Bukefalos 28 år!

Träning av travhästar

Sv: Träning av travhästar

Men veterinären funkar väl knappast när man letar formtopp?

Jag har en häst som har skitont när han "pullar som en gris" så ditt sätt att uttrycka dig är lite märkligt i mina ögon.
Och nej, ögonen rullar inte på honom. Men iofs vet jag att det är dags att åka till veterinären när jag inte kan hålla honom. Inte försöka återuppta travarkarriären.

Annars har inte jag heller upplevt det du beskriver, jag vill ha hästarna spänstiga och smidiga med "ett ben i varje hörn" och bra återhämtning i jobben, DÅ bedömer jag dem startklara.

Pullar som en gris är ett uttryck bara. Inget att haka upp sig på, enligt mig.
Klart att Veterinären har ett ord med i det. Böjer och kollar halsen så att inget är fel... Vet man att hästen är Ok i både kotor,hals och kroppen så är det ju bra.
 
Sv: Träning av travhästar

Har tre körhästar:

Vintertid inget problem utan då kan jag välja i princip vad jag vill. Då blir det mycket mängdträning i skogen och på packad snö.

Under sommarhalvåret är jag tyvärr enbart hänvisad till en sandbana med varierande hårdhet i underlaget. Eftersom jag blir instängd av en hel del kohagar så jag tar mig ingen annanstans om jag inte ska ge mig ut på asfalt och större vägar.

Därför har jag utvecklat följande program som jag tycker funkar.

Valack 3 år. Intervaller var 3-4:e dag. Uppvärmning i skritt 1 km, därefter jogga 3,5-4,5 km i djupsand. Det ska ta ca 30 minuter, därefter 7-8 intervaller i skapligt tempo på en slinga med en 150-meters backe mitt i. Därefter skritt hem 1 km.

Slingan är kanske på 850 meter från start och tillbaka på start igen, varav det är 450 meter som räknas till själva körsträckan för intervallerna. Banan består av 15-20 centimeters sandbädd, förutom i backen som är hårdare packad.

Varje intervall tar mellan ca 40 sekunder och en minut. Joggar hela tiden mellan tempoökningen, utom i backen på väg ner till startplatsen. De snabbaste intervallerna kör på slutet.

Har gått 17,1 medeldistans voltstart i år på den träningen. ca 21 500 kronor in i år. (43 500 allt som allt)

Få snabbjobb mellan starterna. Två månader uppehåll från bana/start och ett banjobb 4 dagar innan rekordstarten

Sto 6 år. Intervaller var 3-4:e dag. skritt 3 km. Jogga 3 km. 7-8 Intervaller enligt ovan i eget tempo. Skritt hem 1 km.

Inga banjobb alls förutom starterna

13 starter i år. rekord 14,8 auto kort. ca 28 000 inkört i år (93 500 allt som allt)

Sto 2 år. Intervaller var 3-4:e dag. skritt 3 km. Jogga 3 km. 4-5 Intervaller enligt ovan i eget tempo. Har problem med ett bakknä sedan födseln så underlaget är ju långt från optimalt för hennes del, så "intervallerna" går i den fart hon klarar av att trava "bra" i. Skritt hem 1 km sedan.

Har gått premielopp 30,1 i juli.
 
Sv: Träning av travhästar

Vi har en 3-åring i proffsträning. Varit i träning i 4 mån. Stor och behöver tid på sig. Tränar 1,33 ca nu.

Körs oftast bara 2 dar per vecka? Är inte det lite? Kan tycka att man får lite för pengarna för att ha hästen i proffsträning... Tycker han borde skrittas i vagn/jogga med rockard - för att få styrka?

Tacksam för input!
 
Sv: Träning av travhästar

Min häst mår absolut bäst av att tränas två dagar i veckan, både fysiskt och psykiskt. Han blir lätt less om han får gå oftare.
De tappar knappast något på det. Men visst, skritt eller jogg däremellan skadar ju inte. Men jag skulle inte kalla det att få lite för pengarna. Tränar hästen bra och utvecklas så ska den väl inte behöva gå mer än nödvändigt.
 
Sv: Träning av travhästar

Vi kör inte heller alltför mycket med unghästarna. Rakbana/bana 1-2 ggr/veckan sen skogsturer, körning på gärdet och lite jogg här hemma. Variation förnöjer och sen inte "nöta" för mycket. Funkar fint på våra iaf :)
 
Sv: Träning av travhästar

Hej Mauthoria, Hur många gånger kör ni totalt? Säg att i kör rakbana 2ggr per vecka - står de i hage övriga 5 dgr eller?
 
Sv: Träning av travhästar

Nja inte direkt, min tvååring går rakbana en gång i veckan och riktig bana en gång i veckan för upplärning nu, men emellan det så blir det lite körning i skog och runt på gärden så hon får "dra" lite. Vi har så hårda vägar hos oss så det blir långsamkörning hemma så att säga nu när vi kör en del på banan. :) Då vi försöker hinna med premie.

Treåringen har nyss varit skadad så han blir det två veckors långsamkörning hemma men sen blir det mer och mer rakbana och lite vanlig bana framöver. Men då vi ej tänkt kvala honom på ett tag så blir det nog mycket träning hemma.

Sexåringen får ta det lite vackert då han har haft ett ganska tufft liv innan vi köpte honom tyvärr. Han får åka med och träna upp tvååringen och gå lite lugnt och även han går en del i skog och mark. Varannan dag ungefär.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 792
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Radannons Hej, Mitt namn är Evelina Esbjörnsson, jag är 30 år gammal och har mångårig erfarenhet av hästar samt hundar. Jag söker nu ett...
Svar
0
· Visningar
235
  • Artikel
Hästnyheter Jens Fredricson ville bli officer – men gillar inte vapen och krig. Istället fastnade han för hästarna och utöver sitt egna tävlande...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp