Bukefalos 28 år!

Träning av unghäst

S

sneekkja

Ska börja hantera mina två unghästar som är födda sommaren -07.
Dock är dom inte hanterade så mycket pga av personliga skäl, dom är verkade och har stått i box (tillsammans).
Ledda i grimma ett par gånger, men dom följer inte gimmskaftet så bra.

Så har ni några bra tips hur man kan gå tillväga?

Så här hade jag tänkt mig ungefär ;

*Börjar med att ta på grimma och grimmskaft i hagen, och leder där.

*När dom följer mig någorlunda bra, leder jag dom en och en upp till stallet och låter dom gå in i en box.

*Efter dom kan gå upp till stallet utan några större problem, leder jag dom till paddocken och leder dom där.

*När dom lyssnar på mig i paddocken, börjar jag longera i grimma.

*Longerar med grimma + longergjord (inte inspända, bara så dom lär sig att ha något på ryggen)

Sen vilar dom tills dom ska sadeltämjas, låter det som en bra uppläggning?

Tacksam med konstruktiv kritik, ideer och tips!

Andra får såklart fråga i denna tråd om dom undrar över något runt detta
 
Sv: Träning av unghäst

Min första tanke är om du bara har dessa två hästar hemma? Om så är fallet tror jag du får stora problem att leda dom en och en från hagen till en börjhan om de varit tillsammans hela tiden. Risk för trasig hage känns som väldigt stor i början. Sen framgår det inte riktigt om de ska forsätta stå tillsammans på box eller i varsin box? Hade jag bara två hemma som gått med varandra så länge skulle jag nog börja med att lämna en själv i stallet ist för i hagen. Första veckan skulle jag nog bara låta de stå i varsin box och tillsammans i hagen. Sen börja pyssla med att de ska bli ordentligt ledvana, vänja vid benskydd, träns, longer gjord osv.
 
Sv: Träning av unghäst

Hur gör du när du tar in och ut dem nu?

All vardagshantering borde du väl göra tycker jag. Leda, borsta, ta på hela kroppen, vara ensam i stall/hage osv.
Förstår inte vad longeringen skulle ge dig?

När ska du rida in dem? Jag skulle börja bettvänja redan nu.
 
Sv: Träning av unghäst

Svart till er båda

Nej hästarna står inte själva, dom står med två ston (deras mammor) plus varsitt lillasyskon.
Sen finns det ett 20tal andra hästar på gården också.
Dock är detta islandshästar, och dom ska inte bett och sadelvänjas för tidigt.

Har ridit in och hanterat unghästar före, med suktar efter andras tips och ideer.
Har folk som kan hjälpa mig med detta, om man ska leda dom båda två osv.
Dom ska vänjas att stå i varsin box, dom står på lösdrift nu och står inte inne i stall så mycket.
När vi släpper in dom springer dom in själva, och vet vilken box som är deras.
Och longering är väl igentligen viktigaste av hela delen, där man lär hästen röstkomandon som man sedan använder på ryggen.
Förstår inte varför du fjordtokan förstår det?
 
Sv: Träning av unghäst

Dock är detta islandshästar, och dom ska inte bett och sadelvänjas för tidigt.

För att? De är väl som vilka andra hästar som helst. Kan förstå att de mognar senare men bett kan man vänja tidigt utan att de tar skada.


Och longering är väl igentligen viktigaste av hela delen, där man lär hästen röstkomandon som man sedan använder på ryggen.
Förstår inte varför du fjordtokan förstår det?

Finns andra sätt också. Har aldrig använt mig av longering för att lära hästen kommandon. Ser ingen mening med att hästen ska springa runt i en cirkel för att lära sig kommandon.
 
Sv: Träning av unghäst

Islandshästar ska inte ridas in vid 2 års ålder, utan oftast börjar man sitta på dom när dom är 3-3½år.
Då ser man till att hästen går fram, stannar, svänger, och springer.
Dom hästarna som väljer tölten får tölta, annars är det trav.
Sedan rider man ut korta svängar.
Brukar se till att hästarna trampar på i ordentligt från gården, och sen brukar vi skritta hem.
När dom kan detta, vilar dom tills dom är 4.
Då fortsätter man med inridningen lite mer, och runt 5 års ålder gångartsätter man dom.
Mellan 4 och 6 års ålder, sker inga längre viloperioder utan mindre perioder vila när hästen uppnåt ett mindre mål.

Innan inridning, när hästen är 2år börjar markarbetet.
Då ska hästen varit ledd i grimma innan, och ska kunna följa grimmskaft bra.
(Men som jag nämde i första inlägget, så ligger vi lite efter tidsplanen just nu)
Longering sker, först utan bett eftersom jag gärna inte stoppar in ett bett i hästens mun det första jag gör.
Dom får även gå som handhäst, När dom går som handhästar och longeras brukar dom ha en handhästgjord/longergjord på sig.
För att lära sig att det finns något på ryggen, sedan longeras dom med bett.
Sen lägger vi på sadel, och longerar med sadel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 827
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 013
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp