Bukefalos 28 år!

P

PeRosa

Vår katt har börjat sitta och trampa sin filt den senaste veckan. Vi tog honom från ett katthem för ca. 2 månader sen. Har hört att katten mår bra när den gör så, stämmer det?

Han har ätit dåligt de senaste dagarna. Men när vi flyttade matskålarna i går kväll från köket till vardagsrummet började han äta igen. Ingen aning vad det kan bero på..:crazy: Han har ju sett att husse och matte äter ju också ibland framför TV.n, då kan väl han också? :D Ska flytta tillbaka matskålarna om några dagar och se om det behagar Herrn att äta i köket. (Vill ju helst inte ha matskålarna i vardagsrummet..) Väldigt kinkig med maten. Whiskas är inte alls populärt, IBLAND kan det gå. Har testat några olika sorter. Hills Science plan och Purina Gourmet perl har fått godkännt. :banana: Men ibland kan han "skrapa" över det också.

Han har lekt mindre också. Men går på lådan som vanligt och allt är som det ska vara. Han verkar må bra i övrigt.

Han är lite "blyg" ännu. Håller sig nära oss men vi får inte röra honom. (Han hittades vid ett hus med två andra katter, inte så van vid folk) Men för några dagar sen lade han sin tass på min fot när vi satt i soffan och han på golvet. :love: Små små framsteg hela tiden. :bow:
 
Sv: "Trampar"

Ja, han mår bra och njuter när han trampar på filten! :)

Katter kan vara lite knepiga, precis som du säger kan de äta mat de ratar ifall man flyttar på matskålen... Jag brukar ställa ut maten på altanen ibland och då är det helt plötsligt gott.... Ingen aning om varför....

Tassen på foten är ju ömhetsbetygelse, du ska se att det snart kommer mer! :love: Han vågar väl inte mer ännu, men det blir.... :)
 
Sv: "Trampar"

Du har så rätt så om att dom trampar när dom trivs.

Tycker inte din låter så bortskämd, då ska du träffa mammas ena katt. Inget blötfoder funkar alls där. Bara torrfoder å bara specialmat för perser ska det va. Inget annat duger.

Det där med matskålarna är inget vi har märkt av, vi har alltid haft våra matskålar i badrummet i närheten av lådan å det har funnkat bra för oss.
 
Sv: "Trampar"

Det var roligt att höra! :) Han hade inte kissat på hela dagen men nu kissade han precis. Hann nästan bli lite hispig och orolig om han är sjuk nu när vi ska åka bort i några dagar. :crazy: Men om han skulle vara sjuk eller ha ont nånstans så skulle han kanske inte trampa? Har ätit och druckit bra i dag. :)
 
Sv: "Trampar"

Min kisse trampar på mig när vi går o lägger oss på kvällarna :love: Hon sätter sig intill mig, eller lägger sig, så att jag ska hålla om henne med armen. Sen trampar hon på min axel och spinner så det dånar. :love: Absolut ett trygghets-och kärlekstecken. Hon har gjort så i nio år nu.
 
Sv: "Trampar"

Hi hi :) Augustus har en snuttefilt! Det är mattes tröja (det VAR i alla fall mattes tröja, nu är det nog Augustus tröja ;) ) som han förälskade sig i första gången han träffade den :D Den ligger i hans favoritfåtölj och varje kväll har han gosstund med den, han är så söt för han ser verkligen ut att vara koncentrerad även om han tittar på mig samtidigt och trampar liksom ingående, som när man knådar en deg :love:
Julius trampar helst på mattes arm när vi gosar :love: men han har så hemskt vassa klor :crazy:

Våra missar var också väldigt skygga när de kom hem till oss. Nu är det jätteskillnad och det går framåt hela tiden! Lycka till med din kisse!
 
Sv: "Trampar"

jättebra!!
vi hämtade oxå våran nuvarande katt på katthem och först nu efter mer än två år så trampar han som en galning, och tyr sig mer och mer!! var beredd på att han snart kommer prata mer osv!
GRATTIS!
 
Sv: "Trampar"

Lite pratar han med oss redan nar vi sitter och ater och han ocksa vill ha. Later sa sott! :love: Tror nog att det blir till katt av honom. Det far ta den tid det tar. Vi bekantar oss med honom pa hans vilkor. Battre att han kommer till oss nar han kanner sig trygg an att vi tranger oss pa honom. Sma sma framsteg hela tiden. :)
 
Sv: "Trampar"

Hej.
Han läst mig till att trampandet från början görs när kattungarna diar, de trampar för att stimulera mjölkkörtlarna (heter det så?) att producera mer mjölk. Sen när de är äldre antar jag att det lever kvar som ett tecken på njutning.

På tal om kräsen katt... mormors perser äter bara tonfisk på burk, inte i olja utan det ska vara i vatten, noga noga :crazy: Har fått den vanan sen han matvägrade hos veterinären och de gav honom tonfisk... Innan åt han vissa sorter av burkmat och ibland lite torrfoder.
 
Sv: "Trampar"

Jasså perser det oxå, ser jag. Precis som våran :D

Låter lite dyrt det där med bara tonfisk på burk i vatten :)
 
Sv: "Trampar"

Nitra skrev:
Hej.
På tal om kräsen katt... mormors perser äter bara tonfisk på burk, inte i olja utan det ska vara i vatten, noga noga :crazy: Har fått den vanan sen han matvägrade hos veterinären och de gav honom tonfisk... Innan åt han vissa sorter av burkmat och ibland lite torrfoder.

Du ska vara väldigt försiktig med tonfisk. Det innehåller väldigt mycket av ämnet, fan nu har jag glömt vad det heter (jättevanligt ämne) gahhh! som är skadligt tillochmed för människor. Människor rekommenderas max en burk i veckan, så tänk på lilla kissens storlek och ge INTE mer än det, oavsett hur mycket de älskar det....:(
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har haft mina katter i snart 4 månader och vi har blivit familj med varandra. Det är ett par sociala individer jag bor med, även om...
Svar
7
· Visningar
1 120
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 861
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp