Bukefalos 28 år!

Trampar sönder sulorna

Sv: Trampar sönder sulorna

Hej!

Efter vinterns hälta ser hon hemsk ut i hovarna. Ja eller alltså, dom är ju hårda och fina, men väldigt raka och hon trivs med höga trakter (dom växer så och tar vi ner dom kommer tappskorna som ett brev på posten), dessutom är hon ganska rakväggad- igen om vi påverkar för mycket åker skorna... Just nu är ena hoven dessutom längre än andra, vilket uppenbarligen beror på att hon hade mer ont i den i vintras (det var ffa ena hoven som bråkade i vintras- men hon har sulor på båda). Bilder är det dåligt med, kan se om jag lyckas ta några..

Hon är ju dessutom helt hopplös att sko om det inte är totalt lugnt runtomkring, inget får störa. Vi jobbar på det, vi har gått ifrån inte kunna skos alls utan mat och reagera på varje störning med flykt till att kunna stå nästan still och faktiskt avslappnat så länge inget händer runtomkring (händer är tex nån som kommer och vill prata, en häst som gnäggar, en bil som kör förbi utanför...).

Så vi får väl se vad som händer...

/Lavinia

Raka väggar låter väl bra?! Höga trakter däremot låter sämre, precis som någon annan skrev. Hur ser strålarna ut? Stora fina eller små pyttiga? Tillväxt av trakter är ett tecken på ömhet i strålarna. Är hon platt eller kupad i sulan?
Kan hon ta höga söm eller måste sömmas lågt?

Att hon drar av skorna vid lägre trakter är nog för att hon stannar längre med foten i marken pga att överrullningen i tån blir i samma punkt som med höga trakter medans ytan som ligger mot marken blir längre. Tån måste också kortas för att balansera upp sänkningen, testa tex balance skon eller "roll over" skon eller vanlig sko men korta tån och runda av lite fram på skon.

Intressant!

/linka
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Hej!

Hon måste såklart sömmas lågt:-). Hennes raka väggar är lite väl raka, ett tag växte dom nästan innåt/neråt och inte utåt/neråt (om du förstår hur jag menar) så raka väggar.. njae..

Ska jag vara ärlig har jag inte sett strålarna på ett tag. Eftersom hon är en strulputta att sko måste jag hålla henne (sitter hon fast kastar hon sej- jupp jätterolig häst att ha problem med fötterna), men jag gissar att dom är fullt normala, om än lite äckliga efter att ha fått bo under sulorna.. Baksstrålarna är iaf stora och fina och fullt normala- vad jag kan se iaf och hovis har inte heller sagt nåt när hon skott.

Hon drar av sej skor även när hon har höga trakter, men något mindre. Nu går hon med boots i hagen också för att inte komma åt.

Hovis kommer vilken dag som helst och sätter på nya sulor. Jag ska diskutera med henne då vad hon tror är orsak och så. Rapporterar efteråt:-)

/Lavinia
 
Sv: Trampar sönder sulorna

Hej!

Hon måste såklart sömmas lågt:-). Hennes raka väggar är lite väl raka, ett tag växte dom nästan innåt/neråt och inte utåt/neråt (om du förstår hur jag menar) så raka väggar.. njae..

Ska jag vara ärlig har jag inte sett strålarna på ett tag. Eftersom hon är en strulputta att sko måste jag hålla henne (sitter hon fast kastar hon sej- jupp jätterolig häst att ha problem med fötterna), men jag gissar att dom är fullt normala, om än lite äckliga efter att ha fått bo under sulorna.. Baksstrålarna är iaf stora och fina och fullt normala- vad jag kan se iaf och hovis har inte heller sagt nåt när hon skott.

Hon drar av sej skor även när hon har höga trakter, men något mindre. Nu går hon med boots i hagen också för att inte komma åt.

Hovis kommer vilken dag som helst och sätter på nya sulor. Jag ska diskutera med henne då vad hon tror är orsak och så. Rapporterar efteråt:-)

/Lavinia

Hmm, mysko.. Passa på att ta kort när sulorna är borta. Att hon växer inåt med hovväggen, menar du uppe vid kronranden då eller nere vid skon? Om det är uppe vid kronranden så är det helt normalt att det blir en brantare vinkel om tån kortas och hovväggen kan växa ner utan att töjas framåt.

Blir kul att höra rapporten!
/linka
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 622
Senast: Nevermind
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 985
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 225
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp