Bukefalos 28 år!

Trästaket - impregnerat eller inte?

G

Gisburne

Kollade på en brädgård vad impregnerat virke lämpat som häststaket kostar. Räknade ut att en hage med cirka 750 meter i omkrets skulle kosta i runda slängar 17.000 att köpa brädor till. (Alltså exklusive stolpar!) Skulle då få cirka 1500 meter brädor för dem pengarna, tillräckligt för två rader runt om.

Eftersom jag ändå hade en tanke att måla hela staketet med ex. Kuprinol så undrar jag om man verkligen behöver köpa impregnerat virke, eller om man istället kan ta obehandlat hyvlat virke som ju är billigare? Stolparna, som ju ska ner i marken en bra bit, tänkte jag köpa tryckimpregnerade, det är en självklarhet. Men brädorna?
 
Sv: Trästaket - impregnerat eller inte?

Tja, det är ju egentligen bara det virke som kommer i markkontakt som behöver vara impregnerat, och ska du dessutom behandla virket så ser jag ingen anledning att köpa impregnerat. Blir ju bara en onödig utgift!!!
 
Sv: Trästaket - impregnerat eller inte?

Precis! Kuprinol är ju inte gratis heller, så jag köper ju hellre den billigare varianten av virke + Kuprinol, än dyrt virke + Kuprinol om resultatet är mer eller mindre likvärdigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp