Trafikolycka utanför Stugun – hästsläp har voltat

Fy fan, man undrar ju om det var en löstagbar krok eller en fast som var dålig? Det låter ju som det var det senare för det finns väl inga godkända löstagbara som man får dra så tungt med?
 
Fy fan, man undrar ju om det var en löstagbar krok eller en fast som var dålig? Det låter ju som det var det senare för det finns väl inga godkända löstagbara som man får dra så tungt med?

Ja, det tänkte jag också på när jag såg artikeln. Det står ju att den "lossnat" och det tolkar jag som att det var en löstagbar, annars borde det ju ha stått "gått sönder".

Oavsett, stackars hästar :cry:
 
Om det nu är så att det är en löstagbar krok så är det för j:devil:ligt! :rage:
Förresten har jag jag aldrig förstått vitsen med det...

Stackars hästar och ägare!:(

En löstagbar som inte sätts fast korrekt kan lossna utan att det är tillverkarens fel. Så fruktansvärt tragiskt oavsett men förjävligt att den lossnade kanske är att förutsätta mer än vad det finns information om.
 
Är det inte en säkerhetsgrej också?
Har nåt med krocksäkerhet att göra, att dragkroken gör att bilen inte kan "knycklas ihop" som den ska vid kollision. Att man bara ska ha kroken på när den verkligen används är väl tanken med avtagbar.

Har fast på båda våra bilar, känns säkrast när det kommer till att dra släp vilket vi gör mycket.
 
Är det inte en säkerhetsgrej också?
Har nåt med krocksäkerhet att göra, att dragkroken gör att bilen inte kan "knycklas ihop" som den ska vid kollision. Att man bara ska ha kroken på när den verkligen används är väl tanken med avtagbar.

Har fast på båda våra bilar, känns säkrast när det kommer till att dra släp vilket vi gör mycket.

Men då borde det ju inte var tillåtet med fast dragkrok om det är en säkerhetsgrej :confused:
 
Framgick inte av artikeln, där stod det att det var tre hästar och då räcker inte 2 ton på dragbilen.
Då drar du inte tre hästar. Med 2 ton kan du dra två, det hade jag på en av mina tidigare bilar.

Nä, jag läste också att det stod "gick av" om dragkroken först och "lossnade" sedan, så det verkar lite luddigt.
 
Framgick inte av artikeln, där stod det att det var tre hästar och då räcker inte 2 ton på dragbilen.
Då drar du inte tre hästar. Med 2 ton kan du dra två, det hade jag på en av mina tidigare bilar.
Även ponnyer är hästar. ;) Tittar man på bilden så ser man dessutom att det inte är ett större släp.

Oavsett, trist för de inblandade!

Mvh,
Lady_S
 
Löstagbara drag har vi haft rätt många som krånglatt på då ägarna inte tar av dom och dom fastnar .Brukar komma efter besiktningen då dom sitter fast eller så sitter anordningen fast som man ska lossa kroken med .Själv föredrar jag fast krok .Har även haft löstagbar men gjort samma miss som många andra .Så det blev gasen och rörtång
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En trafikolycka har inträffat på E18 väster om Karlstad. – Det var en personbil med en hästtransport som körde av vägen. Inga...
Svar
4
· Visningar
581
Senast: Magnum
·
  • Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 14 på måndagen inträffade en trafikolycka när en personbil kolliderade med en häst. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UPPDATERAD) En omfattande trafikolycka inträffade strax efter klockan 14.30 på måndagseftermiddagen på E18 i höjd med Vålberg utanför...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Hästnyheter En bil med ett hästsläp körde i diket på väg 56 strax norr om Ryttenekorset, vid lunchtid på tisdagen. En chockad häst rymde, men kunde...
Svar
0
· Visningar
720
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp