Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad roligt med gymkort! Jag skulle också vilja men inser att tillfällena då jag kan nyttja det inte motiverar den sjukligt höga kostnaden. Inte ens med friskvårdsbidrag. Men det är ju verkligen guld nu under den här perioden när blåsten och mörkret förtar all träningsglädje!
Student + friskvårdsbidrag + 30 % rabatt har jag. Om jag lyckas få bidrag från båda jobben kommer min egen nota att sluta på kanske 500-1000 för 12 månader. Rätt okej ändå :)
 
Jag kör paus idag också. Pulsen ligger så högt att det är nära hjärtklappning. Min kropp säger verkligen ifrån att det under en ganska lång period har varit alldeles för mkt. För min del är det arbetsbelastningen som är för hög och som jag inte alls kan styra över just nu. Jag vet dock att det oftast går i vågor och att det brukar komma lugnare perioder efter en intensiv. Denna gång är den intensiva perioden dock så lång att jag tvivlar på att det kommer bli bättre. Så det är en evinnerlig tur att det snart är jul med tillhörande ledighet.
Usch då, jag känner igen känslan (känslorna) alltför väl. Ta hand om dig! :heart
 
Hu vad seg jag kände mig på träningen idag! Knoppen var överlycklig av att vara där, men kroppen ville mest gå hem och lägga sig. Nåja, skönt att ha det gjort i alla fall! Vi övade lite på huvudstående och jag är rätt nöjd med hur långt jag kom med tanke på att jag aldrig testat det förut.

Jag funderar dock på att be om någon slags PT-pass med fokus på att bota min rädsla för att vara upp och ner... Jag hinner liksom aldrig komma så långt att jag faktiskt vågar satsa på att t.ex. sparka upp mot väggen så pass hårt att jag faktiskt kommer upp på handstående, utan jag håller på och mesar mig fram och vips så är det dags att gå vidare till nästa del av passet. Sen kan det ta tre veckor tills jag råkar kunna gå på nästa pass där det är fokus på dessa saker, och på de tre veckorna hinner jag tappa det lilla självförtroende jag byggt upp.

Efter huvudstående-jobbet gjorde vi följande:

60 hopp med hopprep (eller 30 double unders, som innebär att man ska hoppa extra högt och hinna svinga runt hopprepet två varv innan man landar)
15 burpees
15 squats (kroppsvikt)
90 hopp med hopprep/45 double unders
15 burpees
15 squats (kroppsvikt)
120 hopp med hopprep/60 double unders
15 burpees
15 squats (kroppsvikt)
150 hopp med hopprep/75 double unders
15 burpees
15 squats (kroppsvikt)

Segt och kämpigt, definitivt inte ett av mina bättre pass. Men skönt efteråt, såklart!
 
Jag funderar dock på att be om någon slags PT-pass med fokus på att bota min rädsla för att vara upp och ner... Jag hinner liksom aldrig komma så långt att jag faktiskt vågar satsa på att t.ex. sparka upp mot väggen så pass hårt att jag faktiskt kommer upp på handstående, utan jag håller på och mesar mig fram och vips så är det dags att gå vidare till nästa del av passet. Sen kan det ta tre veckor tills jag råkar kunna gå på nästa pass där det är fokus på dessa saker, och på de tre veckorna hinner jag tappa det lilla självförtroende jag byggt upp.

Är likadan! Gick bra när jag gick på yoga regelbundet, eller bra kanske var att ta i men jag fixade huvudstående i alla fall. Handstående har alltid varit läskigt, tror inte jag kommer orka och typ bryta nacken :nailbiting:. Sparka upp har funkat dåligt för mig, har mesat mig upp i yogastil.
 
Bänkpress och lite annat för bröst och axlar igår i gymmet :)

Hästen vilar idag så funderar på att träna på lunchen. Marklyft och springa lite eller nåt sånt :)
 
Är likadan! Gick bra när jag gick på yoga regelbundet, eller bra kanske var att ta i men jag fixade huvudstående i alla fall. Handstående har alltid varit läskigt, tror inte jag kommer orka och typ bryta nacken :nailbiting:. Sparka upp har funkat dåligt för mig, har mesat mig upp i yogastil.
Precis den sortens tankar är det som far igenom mitt eget huvud också! Det hjälper ju inte direkt att jag sett både en och två personer krascha när de sparkat upp mot väggen :nailbiting: Det funkar definitivt bättre när det går långsamt och stillsamt till, men crossfit tenderar ju tyvärr att vara varken långsamt eller stillsamt :p
 
Blev lunchträning. Körde flera set marklyft, max 70 kg men flera reps per set istället. Sen några set raka marklyft och avslutade med att springa 3 km på löpbandet. Jag vill ju kunna springa 3 km under 15 min och idag landade jag på 15 min och 36 sek. Riktigt nöjd med det för det är typ en minut snabbare än sist jag provade :)
 
Blev lunchträning. Körde flera set marklyft, max 70 kg men flera reps per set istället. Sen några set raka marklyft och avslutade med att springa 3 km på löpbandet. Jag vill ju kunna springa 3 km under 15 min och idag landade jag på 15 min och 36 sek. Riktigt nöjd med det för det är typ en minut snabbare än sist jag provade :)
Oj, vad bra!! Vad duktig du är!! Och du säger att du inte kan springa fort?! Det får du nog ta tillbaka! ;) :banana:
 
Jag har sprungit på löpband för första gången på 3,5 år... Och jag tycker att det jobbigare än att springa ute. 50 min löpning i 5.50-tempo och 15 min gång blev det idag.
Ja alltså är det något jag om möjligt hatar mer än att springa rent generellt så är det att springa på löpband! Totalt själadödande för mig! :yuck:
 
Jag är verkligen inne i en period när motion bara känns trist. Gör mina pass men gruvar mig varje gång.
Vill bara slappa och äta gotter.
45 min cykel avverkades i morse. Och kroppen var ganska alert.
 
Jag jobbar hemifrån idag så jag for iväg på lunchträning för att få lite dagsljus och frisk luft sådär mitt på dagen. Blev ett ganska bra pass - jag hade det lite kämpigt med tekniken på sina ställen men det blev väl ändå helt okej till slut tycker jag.

Uppvärming:
15 KB-svingar
10 burpees
15 goblet squats
x3

Teknikdel:
Squat snatch (kort sammanfattat går det ut på att marklyfta skivstången till höfthöjd, där skjuta på med höfterna och svinga upp stången överhuvudet, där man går ner i en knäböj och upp igen)

WOD:
30 overhead squats (benböj men man håller skivstången med raka armar ovanför huvudet)
30 power snatches (som squat snatches fast utan knäböjen på slutet)
30 wall balls (jag lyckades låta bli att få den i ansiktet den här gången :banana:)
30 power snatches

Nu känns det som att armarna liksom svävar ett par centimeter utanför kroppen, för musklerna i både armar och rygg är så svullna :rofl: Sjukt nöjd med att inte behöva sticka näsan utanför dörren igen förrän om en sisådär 24 timmar, gud vad jag ska lata mig ikväll!
 
Jag fick slita också :rofl: Och sen är det lite fusk med löpband. Det riktiga testet är ju att göra det utomhus :D
Håller inte riktigt med. Utomhus springer man ju oftast en runda och inte bara åt ett håll. Så har man lite motvind på en sträcka så har man medvind på annan. Så har du väl fått upp farten på löpband så tror jag att du får det ute också. Så starkt jobbat!:banana:
 
Håller inte riktigt med. Utomhus springer man ju oftast en runda och inte bara åt ett håll. Så har man lite motvind på en sträcka så har man medvind på annan. Så har du väl fått upp farten på löpband så tror jag att du får det ute också. Så starkt jobbat!:banana:

Springer jag asfalt här så blir det ofta fram och tillbaka pga bor på landet :D Går upp och ner en del och på löpbandet är det konstant noll lutning :angel:
 
Äntligen ska jag få ett ordentligt hemmagym. Idag består det av alla mina redskap och böcker utspridda i en låda samt i en garderob. Jag varvar mellan att träna på kontoret eller framför tvn beroende på om jag är själv hemma med barnen.

Men nu ska minste sonen flytta upp, vilket innebär att hans rum här nere blir ledigt. :banana: Efter kompromiss med min man så ska det bli en kombo av matsal, träningsrum och gästrum. Ännu inte riktigt uttänkt på hur , men det ska bli så skönt att få träna i ett enda rum. Att inte behöva ha sakerna utspritt. Eftersom jag inte kan ha maskiner, eller ens vill ha faktiskt så köpte jag TRX-band på black friday. Körde lite igår efter att jag var sjuk i veckan, och jaa vad det känns idag. Perfekt med träningsvärk idag då vi har kalas på lekland om några timmar :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 423
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 011
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp