Träna inför hubertusjakt?

jis

Trådstartare
Går det att få en i princip otränad häst (knappt riden senaste året) i kondition för att rida hubertusjakt första helgen i november? Jakten är ca 2 mil lång och det brukar vara ganska högt tempo.

Hur ska man lägga upp träningen?
Eller är det bara dumt att ens försöka, och bättre att satsa på nästa år istället?
 
Jag hade inte gjort det!
Red jakt för två år sedan med min häst som var fullt igång och tävlade hoppning.
Han var rejält trött och lyckades dessutom halka och skada sig.

Att få en helt otränad kuse i form på en dryg månad skulle jag inte ens försöka.
 
Jo, egentligen förstod jag nog det. Men behövde nog få höra det från någon annan.
Det blir att träna upp henne och hålla henne igång så vi kan vara med nästa år istället.
Tack för ditt svar. :)
 
Går det att få en i princip otränad häst (knappt riden senaste året) i kondition för att rida hubertusjakt första helgen i november? Jakten är ca 2 mil lång och det brukar vara ganska högt tempo.

Hur ska man lägga upp träningen?
Eller är det bara dumt att ens försöka, och bättre att satsa på nästa år istället?


nej det hade jag aldrig ens tänkt tanken att utsätta hästen som inte har ngn kondition än mindre är van belastningsmässigt utifrån muskler, senor, ligament osv för. Det låter väldigt ogenomtänkt att öht tänka tanken. Om din fråga, som jämförelse utifrån ditt läge och hästens status, hade varit ännu mindre i fråga om prestation än en 2 mil lång hubertusjakt, hade mitt svar varit detsamma. Så får du lite perspektiv på vad du frågade om så att säga.

Att sätta igång en häst som inte gjort ngt i ett år, kräver väldigt kunnigt, genomtänkt och systematiskt arbete för att hästen ska hålla och orka och kunna prestera. Som jag skrev, konditionen är en del, men utöver det är det ännu mkt viktigare hur den anpassas till ökad belastning muskulärt och senor, leder och ligament osv.
 
Hade det varit en jakt med lugnt tempo, platt mark och på en h ca. Och hinder man kan rida förbi så hade det nog gått.
Men 2h i högt tempo hade min häst inte orkat med heller. Och hon går nu ca 4dagar i veckan och har ok kondis.
sätt igång hästen nu istället så är ni redo i tid för nästa års jakt :)
 
  • Gilla
Reactions: jis
Ja det får bli så. Jag vill ju inte att hon ska bli överansträngd.
ett alternativ till jakten är ju att samla ihop några vänner och ta en skritt runda i ngn fin skog eller utmed en sjö t ex :D. hästarna kommer ju tycka att de tär minst lika roligt och ni får komma ut och rida i fin natur :).
 
ett alternativ till jakten är ju att samla ihop några vänner och ta en skritt runda i ngn fin skog eller utmed en sjö t ex :D. hästarna kommer ju tycka att de tär minst lika roligt och ni får komma ut och rida i fin natur :).

Fast skritta i skogen och rida jakt är väl inte alls samma sak? Snarare bygga upp lite enklare hinder i skogen och galoppera en liten runda, i så fall.
 
Kondition och hållbarhet är inte samma sak. Oavsett om det hade varit möjligt att få upp konditionen i tid (vilket jag starkt, starkt betvivlar), hade det varit en enorm påfrestning på resten av kroppen att sätta igång så pass fort och hårt. Nej. Försök inte ens - det är inte värt det. Sätt igång långsamt och systematiskt istället, så kan du få många fler fina år med din häst.
 
Kondition och hållbarhet är inte samma sak. Oavsett om det hade varit möjligt att få upp konditionen i tid (vilket jag starkt, starkt betvivlar), hade det varit en enorm påfrestning på resten av kroppen att sätta igång så pass fort och hårt. Nej. Försök inte ens - det är inte värt det. Sätt igång långsamt och systematiskt istället, så kan du få många fler fina år med din häst.

precis. som tidigare sagt så jag håller med dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp