Bukefalos 28 år!

Träns och nosgrimma

N

Niiina

Sitter och diskuterar nosgrimmans funktion. Är det någon som vet vad den har för funktion? Jag säger hela tiden att den finns för att hålla bettet på plats, men jag är inte säker, De säger att nosgrimman är till för att täppa igen munnen på hästen :confused:..

Tacksam för svar.. och snabbt! :bow:
 
För att hästen itne ska gapa för bettet när man tar i det.

Nej, bara felspända nosgrimmor minskar andningen, mest engelska nosgrimmor. Pullargrimma är allra bäst för luftvägarna.

:)
 
Ingen häst jag vet gapar med nosgrimma, men däremot många utan nosgrimma... Och jag spänner ändå lite lösare än man "ska", på ridskolan där jag red förut drog dom alltid åt till max, som lilla jag drog åt sadelgjorden ungefär.


Jag spände alltid upp ungefär 2 hål.. :angel:
 
Nosgrimma är till för att hästen inte ska gapa och/eller lägga tungan över bettet. Det är dock mycket bättre att leta efter ett bett som hästen trivs med, så att den inte känner att den måste gapa.
Dessutom kan hästen gapa av annat obehag, t.ex. en ryttares okänsliga hand, sår eller andra obehagligheter i munnen etc.
Sådant bör man inte dölja eftersom det då får fortgå!

En nosgrimma som sitter för långt upp och för tight kan klämma in hästens kinder mellan tänderna, vilket gör att den ofrivilligt måste antingen gapa hela tiden, eller tugga på sitt eget kött. mums!

Jag tycker att de som har nosgrimma enbart för att det är snyggt bör skaffa sig lite fakta och gärna även tänka om.
Jag vet att vissa tycker att det ser ponnyaktigt ut utan nosgrimma, men jag tycker att det är en sk. illusion.
En häst är en häst, en ponny är en ponny
men en nosgrimma är fortfarande bara en annan sorts munkavle.
 
Okej, men hur kan en nosgrimma göra så att tungan inte läggs över bettet då? Hehe, ursäkta att jag frågar så mkt, men jag vill verkligen veta :p
 
Kan dem om dem är skickliga :D
Men den håller ju ihop käkarna så d blir nog lite för trångt i munnen för å kunna vika över tungan. :smirk:
 
Men man spänner ju liksom inte så himla hårt att de inte kan gapa, det tycker jag är ganska självklart.
 
På en korrekt spänd nosgrimma:
De nosgrimmor som sitter under bettet (remontgrimma och aachenremmen på aachengrimma) är till för att hålla bettet på plats. De som sitter ovanför bettet (engelsk nosgrimma och övre delan av aachengrimman) gör att hästen inte kan gapa för mycket (den ska inte hindra hästen från att öppna munnen över huvud taget, i så fall är den spänd för hårt).

På en inkorrekt spänd nosgrimma så hindrar alla remmar hästen från att gapa (för hårt spänd) eller har ingen funktion alls (för löst spänd)
 

Liknande trådar

Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 377
Senast: ginnies
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 311
Senast: Rie
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 205
Utrustning Behöver hjälp och nya idéer angående min ponny som är orolig i munnen och gärna lägger tungan över bettet. Han är en irländsk import och...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp