Bukefalos 28 år!

Tränsval...

Yrja

Trådstartare
Någon som vill hjälpa mig? :)
Ska köpa ett sidepull(/bettlöst träns) och behöver lite hjälp att välja.
Dessa har jag hittat, kasta gärna hit lite andra förslag om ni vet vart det finns finare/bättre.

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/4402.jpg

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/4413.jpg

+ två från hööks. Det går inte att kopiera adresserna till dom bilderna, men ni kan ju kika på sidan eller i katalogen om ni orkar.

Och detta är den vackra hästen som ska prydas. :D
2305040.jpg


Tack, till alla som orkar lägga ner sin tid på lilla mig. :D :bow:
 
Börja med att köpa (eller låna av nån som har)en mild variant, t.ex. Hööks med lädernos eller "Det-Bettlösa-Som-Inte-Är-Ett-Sidepull" från Börjes.

Rep över nosen kan bli väldigt skarpt, och det kan ju vara onödigt att börja med det skarpaste om du inte vet hur hästen reagerar.
 
Jag vet hur hästen reagerar. :) Har ridit på hack och han trivs otroligt bra med det. Dessutom rider jag i stort sett bara med sitsen(vilket är en av anledningarna till att jag köper bettlöst) så för hästen kommer det i stort sett kännas som att jag sitter med grimma - vilket är syftet.

Kan tyvärr inte låna sidepull av någon, de flesta här vet inte ens vad det är. :crazy:
 
Jag tycker att den första ifrån börjes ser väldigt bra ut.
 
Jamen då skulle jag köpa (eller, jag har det redan...)Hööks med lädernos. :)

Annars har Tärnsjö ett jättefint, också med lädernos. Men nästan 10 ggr dyrare... :p
 
Det första från börjes är en typ av Bitless bridle. Alltså käkremmarna går i kors under käken och sen genom ringarna vid nosremmen och verkar inte på samma sätt som ett sidepull om du har det på det viset.
 
Jag vet.. Men för mig är skillnaden ganska ovesentlig. :p Tror att de fungerar i stort sett lika bra på min häst. Och om inte så kan jag inte veta vilket som är bäst förrän jag köpt ett av dom. :smirk:

Sidepull var dock det jag tänkt mig från början.
 
Näe, det vet jag inte... ;)

Men repet är väldigt hårt, och jag skulle inte välja att lägga det på hästens nos om jag inte var absolut tvungen av "kontrollskäl", och det är ju inte du, eller hur. Alltså, även om jag inte tar hårt i hästen så skulle jag välja bort repet om jag kunde. Det var så jag menade. :)

Visserligen kan man ju sätta dit ludd, men hur snyggt är det på en skala??? :p
 
hehe.. tyckte att det var riktigt tjusigt med nosludd. :D Och det är helt riktigt att det är dumt att ha skarpa bett i onödan. :bow: Men frågan är HUR mycket skarpare det är? Är det så stor slillnad att det blir något problem?

Måste erkänna att jag tycker repnosen är snyggare. :angel:
 
ja, jag har bestämt att priset inte spelar nån roll. Det är värt att lägga ner lite pengar på ett träns som hästen trivs med och som håller. :)
 
Bara på utseendet på "tränset" hade jag tagit det första, tycker att det är väldigt fint (speciellt om man har matchande sadel ;))
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon har en liten busig dansk-svensk gårdshund på snart 3 år och 9 kg. Pga hans uppfinningsrikedom kombinerat med en viss...
Svar
7
· Visningar
3 793
Senast: utte
·
Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
684
R
Hemmet Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 821
Senast: Raderad medlem 6459
·
Hemmet Det börjar bli dags att fundera över hur vårt gamla badrum ska se ut nu. :o Det gamla ska rivas ut under sommaren och i höst ska det...
Svar
15
· Visningar
13 962
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp