Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen lördag! Och äntligen tid att få motionera. Fast jag skulle ljuga rejält om jag sa att jag var sugen på att få springa. För det var jag verkligen inte trots en hel veckas vila.

Första två-trekilometrarna gick tungt och trögt. Men sen vaknade kroppen till och kom ihåg vad det hela handlar om. Så då blev det lite bättre tempo och lite roligare känsla. Sprang 9 km med 5.31/km i snitt. Hade inte ambitionen att springa ngn snabb runda utan bara att få rulla på. Det som dock var glädjande och som gav mersmak var att jag lyckades springa den nioende kilometern i 4.56-tempo med 4.43 som bästa tempo. Det var riktigt kul att det fanns så mkt kraft kvar trots att jag vanligtvis bara springer en massa kortrundor! Men tydligen ger det rätt bra kondition och uthållighet ändå. Känns rätt skönt att veta att man inte behöver mala på i en massa mil om man inte känner för det.
 
Hej hej, här har ni en som tränar ganska sporadiskt för tillfället. Ungefär på en sådan nivå att jag klamrar mig fast vid att vara "en sån som tränar" men så oregelbundet och utan plan att det inte direkt gör någon skillnad. Men det spelar heller inte så stor roll. Resultat är väl för fasen skitsamma, i alla fall för mig i det läget jag är i just nu. Men för första gången på länge så har jag accepterat att höstmörkret får mig ur spel, accepterat att jag inte orkar träna ens i närheten lika mycket som i september, accepterat att så länge jag gör det som får mig att må bra så är det ett bra val.

Halvkul uppdatering kanske, men jag är fortfarande här trots att jag inte orkar skriva eller kommentera. Styrketränar ibland, springer ibland, yogar ibland, promenerar i alla fall varje dag.
 
1,5h hoppträning med unghästen igår. Första gången han är med på nåt liknande och han tyckte det var jobbigt efter ett tag så jag fick slita :p Men oj så duktig han va!

Efter lunch igår gick vi ut och gjorde sysslor som hör gården till. Körde in två nya rundbalar och packade höpåsar, tömde skopan med hästskit och skottade skit i lösdrifterna och körde in två traktorskopor med ved till källaren. Så lite kroppsarbete blev det där :)

Efter middagen tog jag med hunden och sprang en tur till svärföräldrarna och släppte in deras katt. Ca 3 km är det fram och tillbaka så jag försökte ha ett rätt högt tempo.

Sen blev det lördagsmys med barnen framför julkalendern och när dom lagt sig tog jag och maken fram Familjegeni och spelade spel och drack lite öl och skumpa till närmare 12 på natten. Så himla bra dag :love:

Idag blir det gym iallafall. Äldsta dottern ska rida unghästen och jag och yngsta dottern ska köra shettisen. Sen ska det regna i em så hunden får nog nöja sig med motionen hon får ihop med hästarna.
 
Har haft en ganska fullspäckad vecka men hann med en löptur i tisdags och så var jag med på mammaträning i torsdags. Funderar på att springa en tur med barnvagnen nu före lunch. Måste bara samla lite krafter :angel:
 
Äntligen lördag! Och äntligen tid att få motionera. Fast jag skulle ljuga rejält om jag sa att jag var sugen på att få springa. För det var jag verkligen inte trots en hel veckas vila.

Första två-trekilometrarna gick tungt och trögt. Men sen vaknade kroppen till och kom ihåg vad det hela handlar om. Så då blev det lite bättre tempo och lite roligare känsla. Sprang 9 km med 5.31/km i snitt. Hade inte ambitionen att springa ngn snabb runda utan bara att få rulla på. Det som dock var glädjande och som gav mersmak var att jag lyckades springa den nioende kilometern i 4.56-tempo med 4.43 som bästa tempo. Det var riktigt kul att det fanns så mkt kraft kvar trots att jag vanligtvis bara springer en massa kortrundor! Men tydligen ger det rätt bra kondition och uthållighet ändå. Känns rätt skönt att veta att man inte behöver mala på i en massa mil om man inte känner för det.
Härligt! 😃
 
Snittade på 11920 steg/dag förra veckan :up:

Känns som jag kan börja springa lite lätt igen men bara att ge sig till tåls.. December är iaf här så det närmar sig. Om en vecka får jag börja med knipövningar och det är ju en träning i sig :p
 
Snittade på 11920 steg/dag förra veckan :up:

Känns som jag kan börja springa lite lätt igen men bara att ge sig till tåls.. December är iaf här så det närmar sig. Om en vecka får jag börja med knipövningar och det är ju en träning i sig :p
Oj, vad bra med tanke på att du inte har sprungit! Duktigt!!
 
Jag drog ihop hela 8075 steg igår! Inte så imponerande i vanliga fall men när en stor del av stegen är med kryckor - och resten rytmiskt haltande som en halvt förlamad zombie i ett luciatåg - så är det rätt ok ändå. Dock är varje steg reducerat så det blir lite kortare totalsträcka än vanligt.

Det blev dessutom en oplanerad dryg kilometers promenad hem från bussen eftersom min bil valde ut det optimala (not!) tillfället att inte starta på morgonen när jag skulle ta mig till mitt jourpass. :rage:

Fick infallet att klocka promenaden med Runkeeper vilket resulterade i den fenomenala kilometertiden 21.54. Joråsåatte. Maratonformen närmar sig. Och Runkeeper bara "Your 5th fastest 0-2 km walk!" :rofl: :rofl: :rofl: Jag nästan hoppades att den skulle ha någon kommentar om att "this is your slowest walk ever!"
 
Jag drog ihop hela 8075 steg igår! Inte så imponerande i vanliga fall men när en stor del av stegen är med kryckor - och resten rytmiskt haltande som en halvt förlamad zombie i ett luciatåg - så är det rätt ok ändå. Dock är varje steg reducerat så det blir lite kortare totalsträcka än vanligt.

Det blev dessutom en oplanerad dryg kilometers promenad hem från bussen eftersom min bil valde ut det optimala (not!) tillfället att inte starta på morgonen när jag skulle ta mig till mitt jourpass. :rage:

Fick infallet att klocka promenaden med Runkeeper vilket resulterade i den fenomenala kilometertiden 21.54. Joråsåatte. Maratonformen närmar sig. Och Runkeeper bara "Your 5th fastest 0-2 km walk!" :rofl::rofl::rofl: Jag nästan hoppades att den skulle ha någon kommentar om att "this is your slowest walk ever!"
Men gud, hur pallar du så mga steg på kryckor?!! Det är mäkta imponerande!!
Bilen förtjänar en plats i bilhelvetet.
 
Alltså jag lägger ju inte hela tyngden på kryckorna mer än de första stegen när foteländet stelnat, då hade jag inte orkat så långt. Mest funkar de som lite avlastning av trycket på den kassa foten, särskilt på ojämnt underlag.

Bilen är rysligt tapper och snäll i vanliga fall, jag får nog ta på mig lite av skulden där som bara kört korta sträckor på sistone och inte låtit den sträcka ut och komma i form.

Men visst, när man står där kl 0650 en regnig decembermorgon, mörkret runt om en är som en sotarröv, foten hänger lealös och bedrövlig och man bara MÅSTE komma iväg NU, då får jag erkänna att jag ville göra en sån här:

 
Alltså jag lägger ju inte hela tyngden på kryckorna mer än de första stegen när foteländet stelnat, då hade jag inte orkat så långt. Mest funkar de som lite avlastning av trycket på den kassa foten, särskilt på ojämnt underlag.

Bilen är rysligt tapper och snäll i vanliga fall, jag får nog ta på mig lite av skulden där som bara kört korta sträckor på sistone och inte låtit den sträcka ut och komma i form.

Men visst, när man står där kl 0650 en regnig decembermorgon, mörkret runt om en är som en sotarröv, foten hänger lealös och bedrövlig och man bara MÅSTE komma iväg NU, då får jag erkänna att jag ville göra en sån här:

:rofl:
 
Tränat fyra dagar på rad så idag tänker jag faktiskt skippa det. Blir en lugn kväll framför tvn och packa julklappar bara :) Fixa med hästarna måste jag såklart och hunden behöver en kort promenad men den kanske jag tar med maten gör sig sen.
 
Äntligen lördag! Och äntligen tid att få motionera. Fast jag skulle ljuga rejält om jag sa att jag var sugen på att få springa. För det var jag verkligen inte trots en hel veckas vila.

Första två-trekilometrarna gick tungt och trögt. Men sen vaknade kroppen till och kom ihåg vad det hela handlar om. Så då blev det lite bättre tempo och lite roligare känsla. Sprang 9 km med 5.31/km i snitt. Hade inte ambitionen att springa ngn snabb runda utan bara att få rulla på. Det som dock var glädjande och som gav mersmak var att jag lyckades springa den nioende kilometern i 4.56-tempo med 4.43 som bästa tempo. Det var riktigt kul att det fanns så mkt kraft kvar trots att jag vanligtvis bara springer en massa kortrundor! Men tydligen ger det rätt bra kondition och uthållighet ändå. Känns rätt skönt att veta att man inte behöver mala på i en massa mil om man inte känner för det.
Wow! Bra jobbat! :banana:
Hej hej, här har ni en som tränar ganska sporadiskt för tillfället. Ungefär på en sådan nivå att jag klamrar mig fast vid att vara "en sån som tränar" men så oregelbundet och utan plan att det inte direkt gör någon skillnad. Men det spelar heller inte så stor roll. Resultat är väl för fasen skitsamma, i alla fall för mig i det läget jag är i just nu. Men för första gången på länge så har jag accepterat att höstmörkret får mig ur spel, accepterat att jag inte orkar träna ens i närheten lika mycket som i september, accepterat att så länge jag gör det som får mig att må bra så är det ett bra val.

Halvkul uppdatering kanske, men jag är fortfarande här trots att jag inte orkar skriva eller kommentera. Styrketränar ibland, springer ibland, yogar ibland, promenerar i alla fall varje dag.
Kul att du tittar in lite då och då tycker jag! :heart
 
Min träningsvecka slutade på 2 pass crossfit och ungefär 3,5 mil promenader. Helt ok, med tanke på att jag gick miste om två potentiella träningsdagar p.g.a jobbresa. Planen för veckan som kommer är:

Måndag: Vila
Tisdag: Crossfit
Onsdag: Vila
Torsdag: Crossfit
Fredag: Vila
Lördag: Crossfit
Söndag: Ridning

... och så ungefär 6 km promenad varje vardag, vilket jag får av att gå till & från jobbet. Crossfit-passen ser återigen superroliga ut - vet inte om det är instruktörerna som känner sig ovanligt inspirerade eller om det är jag som känner mig ovanligt "easy to please" :D
 
Hemmaträningspass i morse, sedan lite vardagsmotion i stallet och promenad med barnen på shettisen.

Trevligt, men hostar FORTFARANDE lite :meh: plus att jag håller på att bli galen pga förfärlig värk i handlederna pga lyft av tung bebis 3457 924 gånger per dag. Det typ värker som fasiken och strålar upp mot armbågarna och axlarna. Funderar på om såna där handledsskydd kan hjälpa om det här inte ger sig snart. Kan ju liksom inte sluta lyfta bebisen och han är bara fyra månader så låååång tid kvar innan han börjar ta sig fram lite mer för egen maskin och inte behöver lyftas så mycket. Har riktigt definierade muskler i övrigt på axlar och armar nu av allt bebiskonkande :D men själva handlederna tar visst stryk av det.
 
Min november blev sämre än planerat, framför allt andra halvan då det varit så mycket annat som tagit energi. Slutade på 16 pass. Men det kanske var bra för mitt knä, jag hoppas på det. Har inte haft ont senaste tiden så får se hur det blir nästa längre pass.

Är redan skitless på mörker och kyla. Alltså jag gillar när det faktiskt blir mörkt på kvällen, men gärna inte kl 15... :down:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 419
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 984
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp