Bukefalos 28 år!

Träna till en rakriktad, liksidig ryttare

R

Rikkan

Hur många av er som rider har intresse för att själva träna?

Är det viktigt för hästens skull att stärka mage och bäckenmuskulatur, öppna höfter m.m?

Vad är viktigast för er att träna för att bli bättre ryttare?

Jag ställer frågan eftersom jag kommer att starta en grupp för ryttare, men vill först bara se och höra olika åsikter, för att få begrepp om hur aktiva ryttare själva ser på detta.:smirk:
 
Sv: Träna till en rakriktad, liksidig ryttare

Jag märker definitivt att jag blivit en bättre ryttare av att träna. Men jag tror inte på att inrikta sig på ett speciellt område, man behöver både styrka och kondition när man rider. Själv tränar jag styrketräning med fria vikter och maskinner och kondition mest genom cykel på vintern. Men nu har den efterlängtade våren kommit och då går jag raska promenader ibland som omväxling. Så jag tror en allsidig träning för hela kroppen är det bästa, inte inrikta sig specifikt på några områden. Tror att med en allsidig träning kommer styrkan i olika områden automatiskt och man orkar bära upp sig själv på ett bättre sätt på hästryggen.
 
Sv: Träna till en rakriktad, liksidig ryttare

Upplever du att du har den smidighet och balans som krävs, eller är även detta något du gärna förbättrar?
 
Sv: Träna till en rakriktad, liksidig ryttare

Smidigheten kommer mer och mer i takt med att man får bättre kondition och blir mer välmusklad. Jag tycker jag har en smidigare kropp eftersom jag har gått ner en hel del i vikt. Så man kan väl säga att smidigheten har kommit med en minskad vikt men jag var ganska överviktig från början så det är nog ganska självklart i mitt fall. Men jag gör inga specifika övningar eller så för att förbättra smidigheten, däremot är jag självklart jättenoga med att stretcha efter varje träningspass och även stretcha efter ridningen.

Balansen har jag märkt har hjälpts upp av en övning jag har gjort. Jag använder mig av en stepupbräda, går lika bra med t.ex. ett trappsteg eller något annat platt föremål som är upphöjt från marken. Sen står jag så långt ut på fotbladet som jag, alltså så jag har så lite som möjligt av foten på brädan. Så vickar jag fötterna upp och ner samtidigt som jag riktar blicken rakt framåt. Det kanske låter simpelt (eller förstår du alls hur jag menar?) men det är verkligen jättesvårt att hålla balansen. I början klarade jag bara att endast ha en liten del av foten utanför brädan men med träning går det bättre och bättre. Jag varierar med att ha fötterna brett isär och lite längre ihop. Jag gör också med en fot i taget.

Kanske ska tillägga att jag rider på ridskola en gång per vecka och extralektioner ibland så jag rider inte jättemycket och det kanske är annorlunda om man rider varje dag.
 
Sv: Träna till en rakriktad, liksidig ryttare

Jag tränar mycket vid sidan av, styrkeyoga, stepstyrka, box och styrketräning. Nu när det blir vår får cykeln ersätta bilen en hel del också.

Styrkeyogan, stepstyrkan samt boxen ger mig otroligt mycket kordinationsträning. Step och box ger bra flåsträning och givetvis även cyklingen. Yogan ger mig smidighet, balans, avslappning och en bra andningsteknik som jag ibland tar till när jag rider.

Personligen tycker jag att många ryttare har alldeles för dålig kondis och styrka, vilket givetvis avspeglar sig i ridningen. Jag anser att jag har blivit en mycket bättre ryttare sedan jag började träna vid sidan av ridningen. Starkare, uthålligare och smidigare har jag blivit.
 
Sv: Träna till en rakriktad, liksidig ryttare

Rikkan skrev:
Hur många av er som rider har intresse för att själva träna?

Är det viktigt för hästens skull att stärka mage och bäckenmuskulatur, öppna höfter m.m?

Vad är viktigast för er att träna för att bli bättre ryttare?

Jag ställer frågan eftersom jag kommer att starta en grupp för ryttare, men vill först bara se och höra olika åsikter, för att få begrepp om hur aktiva ryttare själva ser på detta.:smirk:

Ja, det är oerhört viktigt. Inte minst det här med liksidighet som kan vara svårt att bara komma åt på hästryggen, då ju man gärna använder de muskler som orkar när man snabbt skall aktivera kroppen till att styra hästen. Därför behöver man ägna tid åt att träna styrka på annat sätt.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp