

Vecka 1-2: Grundträning: Skritta hästen på jämn mark upp till 20 min dagligen, öka gradvis till 45 min. Undervik klätterarbete.Skritten bör vara aktiv och balanserad. Foder: Fodra 75-100% stråfoder i förhållande till 0-75% kraftfoder tex. havre eller pellets. Checklista: Om hästen är helt otränad bör du enbart skritta upp till sex veckor.

Vecka 3-4: Grundträning: Rid lätt i korta trav-pass, sitt INTE ner i traven. Öka ridpasser till maximalt en timme. Dressyr och gymnastikhoppning: Börja med 15-20 min drssyrpass två gånger i veckan, glöm inte uppvärmning och trava/skritta av. Utför olika övningar, tex stora volter. Börja galoppera långsamt den fjärde veckan. Uteritt: Rid ut fyra- fem gånger i veckan. Börja klättra ltet med hästen. Skritta alltid nerför backarna och trava långsamt uppför. Foder: Om hästen tränas regelbundet kan du öka kraftfodergivan till 50%. Checklista: Öka hästens träning INNAN du ökar fodergivan, inte tvärtom. Låt hästen gå i hage och koppla av dagligen.

Vecka 5-6: Grundträning: Nu är grundträningen för att stärka senor och ligament klar. Hästen bör ha fått grundkondition. Dressyr och gymnastikhoppning: Dressyr i skritt, trav och lugn galopp tre gånger i veckan, med korta uteritter vid behov. Uteritt: Utan dressyrpass kan du rida ut upp til en och en halv timme. Rid gärna uppför branta backar. Foder: Om hästen tränas hårt måste du öka på fodergivan.Checklista: Känn på hästens ben så att den inte är skadad eller halt. Stråfoder bör utgöra hälften av fodergivan för ponnyer och de flesta stora hästar.

Vecka 7-8: Dressyr och gymnastikhoppning: Börja med gymnastik som en del av 2 dressyrpass i veckan. Öka hindrens antal och höjd i efterhand. Uteritt: Fortsätt med längre uteritter, inklusive branta backar. Rid mer galopparbete, men endast på mjukt underlag. Foder: Öka fodret till maximal nivå, men håll ett öga på hästens kondition och dra ner på kraftfodret och hästen är tillräckligt vältränad. Checklista: Kontrollera sadelns passform. En häst som bygger upp muskler under träning ändrar form. Nu har hästen tillräckligt med kondition för att delta i tävlingar.

-

Hoppas det var till nytta :) :)
 
Sv: Träna Nordsvensk ponny

Jo, Vi gav henne cool /ger henne cool, mest för att förut så hade vi tre unghästar hemma på inackordering så hon fick vad de andra åt, typ. Nu får hon dock fortfarande Cool fasten vi inte har några unghästar, men en tävlingshäst.
Hon är ju ganska pigg, men fortfarande kontrollbar, hon har aldrig försökt sticka med mig på ryggen eller bockat eller ngt sådant, och hon är som sagt kontrollbar, men jag tror att även om hon fick 3 kilo havre per dag så skulle hon ändå vara lika snäll och "lugn" (hon är inte lat, men heller inte pigg att man inte har ngn kontroll). Men tack för alla svaren! De har verkligen hjälp och hon har börjat få mycket bättre kondition (Jag har inte börjat med schemat jag fick av er förens den sista månaden).

ps hon får mycket mindre mat nu och hon har gått ner i vikt! NU får hon cirka ett halvt kilo åsebro cool per dag men fortfarande tillgång till hö hela tiden! ds
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna Nordsvensk ponny

Börja med att se över foderstaten.
Får hon i sig allt hon behöver?
Behövs en analys på höet för att se exakta värden av allt hon får i sig.
Rätt foderstat är en nödvändighet för att få henne i bra hull och för att hon ska kunna bygga muskler ordentligt.

Börja sedan med att skritta, gärna vid hand eller tömkör så hon kan jobba med ryggen utan belastning. Men du kan självklart rida också. Det är super att varva ridning om tex tömkörning. Tänk på att inte jobba för långa pass i början, ut och skritta ca: 30-40 min om dagen i ett par veckor.
Låt henne också få en eller ett par vilodagar i veckan.

Utöka passens längd succesivt allt eftersom och lägg in små korta travpass när du ser att hon skrittar på i ett bra tempo utan att bli trött i lite längre pass.
Trava bara korta bitar och även där utöka allt eftersom du ser att hon orkar. Gör sedan likadant med gallopen.

Håll också koll på om du behöver ändra i foderstaten under igångsättningen. Tänk också på att hon dricker ordentligt och får i sig ordentligt med salt.

Longering och även annat voltarbete, men spec longering skulle jag undvika i början. Det sliter väldigt mycket på benen. Det bästa är att ge sig ut off road i skogen. Att stretcha henne efter varje pass är också bra. Tänk dock på att aldrig strecha kalla muskler, det kan skada musklerna.

Lycka till!:)
 
Sv: Träna Nordsvensk ponny

Jag skulle skippa kraftfodret helt och hållet. Och försöka minska ner på höt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
2
· Visningar
239
Senast: Ise
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp