Bukefalos 28 år!

Träningstips!

Hehe, ja det kan man verkligen fråga sig ;)

Red tottan på tränsbett igår, oj vad svårriden hon blev :o Hon blev precis som hon var när jag köpte henne, bet tag i bettet, körde upp huvudet och bara rusade som en tok. Bytte tillbaka till stången och hon blev lugn och styrbar igen.
Kanske gillar hon inte bettet? Jag får väl helt enkelt börja träna som en tok på att rida på en hand.
 
Ja, två olika (det är allt jag har hemma ;)), men hon gör samma sak med båda. En tjej ska testa hoppa med henne idag på vanligt tvådelat, får se hur det går. Fast det är klart, häst taggar järnet bara hon ser ett hinder :angel:

Har ett sånt här (ish)
302_252305.jpg

och ett sånt här (ish)
product_thumb.php
 
Ah ok. Har också ett Billy Allen som Kajsa gillade, men Paj trivs inte alls med det. Köpte ett vanligt tvådelat sweetiron med kopparinlägg som hon gillar mycket bättre. Synd att det inte finns så många mundelar på tränsbett som det finns på stång.

Ooooooh hoppning idag, det får du dokumentera
 
Batteriet i telefonen var slut, så några bilder blev det inte. Men nästa gång! Då ska det både filmas och fotas. Det gick riktigt bra! Med tanke på att hästen inte hoppat med ryttare på tre år, och ryttaren satt på hästen för andra gången, var det mycket mycket bra.
Tjejen som red är sugen på att träna mer och åka på tävling framöver. Vi får väl se hur det blir med det ;) Vore kul för båda tror jag! Fast jag är lite nojig med hoppning och Nina, i och med att hon fick såna kotledsinflammationer hos förra ägaren just pga hoppning.. Fast samtidigt borde inte någon gång i månaden ha någon betydelse. Hon är ju friskförklarad sen ett par år och har inte hoppat mer än någon gång per år (löshoppning).

Ska kika lite på vanligt tvådelat bett! Borde ju någon i stallet ha, så man kan prova.
Myler har ett tränsbett med låg port, men frågan är om det är ett okej bett? Har bara sett på bild. Myler har alla möjliga konstiga grejer :p
 
Åh men vad kul, då lär vi ju ses ute på hopptävlingar också i framtiden haha! Hmm det får jag nog googla när jag kommer hem
 
Nu är jag arg! Inte för att träningen går sämre, det går fortfarande som på räls. Men en dam i stallet har börjat snacka en jävla massa skit om att rida western!
Bland annat att hästarna inte går i form, att de rörelser vi gör i ffa reining är fel och slarviga, ja helt enkelt att western är en lekstuga. Och givetvis är vi korkade som ryggar våra hästar, gör bakdelsvändningar och galoppombyten innan innan de är fem år. Men det beror ju på att våra hästar inte behöver göra rörelserna ordentligt eller i form. :meh: hästarna kan ju inte gå i form när tyglarna glappar....
Dessutom hävdar hon att det är enkelt att rida på en hand, att vem som helst som kan sitta i en sadel fixar det utan problem. Gaah!

Men så skrattar jag lite inombords. Tänker på en dressyrtävling för ett tag sen, där hon var sin dyra fina dressyrhäst som hon tävlar och tränar mycket. Gissa vem som fick högre procent om inte vår egen @@doleron:D snyggt jobbat bruden!

även som engelsk ryttare så blir man arg över sånt :/, western/reining är ju lika mycket dressyr som program ridning. man har hästen i ändamålsenlig form och rider ett program och utför vissa rörelser.

kontakten mellan hand och mun ska vara lika mjuk i western och dressyren, man ska använda lika mycket vikt hjälper i western och dressyr. hjälperna må vara lite annorlunda med grund tänket är detsamma med hur man jobbar hästen så att den bär sig. i mina ögon är det mest utrustningen som skiljer och att western söker en låg form. (och att western ryttare har hemska skjortor med paljetter och fransar på tävling medans dressyr ryttare har kavaj(som innan var lika hemska men nu finns det åtminstone kavajer i softshell))

buck, hobby/hopp/ft/dressyr ryttare som var en wannabie western ryttare i sin ungdom och vars hästs högsta nöje är att köra barrel race mellan höbalarna på åkern ;).

hästen är bara så bra som sin ryttare, oavsett gren och disciplin.
 
Ja, två olika (det är allt jag har hemma ;)), men hon gör samma sak med båda. En tjej ska testa hoppa med henne idag på vanligt tvådelat, får se hur det går. Fast det är klart, häst taggar järnet bara hon ser ett hinder :angel:

Har ett sånt här (ish)
302_252305.jpg

och ett sånt här (ish)
product_thumb.php

Det övre gillar en av mina hästar men den gillar å andra sidan allt som sitter fast så att säga. Stångbettet hon gillar är rakt med liten port. Den andra gillar mer den undre varianten men funkar allra bäst med ett tredelat sweet iron med kopparringar på mittdelen. Det är kanske inte riktigt ergonomiskt men det är lagom för henne att pilla med (Billy Allen-mundelen blir hon konstigt stel på eller hur jag ska säga). Kanske ett sådant tredelat kan funka för din häst? Jag upplever att en del hästar som är överallt och ingenstans kan behöva något i munnen att leka med.
 
Hon är redan väldigt orolig i munnen, fipplar med bettet och blir svår att få kontakt med.

Red på bosal idag, första gången för henne. Det var inte alltid hon lyssnade, men jag tror det kan vara ett bra ombyte. Ska bara skaffa en riktigt mecate, grimskaft var inte jättekul att rida med :p
 
Hon är redan väldigt orolig i munnen, fipplar med bettet och blir svår att få kontakt med.

Red på bosal idag, första gången för henne. Det var inte alltid hon lyssnade, men jag tror det kan vara ett bra ombyte. Ska bara skaffa en riktigt mecate, grimskaft var inte jättekul att rida med :p

Min kan också var orolig men då koncentreras det på ringarna på bettet. Men det betyder ju inte att det funkar för alla hästar. Bosal tycker jag är svårt :o:D
 
Har du någon bild på bettet?

Bosal är inte så svårt när man väl fått in tänket! :) Värsta effektivt!
 
Problemet med att hon korsar bakom i ena varvet är för att hon tänker för mycket bakåt. så fortsätt att driv runt henne på jätte liten volt och öppna upp innerskänkel för spinn. Korsar hon framför ett par steg så gör bara ett par steg och driv sedan ut henne på volten igen. Sluta spinnen innan hon börjar tänka bakåt så att säga.

Från stillastående tänker du på samma sätt, om det så bara är ett steg hon tar framför så gå ur spinnen när hon gör rätt. Till slut kommer du få flera steg efter varandra där hon korsar framför.


men generellt i alla fall så brukar det oftast bero på att hästen har för lite "go" och tänker bakåt för mycket, tryck fram hästen mer.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 019
Senast: sorbifolia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 614
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 667
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp