Träning av unghäst

C

Calle

vid vilken ålder ungefär brukar ni distansare börja rida era hästar lite längre sträckor? Och i vilken takt ökas träningen på?
Jag har ett halvblod som är under inridning nu, han rids ca 2 dagar i veckan, ca 15-20 minuter ut i skogen, skritt och lite, lite trav. Hur mycket tycker ni att jag borde kunna öka på till våren?
 
Jag kan svara hur JAG gjorde.
Hästen köptes sommaren han var tre år, ohanterad. På hösten låg o satt jag på honom.
Reds sporadiskt våren han var fyra. Sattes igång ordentligt hösten han var fyra.
Distansträning blev det inte förrän hösten han var fem. Först då kunde jag nämligen rida ut på honom själv.
Detta är en ganska sen igångsättning men varför ha brått när vi har åratal framför oss. Hästen är idag 12 år.

Du skriver inte hur gammal din häst är.
Hur mycket du kan öka är svårt att säga. Läs av hur hästen mår i framförallt benen. Rid hellre ut och rakt fram än på volten/paddock/ridhus som sliter mer.
// Linda
 
Är du ute efter ren distansträning? I så fall tror jag många väntar med traven och framför allt galoppen. Vid vilken ålder man ska börja rida råder det väldigt delade meningar om, men de flesta distansare vill att unghästarna ska röra sig så mycket som möjligt, men långsamt. Långa skrittpass, blandat med lite trav, tror jag är bra. Till våren kan du kanske ge dig ut på skrittrundor som är en eller två timmar långa, men för att avlasta hästens rygg kan du ju hoppa av ibland och gå bredvid.
 
Nja, inte ren distansträning direkt. Tanken är väl att hästen ska bli hopphäst såsmåningom, men jag älskar att rida ute i skogen och så tycker jag om att konditionsträna, så det lär väl bli en del sån träning när han är mogen för det. Sen vet man ju aldrig, jag har ju alltid varit lite sugen på att rida distans..........
Det jag är lite orolig för är väl att han ska få ont i ryggen eller belastningsskador el dyl om jag sitter på honom för länge........
Men du tror han skulle klara upp emot en timme till våren?
Han blir 3 i april och ska gå treårstest då, annars skulle jag nog ha väntat lite med ridningen. Han är mycket promenerad, longerad och tömkörd innan jag började sitta på honom.
 
Det var väldigt tidig inridning. Fast det beror ju på mognanden med när man kan rida så mycket. En timme på en treåring tycker jag är på tok för mycket. Sedan tycker jag även att att inridning före tre år är för tidigt. Det där med treårstest förstår jag mig inte på, det tvingar ju verkligen fram tidig inridning. Skulle tro att Havreflinga håller med. Hon trodde nog att din häst var fyra till våren.
Hälsning Maja
 
Ja, som jag sa så hade det inte varit för treårstestet så hade jag väntat med inridningen. Fast min häst verkar tycka att det är kul, vi "rider" ju nästan bara i skogen, och han älskar att vara där. Men p g a hans ålder så är jag ju livrädd att gå för fort fram, så det är därför jag frågar om råd. En bekant till mig föreslog att vänta med inridningen tills februari, men då skulle jag ju vara tvungen att rida in honom snabbt, och jag tyckte det verkade snällare att börja sitta på honom tidigare för att få en lugn och långsam inridning.
 
Aha, då är läget lite annorlunda. Anledningen till att du rider in din häst redan nu är ju inte först och främst uppbyggnad och kondition. Anledningen är, om jag förstår det rätt, att han ska hinna mogna i huvudet och slippa känna stress. I så fall skulle jag inte sitta och nöta. Tvärtom! Jag skulle variera träningsmoment och miljö så mycket som möjligt, och ställa väldigt små krav. En dag tränas lastning, 10 minuter. En annan dag tränar man tygeltag, 10 minuter. Åk iväg mycket med din häst till olika platser och träna på att bara vara där. För treårstestet behövs väl ingen vidare kondition? Om hästen är harmonisk och trygg gör den ju inte av med mer energi än nödvändigt.

Du hinner bygga upp skelett, senor och sånt lite mer längre fram. Och den sortens miljöträning du kan göra redan nu har du ju stor användning av oavsett vilken ridsportgren du väljer. En stor del av distansträningen består ju i att få hästen så trygg och lugn att den kan koppla av i alla situationer och spara energi, dricka och äta ordentligt.

En timme uppsutten på en treåring tycker jag är för mycket. Men att befinna sig i ny miljö en timme (och vara uppsutten 10 minuter) kan vara alldeles lagom.

Lycka till!
 
hej, tänkte bara tipsa om att ha med honom som handhäst om du har möjlighet. Min unghäst var med mycket som handhäst innan jag red in henne"ordentligt" och det var verkligen bra för henne.. hon blir fem nu och är hur säker som helst.. :)

/Jenny :banana:
 
Gör helst avsuttna aktiviteter på en så ung häst.
Tömkör gärna, inte bara på volten utan ut också. Om du har möjlighet att köra in hästen så gör det. Detta ger ju ryggmuskler som hästen har användning för när du väl rider.
Handhäst, som Zaidhee tipsade om är också bra för att "se världen" utan att belastas för hårt.
 
Ja, ridningen är mest för att han ska känna sig trygg med mig på ryggen. På treårstestet ska han ridas i alla tre gångarter i båda varven, jag antar att man inte rider särskilt länge. Men det är svårt nog för en treåring! Men just nu försöker jag bygga muskler och lite kondis med hjälp av tömkörning/longering och promenader. Vi är nästan alltid i skogen, utom när vi longerar då. Då och då åker vi till ridhuset och löshoppar, då får han träna lastning och ha lite kul + att det blir en ny miljö. Vi har varit på lite nya platser också, men min lilla pålle är väldigt lugn av sig så det bekommer honom inte så mycket. :)
Jag har provat att ha honom som handhäst också, men det gick inte så bra, för min häst är hingst och han blev väldigt klättrig när jag hade honom som handhäst, och den enda hästen jag kunde rida och ha min med var den hästen som går tillsammans med min i hagen, och han säger inte ifrån. Och för mig blev det väldigt knepigt att hålla reda på hästen jag red samtidigt som jag skulle försöka på ner min på jorden......
Just nu har min häst en viloperiod och går bara i hagen, men jag tänkte sätta igång igen nästa vecka, och jag tror jag gör som så att han får ridas 1-2 ggr/vecka i skogen ca 15 min, och däremellan tömkör vi och tar promenader. Så får han vila helt när han har växtperioder. Sen börjar jag rida lite smått i paddock i februari-mars nån gång, för att träna inför treårstest. Sen blir det bete hela sommaren!
Vad tror ni om detta?
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: AraSlei
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 009
Senast: iNHALE
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 676
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 477
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp