Bukefalos 28 år!

Trafiksäker

I

isse

Moderatorn får gärna flytta tråden om den ligger fel.
Hur tränar man hästen att bli trafiksäker?
Hur har ni gjort för att era hästar ska bli trafiksäkra?
Kan man typ "polishästträna" hästen hemma på något sätt?
Hemmagjorda läskiga saker?
 
Sv: Trafiksäker

Det sista kanske du syftar på miljöträning? :smirk:
exempel;
rida över/genom/under/mellan pressening.
öppna brevlådor
rida igenom vatten
rida över på playwood (stavning) eller liknande som låter mycket
ja.. du kan nog komma på mycket :D

miljötträning stärker bandet mellan dig och hästen och hästen litar mer på dig, så det gynnar ju ridning i trafiken med. så länge du är lugn. Annars är ett tips att rida ut mycket med en van häst, så ser din häst att det inte är något farligt. Du kan be någon bonde om att få "titta" på traktorn(eller andra stora fordon) när den är avstängd. Rid fram och låt hästen ta sin tid till och våga längst fram till traktorn. Låt hästen nosa på ex. däcken och berömm den. Få den att känna sig trygg där.

Men så länge hästen litar på dig och du är lugn så ska det funka prima i trafiken ;)

Lycka till!
 
Sv: Trafiksäker

Brukar vara bra att vara ute och gå/rida med andra trafiksäkra hästar när man ska vänja en normal häst vid trafik.
Dels så har de en lugnande inverkan och dels så kan man se till att den inte vana hästen får för sej att hoppa ut i vägen om den skulle bli rädd genom att blockera med en av de andra hästarna.

Har hästen aldrig sett en bil förut så kan det vara bra att låta hästen gå i en hage brevid en trafikerad väg ett tag också så att den inser att bilar är nåt normalt.

Vilken metod man använder är nog mindre viktigt så länge man ser till att hästen inte blir stressad eller rädd för då kan det lätt bli problem. Är mycket lättare att lära en häst från början hur man ska bete sej i trafiken än att sen lära om att bilar inte är farliga om den redan har blivit rädd några gånger.
 
Sv: Trafiksäker

Jag bor brevid E20 och mina hästar har ju hagarna i närheten så dom ser/hör trafiken hela tiden. Så jag har fått trafiksäkra hästar ganska enkelt.:D
 
Sv: Trafiksäker

Hur har ni gjort för att era hästar ska bli trafiksäkra?
MIN häst är inte heeelt trafiksäker ännu, men ju mer jag rider i trafikerade områden desto säkrare blir han.. dessutom har kag alltid med mej en kompis på en trafiksäker häst,, det har en lungnande verkan
Kan man typ "polishästträna" hästen hemma på något sätt? Hemmagjorda läskiga saker?
jag har testat det, men har bara chans att göra det på banan, och på min funkar inte det, för han vågar göra allt på banan och lyder min minsta vink.. han är helt säker på banan..

så är det med min häst.. men visst kan polishästträning funka på andra ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Trafiksäker

Det är bilar som du ska använda. Först utan motorn igång, sedan med motor, sedan i rörelse, sedan lite rusa motorn. Nästa steg är bussar och såna större saker.
 
Sv: Trafiksäker

Promenera med hästen i trafik.
Dock anser många att man med en icke trafikvan häst FÅR rida ut i trafik..förstår inte riktigt hur dessa har tänkt att man ska öva det då?
 
Sv: Trafiksäker

Jag har tyckt att jag har haft trafiksäkra hästar innan.

Tills jag såg Häståkeriets hästar mitt inne i centrala Stockholm en eftermiddag i rusningstrafiken!:bow:

Inte ett öronklipp ens en gång!

En sådan säker häst skulle jag ha velat ha!;)
 
Sv: Trafiksäker

Jag har tyckt att jag har haft trafiksäkra hästar innan.

Tills jag såg Häståkeriets hästar mitt inne i centrala Stockholm en eftermiddag i rusningstrafiken!:bow:

Inte ett öronklipp ens en gång!

En sådan säker häst skulle jag ha velat ha!;)

Fast det är ju inte helt sällan det händer olyckor med hästar som är vana att vara inne i stan heller. Söker man på youtube finns det en del riktigt läskiga filmer på skrämda droskhästar i London (har jag för mej att det var).
 
Sv: Trafiksäker

Förtroende och att vara ledaren. Min häst är ganska framskygg, och det gjorde länge att han var väldigt känslig för mötande trafik när han kände sig trängd.

Jag har hoppat av och lett honom så fort jag tyckt att han känts orolig, allt beroende på dagsform hos både hästen och mig. Nu har jag ett tag promenerat på bilvägen, bara för att jag ska få en promenad, och hästen är verkar coolare för trafik än någonsin.

Min väg mot trafiksäker häst är via promenader och mutande med godis (pålle var verkligen rädd och lärde sig att om man uthärdar det som är hemskt, så får man godis :crazy: :angel:).
 
Sv: Trafiksäker

Just trafiksäker har vi tränat på genom att leda unghästen längs vägen på yttersidan av en trygg äldre häst.
Ibland har vi själva sedan kört fram och tillbaka förbi, eller låtit "slumpen" komma med trafik. Tryggast att börja med sin egna personbil på en lugnare väg än riskera att möta jätte-timmer-bilen :crazy:

Vartefter som unghästen verkat acceptera situationen har den fått gå mer och mer framför den äldre hästen. Så att gamlingen "skyddar rumpan" men att unghästen själ får hantera framdelen. Så har vi gradvis ökat på. Vi brukar också lugnt stanna vid vägkanten så unghästen hinner kika på bilen och förbereda sig i lugn och ro.
Jag inbillar mig att om den vet att den ska stanna vid vägkanten när en bil kommer så är chansen större att den även står still/stannar om man blir överraskad av en bil.
För att inte unghästen ska bli skrämd bakifrån har jag låtit gammelhästen gå bakom ganska länge.
 
Sv: Trafiksäker

Tack för alla svar!
Min häst är trafiksäker men när det kommer bussar och bilar i 180 så är det klart att han blir lite rädd (vem blir inte det).
Jag vet inte riktigt hur jag ska träna honom att inte vara rädd för just bilar och bussar som kör alldeles för fort och väldigt nära?
 
Sv: Trafiksäker

jag vet inte hur jag gorde hur jag fick min häst trafik säker men ingen häst kan var 100 % trafik säker
 
Sv: Trafiksäker

jag har turen att ha en jätte säker häst...

dock brukarj ag träna ledarskap och lite på varandra övningar hemma... mycke pressäningar och liknande! de tror jag på så dom överlag blir modigare. Dessutom klippte/slog stallägaren gräset i min och hästkompisens hage undertiden dom var där och grannbarnene har kört kross i hagen under tiden vi haft dom ute så dom blir så rätt härdade...
 
Sv: Trafiksäker

När min häst var liten red jag honom på alla tänkbara ställen, trafikerade vägar, i villaområde, golfbana osv osv. Jag har inte tränat på något speciellt sätt just för att han ska bli trafiksäker, utan det handlar om att hästen ska lita på dig och att du kan bedöma vad som är farligt och inte. Jag har en väldigt osäker häst, men han lyssnar på mig och är trygg i det. Så rid mycket ut, gärna tillsammans med en äldre trygg häst, som någon annan varit inne på. Själv red och rider jag mycket själv, vilket jag tycker är bättre då hästen är mer koncentrerad på mig då. Promenera med hästen vid handen också om det känns bättre för dig. Låt allt ta sin tid och stressa inte.
 
Sv: Trafiksäker

Hur tränar man hästen att bli trafiksäker?
låter den vistas kring fordon av olika slag, göra den van med skramliga/konstiga ljud och udda saker som rör på sig.
Hur har ni gjort för att era hästar ska bli trafiksäkra?
Jag bor på en bondgård så mina hästar har fått grunden till trafiksäkerhet med bara farten ;) Så jag har inte behövt gjort så mycket där. Men sen när jag lyckas möta saker väl ute i trafiken som inte hästen är van med så slappnar jag av och låtsas som ingenting. Trots att min ena häst är av den nerviga sorten så har jag aldrig haft problem i trafiken. Snöplogen, skramliga båtkärror, traktorer med stora kärror och snökedjor, gräsklippare som startar 1 meter bakom - inga problem ;)
Den andra hästen (nordsvensk) är ju lugn av sig själv så honom har jag heller aldrig behövt jobba på något speciellt sätt med.

Nu på senare tid har jag börjat öva med skrämselgrejer som tex presenning men jag har inte stött på någon sådan i trafiken än. Men det är förstås om man vill skapa ett förtroende mellan sig själv och hästen.
Kan man typ "polishästträna" hästen hemma på något sätt?
Kan man säkert, men vissa polisträningar är ju ganska "svåra" att utföra själv och dom ska man nog inte göra hemma själv som amatör. Att tex träna en häst med signalhorn och rök är nog ingen höjdare för ovan häst.
Hemmagjorda läskiga saker?
att öva på allt man har till hands. Presenningar, kunna gå förbi en postlåda som smäller igen utan problem, djur som springer runt omkring kanske... ja, med lite fantasi kommer man nog på mer.

Lycka till :)
 
Sv: Trafiksäker

Tack för alla svar!
Min häst är trafiksäker men när det kommer bussar och bilar i 180 så är det klart att han blir lite rädd (vem blir inte det).
Jag vet inte riktigt hur jag ska träna honom att inte vara rädd för just bilar och bussar som kör alldeles för fort och väldigt nära?

Att själv hålla sig lugn och cool inför situationen är en bra start. Hästen är din spegel som det brukar sägas...
Det är ju svårt att träna i trafiken efetrsom det inte får ske några missödande felsteg där, men kanske passa på att bekanta sig med parkerade lastbilar mm om man kan..
Beröm när den gjort rätt och så :)

Lycka till !
 
Sv: Trafiksäker

Grejen är att han inte är rädd för lastbilar och bussar så länge dom inte dundrar förbi i 180.
Vi har gjort dom allra konstigaste sakerna med honom och han har accepterat det men just stora fordon som kör väldigt fort har han svårt med.
Jag är alltid lugn, hur rädd han än må bli.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 397
Senast: mily
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 466
Senast: Fazeem
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 003
Senast: Roheryn
·
Fordon Om tråden inte ligger rätt så får den flyttas till rätt ställe. Lite svårt att veta var den hör hemma. Jag ska skriva upp för BE i...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp