Bukefalos 28 år!

Trampar sönder sulorna

Sv: Trampar sönder sulorna

Låter helskumt, att det spricker. Men jag har lite funderingar, som är på högst amatörmässig nivå. Skulle det inte kunna vara så att hon har ngn typ av inflammation eller liknande i lederna kring hoven? Typ kron, hovled? Och sen när skon som är hård, trycker upp mot en ojämn mark så får hon obehag av det, och inte hovöm på det sättet eftersom sulan redan var så tjock från början. Eller att hennes hov kan vidga sig så mycket att den drar sönder sulan, inte tillräckligt hård? Inte vet jag!
Har du testat någon form av plastskor, typ EasyWalker? :)
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Prova flärpskor. Är en mjukhelsula som man sätterfast mer en tåsko. Finns på alla travshoppar. Funsak super, kan inte spricka då de är mjuka, perkekt på min förra pålle som tog av sig sina framsak stup i kvarten, satt alltid kvar. Mna får även inte den instängda sulan som vid vanlig skoning med hel sula.
Annars skulle jag som någon redan nämt prova sula som både är av gummi och plåt, har provat sådana och dom funkade bra.
 
Sv: Trampar sönder sulorna

på vilket sätt skulle flapsko fungera på en häst som behöver skydda sulorna pga ömhet? det är inte tappskor Lavinia har primärt problem med om du läser tråden.
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Flärpskor är som en hel sula och täcke rhela sulan sedan är det ett pluss att den är svår att trampa av sig =)
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Jo jag vet, men iochmed att sulan "flärpar" så skyddar den ju inte lika tydligt mot ev. skit som kan komma emellan vid ett tramp på grus osv. det var så jag tänkte....
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Prova gröna sulor med filt på en sida dom är slitstarka och av lite seg plast som inte spricker! Vanliga på travhästar..

Hej!
Det har vi testat. Dom blir för tjocka och då slurpar dom av i första bästa lerpöl (och hon blir öm igen). Men dom funkade helt ok tills hon hittade en vattenpöl.. Och om jag inte minns fel lyckades hon spräcka den ena iallafall.

Tappskorna är ju inte det primär problemet just nu, utan ömheten. Nu har hon inte varit öm på ett tag heller (med sulor dock), men man blir ju lite nervig när hästen stått 3 månader mitt i vintern i djupsnön, för att den varit hovöm. Och dessutom har hon stått 2 månader förrförra sommaren pga tappskor med ömhet som satt i i 2 månader trots att skorna satt på igen- då fick vi sko med franska järn för de på nåt vis var bättre för hennes hovar.. Minns inte varför dock..

Och just det att hon har sönder sulorna får en ju att undra om det är på samma sätt som hon gav sej själv ömheten..

/Lavinia
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Låter helskumt, att det spricker. Men jag har lite funderingar, som är på högst amatörmässig nivå. Skulle det inte kunna vara så att hon har ngn typ av inflammation eller liknande i lederna kring hoven? Typ kron, hovled? Och sen när skon som är hård, trycker upp mot en ojämn mark så får hon obehag av det, och inte hovöm på det sättet eftersom sulan redan var så tjock från början. Eller att hennes hov kan vidga sig så mycket att den drar sönder sulan, inte tillräckligt hård? Inte vet jag!
Har du testat någon form av plastskor, typ EasyWalker? :)

Har inte testat plastskor, mest för att jag inte visste att det fanns. Hur funkar såna och hur får man på dom?

Hon var öm ffa runt hovbenet i vintras, men även "överallt" i sulan. Om nåt kom före nåt annat är ju såklart svårt at säja, men en inflammation borde ju upptäckts redan då kan man tycka, med tanke på undersökningarna som ändå gjordes..

/Lavinia, clueless och börjar känna sej som münschaussen by proxy på häst.
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Jag börjar också undra om det inte måste finnas ngt annat bakom som förklaring till denna otroliga ömhet, den känns inte riktigt normal - framför allt inte på en arab som brukar ha tåliga starka hovar som FÅ raser.
att de "borde" hittat ngt på klinik skulle jag inte köpa som argument. Så funkar inte världen tyvärr i min erfarenhet.
sorry Lavinia antar att jag spädde på Munchausen nu, men tyvärr måste jag ändå säga det jag säger.
 
Sv: Trampar sönder sulorna

franska järn pga att sömhålen sitter längre ut och de engelska fullbloden har iaf tunnare hovvägg, så de bör ha hålen längre ut.... borde vara samma för araberna?

om jag vore dig skulle jag fråga någon galopparabtränare vilken hovis de har å testa den. "vanliga" hovslagare förstår sig inte alltid på alla raser :cool:
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Skumt. Jag är ju förtjust i sulor, och har haft ett antal hästar sulade året runt. Oftast utan någonting mellan plastsula och hästens sula. INGEN sula har någonsin gått sönder, någonsin. Det 'värsta' som hänt är att de börjat bukta inåt. Men aldrig ens en spricka i dem, på någon häst eller någon sula.

Jag har haft allt från de genomskinliga som är lika 'sladdriga' som glasslock, till de blå i hårdplast (både 2 mm och 4 mms eller om de är 5 mm, nåja, båda tjocklekarna) och i princip allt därimellan. Senaste åren har jag använt Mustads No-Shock sulor (ljusgråa, halvmjuka).

Och jag har ju skogshage, så skulle sulorna spricka om de trampar på en sten etc skulle ju mina vara trasor. Så känns som dina sulor måste gå sönder pga något annat. Det jag rent teoretiskt tänkte på först var om sulan skevar och är i spänn, då får man ju en mycket sämre materialfasthet. Samtidigt så har jag svårt att se hur man skulle 'få till' det på en hästhov riktigt.

Jag har iofs 4 - 5 v skoperiod, men det ska ju inte påverka, finns ju många som har 8 v skoperiod och sulor med. Men skulle nog som någon annan redan tipsat om prova sole-pack med nät - om hon inte reagerar på trycket från den. Eller prova sula av - förstår absolut att du inte är sugen på det, men det lär inte vara så bra för hovarna att behöva sko om pga trasiga sulor heller =/ Jag avundas dig inte.

SUla av i kombination med ett annat beslag kanske? Värt diskutera med hovslagaren? Lillen har ju numera fått ringskor, och då vågade jag faktiskt prova att sula av honom. Till hovslagarens stora lycka som i 2 år försiktigt försökt få mig att våga prova ;) Men med ringskon kommer ju hästens sula längre från marken, och så sommar och 'gynnsamt läge'. Så jag kände att 'bättre läge att prova ta av dem får jag aldrig'. Än går det utmärkt *peppar peppar*

Alt en plåtsula (eller vad det nu är för material) då, vet dock inte om det finns andra nackdelar med
det skoningsmässigt etc, men den lär ju inte varken gå att spräcka eller förlorar formen.
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Du är söt Messy.

Min hovis skor nästan alla sina andra hästar på galoppen:-). Så fullblod är hon redigt van vid.

Ska ringa hovis idag igen och se vad hon säjer..

/Lavinia
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Eftersom du verkar vara nära galoppvärlden befinner du dig sannolikt nära någon av våra största städer.
Förefaller konstigt att hästen tar sönder sulorna. Har under trettio år inom hovslageriet bara varit med om det då antingen:
A: Sulan varit av undermålig kvalite.
B: Underlaget i kombination merd arbetet varit för hårt/nötande.


De plastsulor som är starkast/segast är sannolikt Mustad no-shock och Kerckhaert competition. Tjocka sulor är ingen hit eftersom de ligger inte still mot hoven. Sandwich (alucubond) fungerar om inte hoven har för stor markyta, gärna då med ringsko.

Alexandra var inne på en intressant linje med sin ringsko- Tror på kombinationen ringsko/plåt- eller sandwichsula och DUKTIG hovslagare ( nej det är verkligen inte alltid samma som klinikhovslagare) Finns t ex fem superduktiga (och en inte alls duktig) med mästarbrev utspridda i landet. Dessa vet skillnaden mellan att sko och att sätta på skor. De ska också kunna samarbeta med den ordinarie hovslagaren utan att du behöver byta ut henne.
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Hej!

Och tack för alla svar.

Vår närmsta förklaring just nu ligger i att det är "fel färg" på sulorna. Dom matchar ju inte resten av prinsessan ;) Kan ju inte ha blått med vinrött liksom. ;).

Dom sulor vi haft innan har buktat inåt efter ett tag och sen gått sönder. Att sulorna spricker 2 dagar efter skoning är verkligen helt galet. Speciellt som vi inte rider alls samma dag skorna åkt på och dagen efter det tog vi det lugnt. Sen springer dom ju i hagen, men där finns mest gräs. Tror de första vi fick av klinikhovis också gick sönder på bara några dagar. Sen har vi haft mjuka som hållt bättre men inte hela 6-7 veckor som är vår normala skoperiod. Det är alltid sprickor, oavsett hovis.

Min hovis och klinikhovis har pratat och samarbetar. Hovis var med på kliniken och har sett röntgenbilderna och diskuterat även när jag inte varit med. Vad jag kan bedöma är båda engagerade och mycket duktiga. Och som sagt vana vid alla möjliga galopprelaterade hovproblem.

Jaja.. Vi får väl se. Hovis föreslog iaf att vi går tillbaka till de lite mer sviktande röda (som ju matchar bättre med vinrött, speciellt när de blivit lite skitiga;) ).

/Lavinia, barfotataliban med opassande häst för min vilja.
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Låter skumt. Men jag tror nog på att hovväggen rör sig för mycket i nedslaget och med nedverkad stråle ger detta en uttöjning i plasten som spricker vid för många "veckningar" av plasten då sulan/strålen inte trycker emot i nedslaget.

Min erfarenhet av silikonsulor med nät var inte så glädjande då min pålle inte gillade tryck på sulan/strålen.

Nu flera år senare förstår jag problematiken ngt bättre. Han är insulinresistent och får inflammationer i hovarna vid för mycket socker i fodret. Detta resulterar i sulömhet och strålröta som ömmar mkt. Om jag sätter skor på honom blir han oöm, men vid omskoning har hans lamellrand töjts ut så mkt att han blir öm om man verkar och sätter på nya skor. Detta pga att han återigen får inflammation och sulömhet.

Just nu jobbar vi på att strålrötan helt ska försvinna.

Hade varit kul att se hur prinsessans fötter ser ut! :bow:

/linka
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Nu flera år senare förstår jag problematiken ngt bättre. Han är insulinresistent och får inflammationer i hovarna vid för mycket socker i fodret. Detta resulterar i sulömhet och strålröta som ömmar mkt. Om jag sätter skor på honom blir han oöm, men vid omskoning har hans lamellrand töjts ut så mkt att han blir öm om man verkar och sätter på nya skor. Detta pga att han återigen får inflammation och sulömhet.

Just nu jobbar vi på att strålrötan helt ska försvinna.

Hade varit kul att se hur prinsessans fötter ser ut! :bow:

/linka

Din beskrivning med IR häst som får inflammationer i hovarna pga socker i fodret låter som ett fånganfall. På vilket sätt kan strålröta kopplas till IR/fång?
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Hej!

Efter vinterns hälta ser hon hemsk ut i hovarna. Ja eller alltså, dom är ju hårda och fina, men väldigt raka och hon trivs med höga trakter (dom växer så och tar vi ner dom kommer tappskorna som ett brev på posten), dessutom är hon ganska rakväggad- igen om vi påverkar för mycket åker skorna... Just nu är ena hoven dessutom längre än andra, vilket uppenbarligen beror på att hon hade mer ont i den i vintras (det var ffa ena hoven som bråkade i vintras- men hon har sulor på båda). Bilder är det dåligt med, kan se om jag lyckas ta några..

Hon är ju dessutom helt hopplös att sko om det inte är totalt lugnt runtomkring, inget får störa. Vi jobbar på det, vi har gått ifrån inte kunna skos alls utan mat och reagera på varje störning med flykt till att kunna stå nästan still och faktiskt avslappnat så länge inget händer runtomkring (händer är tex nån som kommer och vill prata, en häst som gnäggar, en bil som kör förbi utanför...).

Så vi får väl se vad som händer...

/Lavinia
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Beroende av vad DU menar med höga trakter så kan det vara ett symptom på att hon inte belastar sina trakter som hon bör- alt att hon ställs fel vid skoning.

Hoven blir gärna trång om den inte vill/ kan trycka ut sina hovar.

Har hovisen inte undrar o börjat felsöka varför den är så öm?
Som ngn skrev brukar araber ha hårda tåliga fötter- som gjorda för öknen.

Skon gör ju att den kommer upp med sulan från marken o den borde inte bli öm om det nu inte är ngt som spökar- strålbenet....
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Tyvärr måste jag säga att jag tänker också direkt på en strålbenshalt häst när jag läser dina beskrivningar den är klockren av en sådan tyvärr.
Jag hade omgående bokat tid på kliniken för utredning av ev strålbenshälta. Bättre att få ett säkert konstaterande och färska röntgenbilder av strålbenen. Många strålbenshalta hästar klarar sig bra med sjukbeslag (oftast ringskor) ju tidigare man blir klok på vad felet är och får på rätt sjukbeslag ju bättre ser framtiden ut för hästen.
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Hej!

Eftersom hon spräckte sulor redan i vintras och då röntgades 2 gånger känns det inte som nån större risk. Hon är dessutom fräschare och gladare än på mycket länge. Äntligen har mitt energiska arbetsglada monster kommit tillbaka.

Huruvida hon fortfarande ömmar vet vi ju tekniskt sett inte, eftersom vi inte vågar testa. De gånger hon börjat ömma har det varit 2 månaders smärta och sen magiskt försvinner det igen. Både den gången när hon tappade skor och den gången i vintras med skorna på. Och då ömmade hon bara ena hoven..

Sen är hon ömhovad av naturen, verkar det som. När jag köpte henne var hon barfota bak, men det var bara att slå på skorna för hon ömmade..

/Lavinia
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Din beskrivning med IR häst som får inflammationer i hovarna pga socker i fodret låter som ett fånganfall. På vilket sätt kan strålröta kopplas till IR/fång?

Med för mycket socker i kroppen får svampen bättre fäste och då blir det lättare strålröta. Jmf tex med vanlig svampinfektion hos människa, stryper man tillgången på socker gör man det jobbigt för svampen att föröka sig.:bump:


/linka
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 622
Senast: Nevermind
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 985
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 225
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp