träning av 5åring

Jois

Trådstartare
vet inte om detta hamnar rätt nu, men hur hårt tränar ni era 5-åringar när ni tränar dem i ridhus / på ridbanan?

Har tagit det rätt lugnt med min med nu känns det som om man kanske kan brörja rida lite hårdare och kräva lite mer...:p

Vad tycker ni?
 
Sv: träning av 5åring

Så klart beror det väl på hur mkt riden han är innan, men min reds in för ett år sedan och jag har dels 30 minuter till och från ridhuset, så det brukar bli 20-30 minuter därinne.
Jag rider i ridhus 1-2 ggr/vecka just nu, och började för 2 månader sedan, innan var det mer sporadiskt och han är riden mycket ute i omväxlande terräng.

När jag är i ridhuset brukar jag öva enkla grejor utan att "tjata", exempelvis några långsidor med skritt-trav-halt-trav-skritt-halt-bakdelsvändning/framdelsvändning.
Några Kyra-fyrkanter, sedan över i serpentiner långsida till långsida, först i skritt sedan i trav. Några stora åttor i trav med ett o annat varv in på volt.
Introduktion av öppna, (skritt)längs långsidorna, några steg och sedan rakt fram.
Jobbar mkt korta sejourer med att få honom att flytta in framdelen dit jag vill ha den, och att han ska vara rak när jag vill o böjd när jag vill.
Märker på honom att det är mkt som ska ramla på plats eftersom han är van att jobbas rakt fram ute i alla gångarter, och han har precis haft en o en halv vecka ledigt för att få lite tankepaus.

Hoppar och galopperar göra jag fortfarande bara utomhus.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: iNHALE
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
327
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 398
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 293
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp