Diffus rörelsestörning i ländrygg/höft

Migo

Trådstartare
2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid höftledsröntgen vid ett års ålder. Vi tog ryggbilder när han ändå sov, inga synliga problem även om det var några saker som jag då hade frågetecken runt så menade veterinären att det inte borde vara något han märker av. Skevhet på höftkammarna förklaras troligen med att han var svår att hålla helt rak (?).

Till och från upplever jag att han blir "tät" bak med väldigt kort spread på bakbenen, inte tar ut steget ordentligt och motvillig att trava/skritta. Väldigt fluffig över ryggen, så lite svårt att avgöra, men känns som att han "kutar" lite?

Genomgången av hundmassören som lokala veterinären använder, hittade låsningar i höftböjaren på vänster, samt öm i ryggen mitt över bröstkorgen. När vi började behandla var vänster lår 2 cm mindre omkrets än höger lår. Han fick massage, laser och gick på antiinflammatoriskt + koppelvila i en vecka. Upplevdes friare i rörelserna även efter att NSAID var slut, travade mjukt första minuterna av träning men rörelsestörningen återkommer lite av och till. Låren är inte längre osymmetriska. Fått laser 1-2 ggr/v i snart 2 månader.

Vad fasen ska vi leta efter? Han har båda kulorna liggande i buken, kan de orsaka smärta som visar sig så här?
 
Senast ändrad:
received_1231792950881130.jpeg
 
Skada/snedhet i bäckenet? Min ena hane hade det, upptäcktes vid HD-röntgen då han inte gick att lägga rak (HD A/A). Behandlades med kiropraktor, laser och muskeluppbyggande (vattentrask, massage, stretch, styrkeövningar etc), blev helt rak på ett halvår.

Eftersom ojämnheten gick tillbaka såpass enkelt så var slutsatsen att det inte var en medfödd defekt utan pga trauma (vurpa, översprungen av annan hund el liknande) vilket stämmer väl överens med den aktuella hundens kynne 🙈🙄😁
 
Skada/snedhet i bäckenet? Min ena hane hade det, upptäcktes vid HD-röntgen då han inte gick att lägga rak (HD A/A). Behandlades med kiropraktor, laser och muskeluppbyggande (vattentrask, massage, stretch, styrkeövningar etc), blev helt rak på ett halvår.

Eftersom ojämnheten gick tillbaka såpass enkelt så var slutsatsen att det inte var en medfödd defekt utan pga trauma (vurpa, översprungen av annan hund el liknande) vilket stämmer väl överens med den aktuella hundens kynne 🙈🙄😁
Han upplevs inte skev vid behandling 🤔
 
Var precis hos kiro med två hundar, ena har behandlats och undersökts i omgångar av duktig ortoped men blir halt ibland och de har inte kunnat hitta förklaring. Kiro hittade direkt att på grund av att hon "satt fast" i bäcken och knä så har den såklart inte kunnat ta ut steget ordentligt på den sidan. Visade också skillnaden i rörligheten på höger och vänster höft när han roterade. Fått behandling och ska vila och vi hoppas att hund nu ska bli bra. Jag tyckte dock att jag direkt efter behandling såg skillnad i rörelsen i hela bakärran.
Hund två var mest för genomgång och han konstaterade muskelbristning, vilket jag misstänkt (eller jag trodde en lättare sträckning som vilats ut men men) trots att det enda hundeländet visat är möjligen två stegs hälta ibland efter vila för nån vecka sen och om man verkligen håller koll på henne så kan man även se att det benet är något avlastat när hon står nu när man verkligenletar eftet nåt. Hunden själv visar absolut ingenting och far fram precis som vanligt i fullt fart om hon får men nu ska vi kämpa ordentligt med vila och koppelpromenader..

Det här att hundarna ska visa nåt, det är nåt man får ta med en nypa salt. Har två som absolut kör på rätt in i kaklet och absolut aldrig visat nån smärta. Sen har jag två som känner typ allting och en sticka i tassen är ett stort trauma eller att bli blöt om tassen 🙄.

Sen är det ett aber att hitta en bra fysio/kiropraktor, har själv gått hos flertalet och en duktig är verkligen värd sin vikt i guld men sen har jag varit hos flertalet där det liksom varit pengar i sjön. Nu är det så att det är otroligt tydligt på vår mr Sensitive när han har känningar nånstans och även väldigt tydligt efter behandling att humöret blir på topp och han är nöjd med livet igen.
 
Ser ut som att sista ryggkotan sitter ihop med första svanskotan? Den andra svanskotan ligger även väldigt tätt intill ryggkotan. Går ju alltid att göra en CT för närmare diagnostik, men vet inte om det kommer säga något mer.
 
Det där med kort steg bak och kutar, har ni kollat analsäckarna? Haft en hund som blev så när den inte hade lyckats tömma dem på egen hand förut.
 
Ok, men han upplevdes som skev vid HD-röntgen som jag uppfattade det?
Du har lagt till en hel del info i startinlägget som inte fanns där när jag läste och svarade. Dock låter det fortfarande ganska likt min hane... men om han musklat sig jämnt efter detta och fortfarande är jämnt musklad så är det nog nåt annat som spökar.
 
Du har lagt till en hel del info i startinlägget som inte fanns där när jag läste och svarade. Dock låter det fortfarande ganska likt min hane... men om han musklat sig jämnt efter detta och fortfarande är jämnt musklad så är det nog nåt annat som spökar.
Ja, jag har jobbat sen 06 imorse och är lite virrig, förtydligade lite!

Vid stretching så är han extremt kort i höftböjaren vänster och väldigt kort höger. På de andra hundarna här kommer ju baktassen lätt i höjd med ryggen, på Mako kommer den knappt en dm över golvet på den "rörliga" sidan...
 
Jag är dålig på att läsa av röntgenbilder, men karprygg kan ju ofta komma från buken. Om inte testiklarna som inte trillat ner - magkatarr? Tänker att en ihållande sådan även kan ge muskelspänningar och annat som stör resten av bilden?
 
Ser ut som att sista ryggkotan sitter ihop med första svanskotan? Den andra svanskotan ligger även väldigt tätt intill ryggkotan. Går ju alltid att göra en CT för närmare diagnostik, men vet inte om det kommer säga något mer.
Ja, det är en svår avvägning, tror att jag ska börja med att ta nya röntgenbilder och se vad som har hänt på de 15 månaderna som gått. Det är inte en hund som klarar av långvarig vila/rehab och absolut inte en sällskapshund, så jag vet inte riktigt vad gör...
 
Jag är dålig på att läsa av röntgenbilder, men karprygg kan ju ofta komma från buken. Om inte testiklarna som inte trillat ner - magkatarr? Tänker att en ihållande sådan även kan ge muskelspänningar och annat som stör resten av bilden?
Han äter som en häst och skiter fina högar. Däremot äter han en jäkla massa snö och kissar länge 🤔 Urinen verkar normal
 
Han visar noll smärta vid snabb genomklämning av bakdelen, musklerna är elastiska och fina. Lätt smärtreaktion en handsbredd bakom bogbladen, i ryggmuskeln. 🙃
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 043
Senast: ainasoja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 208
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 544
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp