Bukefalos 28 år!

Träningstips!

sthu

Trådstartare
Vi har börjat träna lite reining (mest för att jag blev så förtjust i versitale horse :D) och har äntligen fått en helt okej galopp. Häst brukar ha sjukt bråttom och blir svår att styra och reglera tempo på.
Nu har vi börjat lite smått med spin.
Det går bra undan vänster, hon korsar över bra och håller rumpan ganska still. Men undan höger korsar hon bakom, svänger ut rumpan och backar gärna. Hur kan jag få henne att korsa korrekt och sluta skicka ut bakdelen?

Jag brukar försöka att gå som på en liten volt, så hon rör sig framåt hela tiden. Då funkar det hyfsat för det mesta och jag blir glad. Men om jag försöker ur stillastående går det sällan. Är det bara att traggla eller kan jag göra något mer för att underlätta för både henne och mig?

Jag rider för tränare regelbundet och får givetvis massor med hjälp, men vill ändå ha lite mer tips på hur jag kan göra :) Kommer inte iväg på träning alls så ofta som jag hade önskat, och man hinner ju lägga på sig alla möjliga olater på hemmaplan.
 
Fortsätt gå ur volt de flesta ggrna, det befäster en bra vana. Sen får du känna in vilken sits du ska ha och var du placerar skänkeln för att få centrering utan att hon går bakåt.
/ djezima som mest harvar hemma och har många dåliga vanor.. ;)
 
Ja, det är nog min sits som ställer till det mesta. Vet med mig att jag är kass i högerbenet och gärna överkompenserar..
Får ta med filmkameran och försöka skälla lite på mig själv :p
 
Har oxå problem med högern, men prova experimentera med din tyngdpunkt under pågående spin, så ser du vart hon tar vägen.. ;)
 
Haha, då kanske hon försvinner helt ^^
Idag lät jag bli och tänka, och oj vad mycket bättre det gick!
 
Fifan vad bra det gick idag! Till och med börjat med stopp lite så smått.
Allt går bra när jag slutar tänka och har bra tajming.
Hade ut min gamla traktor och tränade med honom med. Gick bra det med, även han klagade lite över galoppen :D
 
Nu är jag arg! Inte för att träningen går sämre, det går fortfarande som på räls. Men en dam i stallet har börjat snacka en jävla massa skit om att rida western!
Bland annat att hästarna inte går i form, att de rörelser vi gör i ffa reining är fel och slarviga, ja helt enkelt att western är en lekstuga. Och givetvis är vi korkade som ryggar våra hästar, gör bakdelsvändningar och galoppombyten innan innan de är fem år. Men det beror ju på att våra hästar inte behöver göra rörelserna ordentligt eller i form. :meh: hästarna kan ju inte gå i form när tyglarna glappar....
Dessutom hävdar hon att det är enkelt att rida på en hand, att vem som helst som kan sitta i en sadel fixar det utan problem. Gaah!

Men så skrattar jag lite inombords. Tänker på en dressyrtävling för ett tag sen, där hon var sin dyra fina dressyrhäst som hon tävlar och tränar mycket. Gissa vem som fick högre procent om inte vår egen @doleron :D snyggt jobbat bruden!
 
Nu är jag arg! Inte för att träningen går sämre, det går fortfarande som på räls. Men en dam i stallet har börjat snacka en jävla massa skit om att rida western!
Bland annat att hästarna inte går i form, att de rörelser vi gör i ffa reining är fel och slarviga, ja helt enkelt att western är en lekstuga. Och givetvis är vi korkade som ryggar våra hästar, gör bakdelsvändningar och galoppombyten innan innan de är fem år. Men det beror ju på att våra hästar inte behöver göra rörelserna ordentligt eller i form. :meh: hästarna kan ju inte gå i form när tyglarna glappar....
Dessutom hävdar hon att det är enkelt att rida på en hand, att vem som helst som kan sitta i en sadel fixar det utan problem. Gaah!

Men så skrattar jag lite inombords. Tänker på en dressyrtävling för ett tag sen, där hon var sin dyra fina dressyrhäst som hon tävlar och tränar mycket. Gissa vem som fick högre procent om inte vår egen @doleron :D snyggt jobbat bruden!


Man blir alltid arg.
Själv blir jag aldrig påhoppad pga westerngrenarna specifikt, utan ridning öht är ju inte ett dugg svårt! Han har minsann suttit på en häst en gång och det var ingen konst!:banghead:

Annars är det oftarst min "kära" mor som snackar skit om western , trots att hon fick oss att börja, på den tiden hon oxå red... Hon tjuvkikade när jag kollade på Shawn Flaridas vm ritt och klankade ner på hästen, farten, hjälperna.... jo, han vann ju bara vm.....Du kan nog bättre som inte har suttit till häst på tre år! :banghead: Men sånt är man ju alltid för snäll för att säga, vem det än är åt...


OH YEAH! thats the way to go, bra jobbat @doleron att sätta dem på plats!

Inte för att skryta, men kom 2:a före alla dressyrmupparna på stora bruna på en inofficiell tävling i våras. På min 23 åriga hoppponny som jag skolat western i 6mån efter 3 års vila! :rofl: (fastän jag glömde programmet)
 
Tillägg @sthu
Gissa hur många ggr man fått höra att det inte är ett dugg svårt att vara jockey?? de bara sitter ju där!
kommer hädanefter visa dem denna:
1409860395553_Image_galleryImage_LAYTOWN_4_9_2014_Drama_go.JPG


Sorry för OT.
 
@sthu äh vilken tråkig tant! Vet inte hur många gånger jag gått "försvara" min ridning mot andra likadana tanter, speciellt när Kajsa (fjordingen) var igång. Att jag sen vann över tanterna i dressyr när vi testade det ett par gånger var ju bara för att dom inte ansträngde sig, deras hästar inte kändes ok för dagen eller någon annan anledning... Varför inte bara vara lite öppen och kanske kunna lära sig av varandra istället för all trångsynthet...
 
@doleron Ja, om det går bra för något annat än halvblod är det en snäll domare eller nåt.
Fast den minen! När hon med stolthet sa att hon gjort en så bra runda, 61%, och jag frågar om de såg dej o paj. Ja, de var ju fina, ovanlig häst säger hon. Minen när jag säger att ni egentligen håller på med western och inte varit på dressyrtävling innan! Priceless! Och dessutom meden så ung häst. Och i en lb1 direkt! Oj oj oj, då vart det ju inte helt okej ;)

Nää, nu vill jag prata om nåt annat igen! Fått gnälla lite och nu ska jag vara glad. Fick beröm av en hoppare igår, som tyckte min häst gick i fin form och jobbade bra över bommarna. Fick dessutom höra att hon såg lättkontrollerad ut! :eek: första gången jag hör "kontroll" och "Noreena" utan ordet "ingen" i samma mening :D
 
@sthu shit nu får jag ju skämmas. Vad tänkte jag egentligen? LB:1 som första start på en pay and ride med en 7åring när vi inte håller på med dressyr!! Bäst att sälja hästarna till någon vettig människa och börja virka eller något istället :O
 
@doleron Ja du borde verkligen begripa bättre! :rage:

Jag vet vem jag kommer använda som argument för att westernhästar (och ryttare) kan! ;)
 
@sthu felåt :'(
Nå.det lär iaf hända igen eftersom jag överväger att skaffa sån licens till nästa år. Dock var det svindyrt!! Men omväxling förnöjer ju.
Tycker även synd om stackars Evve som försökte få mig att sitta korrekt, men jag vägrade för det var så våldsamt obekvämt! Hon har ett litet hästjobb framför sig med att lära mig rida dressyr heh
 
Haha, stackarn :p Men hon visste väl ändå vad hon gav sig in på? ;)
Heja heja, visa dressyrtanterna var skåpet ska stå!
 
Typiskt gamla dressyrtanter.
Lite komiskt då jag i helgen var på öppethus hos min tränare där han hade ute en IR-terapeut så gick de igenom ett par hästar både innan ridning samt han visade övningar för stärka och bygga upp hästarna. När hon gick igenom hans egna häst en 4 årig quarter så sa hon att det är roligt att se en häst som inte har en enda spänning i hela kroppen. Undrar hur många dressyrhästar som dras ihop är helt mjuka och avslappnade i varenda muskel ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 698
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 051
Senast: sorbifolia
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 743
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 693
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp