Bukefalos 28 år!

Trafikverket stjäl ditt liv

Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Jag tycker det är otroligt skönt att hastigheten blivit sänkt på E20 mot Mariestad. En av våra nära bekanta skadades allvarligt på sträckan strax före jul och hans särbo miste livet...:cry::((En spansk lastbil utan vinterdäck som fick sladd och olyckan var ett faktum)
Vägen har blivit mycket trevligare att färdas på, för folk har alltid kört som fullkomliga idioter med dödslängtan på sträckan.

Jag kan inte riktigt förstå vad problemet är med sänkt hastighet? Många liv kan förhoppningsvis räddas?

Men det där handlade ju inte om hastigheten. Dåliga däck och vinterväglag säger ju allt..
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Visst olyckan berodde på väglag och utrustning, samtidigt är det många som kör som dårar på vägen Och detta är ju knappast denna enda dödsolyckan som skett. (Tog den som ett exempel, kanske hade passat bättre i en debatt om vinterdäck på tung trafik.)
Vi kör på E20 den varje dag så vi vet hur trafiken ser ut också. Tycker den är mkt trevligare att köra på nu med sänkt hastighet. Rytmen är jämnare också, gasa-bromsa-gasa-bromsa som det varit förut och "stolle omkörningarna" har i mitt tycke minskat.

Vägen är inte bra nog i mina ögon att ha en högre hastighet, och det är ett skämt att kalla den Europaväg. Sedan kanske det finns kortare avsnitt med godare sikt som kunde haft kvar 90, men största delen mellan Götene och Mariestad är inte lämpad för det. Likadant neråt Vara hållet som också har olycksdrabbade sträckor.

Det är bara att hoppas att det går att skramla fram pengar att göra vägen säker, sedan kan de ha högre hastighet. För mej är det inte hela världen att man får åka något ynka tidigare eller komma nån minut senare, hellre det än inte komma fram alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Och typ ett par månader av stulet liv från trafikverket

Eller så låter man bli att köra bil, och har då all sin tid till förfogande på valfritt sätt:D
åtminstone är det inte trafikverket (eller vad myndigheten nu heter) som stjäl tiden av oss.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Har man anhöriga som dött i trafiken är det svårt att förstå hur du tänker.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Kan bara hålla med.. Det är fruktansvärt att förlora en vän/anhörig. Oavsett om olyckan hände pga halka/dåliga däck/för hög hastighet. Kan man undvika att olyckor sker genom hastighetsbegränsning så är det en självklarhet.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Kan du vara snäll att redovisa matematiken på ditt exempel. För jag får att sänker man snitthastigheten från 120 till 110 så kommer jag köra 0,17 km saktare per minut.

Eftersom skillnaden i tid är endast 2 timmar måste Golit ha en jädra bra arbetstid!!!

Precis, och på en km tappar man då 2,73 sekunder, tänk vad man hade hunnit på den tiden...
Skönt att det är någon som har mattekunskaperna med sig och inte bara köper golits felräkning rakt av!

Med tanke på att jag (på mitt sommarjobb) kör just 240 mil i veckan - om än i något långsammare hastighet, då det är ett tungt fordon - så vet jag inte riktigt hur det skulle gå till att spara en hel arbetsvecka genom att öka hastigheten med 10 km/h. Det skulle däremot gå åt väldigt mycket mer diesel och miljöpåverkan blir mycket större.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Som att om du kör 10 km saktare i snitt och kör 2400 km så tappar du i stort sett ett arbetsvecka. Det är som att ha en veckas mindre semester.

Jag vill också ha en ca 2-4h arbetsvecka (förutsätter att det handlar om heltidslön), vars jobbar du?

Jag vill inte ha fri hastighet på ödsliga halvbra inlandsvägar i norrland, hu hatar verkligen att möta fartdårar där varesig man är ute med cykel/bil/rullskidor. Förstår inte hur de kan vara så orädda för möte med älg eller annan bil :eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Det är redan lag på att tung trafik ska ha vinterdäck (dock inte dubb). Första steget var 5mm mönsterdjup och andra steget som gick igenom i vintras är vinterdäck. Hjälper dock föga på utländska bilar i cabotage-trafik.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Vet detta, men det är väl bara på drivaxlarna det gäller? Det hade ju inte varit fel om det var vinterdäck runt om precis som på en personbil.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Kan du vara snäll att redovisa matematiken på ditt exempel. För jag får att sänker man snitthastigheten från 120 till 110 så kommer jag köra 0,17 km saktare per minut.

Om jag kör 120 så kommer jag 12 mil på en timme, kör jag 100 kommer jag tio. Hur lång tid tar det att köra två mil?
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Jag vill också ha en ca 2-4h arbetsvecka (förutsätter att det handlar om heltidslön), vars jobbar du?

Jag vill inte ha fri hastighet på ödsliga halvbra inlandsvägar i norrland, hu hatar verkligen att möta fartdårar där varesig man är ute med cykel/bil/rullskidor. Förstår inte hur de kan vara så orädda för möte med älg eller annan bil :eek:

om man nu tror att man ska träffa en älg så gör man det bäst i 0 km i timmen.

Helt omotiverat sänkte trafikverket hastigheten från 110 dvs 130-40 till 100. Senast jag körde Arvidsjaur - Arjeplog mötte jag 5 bilar.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Nu tycker jag du har missat en 1:a från ditt ursprungsinlägg.

Och du har fortfarande inte redovisat din matematik.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Jag tycker det är otroligt skönt att hastigheten blivit sänkt på E20 mot Mariestad. En av våra nära bekanta skadades allvarligt på sträckan strax före jul och hans särbo miste livet...:cry::((En spansk lastbil utan vinterdäck som fick sladd och olyckan var ett faktum)
Vägen har blivit mycket trevligare att färdas på, för folk har alltid kört som fullkomliga idioter med dödslängtan på sträckan.

Jag kan inte riktigt förstå vad problemet är med sänkt hastighet? Många liv kan förhoppningsvis räddas?

Att en spansk lastbil som inte får köra snabbare än 90 får sladd när den är ute och kör i snön utan vinterdäck har inget som helst med hastighetsbegränsningen i allmänhet att göra.

Vägen är numera fruktansvärt otrevlig att köra på. En väg byggd för 110 och så sätter man 80!
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Precis, och på en km tappar man då 2,73 sekunder, tänk vad man hade hunnit på den tiden...

Man hinner långt. Om du kör 100 och golit kör 120. Säg att vi kör från Sundsvall så är du i Malmö när golit äter en räkmacka på färjan till Puttgarten. I runda slängar...
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Vägen är numera fruktansvärt otrevlig att köra på. En väg byggd för 110 och så sätter man 80!

Det får stå för dej, jag tycker vägen är betydligt trevligare (speciellt mellan Götene och Mariestad) att färdas på efter sänkningen.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Det får stå för dej, jag tycker vägen är betydligt trevligare (speciellt mellan Götene och Mariestad) att färdas på efter sänkningen.

klart att golit står för att vägen numera är mycket otrevligare. Och dessutom måste man vara på den otrevliga vägen ännu längre.

Men i princip är det ingen som hindrar dig att köra i 50 för att ha ännu trevligare ännu längre.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Det är mycket gnäll från Norrland. Vi klarar oss fint utan fortkörare, alkisar, tjuvskyttar och extremkonservativa män (aka karlar). Så lägg ner skiten och sluta bekymra sig om all den tid som skulle sparas och istället slösas på att köra skoter och dricka sprit. Tycker den som skriver Centerpartiets inlägg.

fast centerpartiet klarar sig inte utan gnälliga Norrlänningar. Även om de får klara sig utan golit.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Det är mycket gnäll från Norrland. Vi klarar oss fint utan fortkörare, alkisar, tjuvskyttar och extremkonservativa män (aka karlar). Så lägg ner skiten och sluta bekymra sig om all den tid som skulle sparas och istället slösas på att köra skoter och dricka sprit. Tycker den som skriver Centerpartiets inlägg.

Är de här någon ny typ av rasism? Det låter som att du förutsätter att alla norrlänningar (eller alla norrländska män?) är fortkörare, alkoholister och tjuvskyttar som vägrar acceptera förändringar? En studie resa till Norrland kanske vore på sin plats för mixoman men inlägg som ovan känns inte okej.
 
Sv: Trafikverket stjäl ditt liv

Precis, och på en km tappar man då 2,73 sekunder, tänk vad man hade hunnit på den tiden...

Japp det gjorde en stor skillnad när jag pluggade 90 mil hemifrån och var hemma och hälsade på.

Nej är inte för att köra som en dåre men är lik förbannat sant att man kan köra in mycket tid på längre turer.

Min grannes son dog i en trafik olycka men lika förbannad är jag då E6/E4 sänktes från 110 till 80 utan att vara dålig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp