Bukefalos 28 år!

Barackens gästtoalett

TeamLundVer

Trådstartare
Det börjar bli dags att fundera över hur vårt gamla badrum ska se ut nu. :o Det gamla ska rivas ut under sommaren och i höst ska det färdigställas.

Jag känner mig dock lite lost i funderandet så jag tänkte att lite Bukehjälp skulle kunna hjälpa. Givetvis lägger jag upp slutresultatet i tråden också :)

Badrummet, som nu mest används som toalett + förråd, ska fungera som en gästtoalett med dusch. Jag vill alltså ha lite WOW-faktor men i samma tema som övriga huset.

Huset i övrigt håller på att inredas i en lite modernare lantlig industristil :D

Eftersom jag inte hittar mina bilder på huset så blir det internetbilder för att ni ska få ett hum om stilen. Hoppas det är OK.
Alla trägolv är/ blir i rustik ek (1-stavs).
Kök, matrum, vardagsrum och hall har ett vitlaserat, mattlackat, borstat trägolv
parkettgolv-kahrs-ek-country-classic-vitlaserad-1-stav_141024200.jpg


Bibliotek och kontor har/ får ett mer neutralt mattlackat borstat trägolv
dsc_4553.jpg


Sovrummen kommer få ännu mer rustika golv, tänk:
Parkettgolv_k%C3%A4hrs.jpg

K%C3%A4hrs_golv35.jpg


Entrén som kommer göras samtidigt som gästtoaletten kommer få ett lite äldrelooking slitstarkt golv typ:
Orangeri25.jpg


I köket har vi för övrigt de här luckorna:
ikea_rustik_metod_inspiration_1.jpg

fast med betongbänkskivor. :love:

Det kommer även tillverkas ett gigantiskt köksbord i ekplank typ:
2-rustic-recycled-french-oak-table-3.jpg


Med dessa stolarna i alla möjliga färger:
HCo_Website-2.0_Brands_Tolix_Chairs_Patina_1.jpg


Fortsätter i nästa inlägg :)
 
Dörren in till toaletten kommer få en skjutdörr a la ladugårdsdörr pga platsbrist
c58f5527efe10440ccd3262bba70007e.jpg


Toaletten ser idag ut såhär:

Bild tagen från dörren
10425872_10153494256733953_2186900303929284972_n.jpg


Bild tagen från toalettstolen
10997012_10153494257038953_3774549376509604225_n.jpg


11406878_10153494257438953_459491864089685953_n.jpg


Det är alltså en ganska liten toalett som är L-formad pga skorstenen som syns ovan bredvid toaletten.

Fönstret kommer muras igen och i hörnet mellan fönster och vask kommer det bli en duschhörna med enkelt klarglas.
Vasken/ vaskskåpet tar upp alldeles för mycket plats som det är idag så där tänker vi oss något mindre.
Handdukstorken som hänger på väggen kommer tas bort och istället blir det en enkel upphängning av handdukar i "ombyteshörnan" där badbaljan hänger.

Alla fula plåtskåp kommer tas bort. De hör inte hemma på en gästtoalett (medicinskåp). Däremot vill vi ha någon typ av förvaring för en tidning eller två.

Så.. kom med alla era superidéer nu :bump:

Åh ja just det. Kakel och klinkers is da shit :love: så det vill vi ha på golv och hela väggarna
 
Jag är skräp på färger, inredning etc men jag gör ett försök :p

Om man har halvmatt kakel (finns det?) och klinkers i jordiga färger borde det väl passa med resten av huset? Öppen förvaring i en spegel, den här från Ikea köpte jag till mitt nya badrum för jag ville inte ha något skåp:

tyngen-mirror-with-shelf-white__0325592_PE517527_S4.JPG


De har också:
lillangen-spegel-brun__0131237_PE285757_S4.JPG


ragrund-spegel__0190707_PE344230_S4.JPG

Den behöver ju givetvis inte vara från Ikea (det går säkert att lätt göra en själv) men med tanke på att det är ett trångt badrum så får man lätt lite mer avställningsyta som inte tar så mycket plats.

Ska ni ha duschkabin eller duschhörna? Kabiner är ju eländiga att hålla rena tycker jag. Jag har ett draperi som hänger från en fjädrande teleskåpstång och sedan en duschsarg som ligger löst på golvet och det fungerar perfekt. När man ska göra rent golvet är det bara att ta upp sargen och luta den mot väggen. Beställer man den från en VVS-firma i Östersund kan man få den måttanpassad för de tillverkas där :up:

 
@athena_arabians
Duschen kommer bli något liknande den här:
dusch_70481546.jpg


Med utgången mot där badbaljan är :)

Jag har helt glömt att tänka på spegel och hylla kom jag på nu :angel: Jag är lite förälskad i den här hyllan
9a3b78dae2a5ac6b99bd242f519be57b.jpg

Men har inte hittat något bra ställe för något sådant. Men om man tänker sig en sådan fast utan det övre hyllplanet och så en snygg spegel på väggen mellan skärpen? Skulle kunna bli riktigt riktigt snyggt :love:

Bara resten kvar :angel:
 
@TeamLundVer: Det tror jag skulle bli jättesnyggt och det kan inte vara svårt att tillverka en sådan spegel/hylla själv. Kolla på en loppis efter skärp kanske? Hyllan blir så djup/grund och bred man vill ha den om man gör den själv så det är ju lätt att passa in den i badrummet.
 
Skulle det inte kunna passa med svart-vit-rutigt golv och vita väggar.
Duschhörna finns de som är rundade, så tar det inte riktigt så stor plats och att de är smidigare att vika inåt när de inte används.
 
Skulle det inte kunna passa med svart-vit-rutigt golv och vita väggar.
Duschhörna finns de som är rundade, så tar det inte riktigt så stor plats och att de är smidigare att vika inåt när de inte används.
Jag är lite rädd att det kanske blir för modernt. Tänk mer industri som gammal smedja :)
 
med rätt tillbehör blir det inte modern stil tycker jag. Man kan välja blått istället för svart så blir det enklare att matcha med andra porslinsskaer som har blå dekor.
 
Vill man göra något annorlunda av handfatsidéen kan det ju vara läge att kolla på gamla krubbor alt. zinkvaskar från förr. Kan bli hur coolt som helst. F ö förordar jag också de rundade glasdörrarna till duschen, som kan fällas inåt när de inte används. Kommer själv att köpa dylika när vi närmar oss med badrum i andra huset.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har egentligen ett rätt fint trägolv i den gamla delen av huset. Ett trägolv jag gärna bevarar. Men i farstun så har en golvplanka...
Svar
14
· Visningar
7 525
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag behöver lite input om hur man lämpligen kan planera byggnader på hästgård. Nedan är översikten på vår gård. Den lilla blå punkten...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp