Bukefalos 28 år!

Tranings tips behovs

hastflicka

Trådstartare
vi har antligen borjat tavla igen. Har ar de flesta tavlingar innomhus (tack och lov da det ar for varmt ute just nu) och pagar hela helgen sa man har oftast Lordag/Sondag och ofta ocksa Fredag pa sig och tavlar varje dag.
Mandy ALSKAR att vara pa tavling dar mycket kul hander och traning ar det basta hon vet. Da far hon ju beloning lite da och da. Jag forsoker att inte belona sa ofta och manga moment ar sjalv belonande for henne, (hon alskar att apportera och hoppa sa allt som involverar nagot av det ar kul) men sa har vi annat som funkar kanon pa traning och bryter ihop pa tavling darfor att hon ar, som man sager har, "ring wise".

Jag kor "fot gaende" lite overallt och hon tycker det ar stort kul och ligger garna lite for langt fram ... pa tavling numera blir hon segare och segare. Hon ar pigg som sjutton och har dods kul medan vi tranar just innan vi gar in ... tills vi gar in i ringen. Da blir hon distraherad, slapper ogonkontakten med mig, halkar bakat, tittar sig omkring, och verkar i storsta allmanhet ointriserad. (HELP!!!)

Jag anvander inte mycket klicker, men har nastan fixat hennes 'vandrande' i "signal exercises" (man lamnar hunden staende och gar till andra sidan dar man med endast hand signaler ber den lagga sig, satta sig, och komma) Hon gillar att vara med mig sa hon kom flera steg innan hon la sig och lyckades ocksa klamma in flera steg innan hon satte sig:angel: Nu har vi dock fatt till ett sattande dar hon 'gar upp' med frambenen och haller rumpan pa golvet och laggandet behover bara lite mer finjustering. Bara som en illustration att jag inte ar en avancerad klicker anvandare.
(Oh by the way, eftersom jag inte riktigt vet vad jag gor kan jag beratta att min ide att fixa till laggandet sa hon "viker sig bakat" fran staende ar att med godis mellan frambenen fa henne att gjora det och klicka in exact nar hon gar ner. Om nagon har andra ideer lat mig veta.)

Vi ar anmalda till en 3 dagars tavling sista helgen i Augusti och behover tips hur jag ska komma over var "slump", eller atminstone bli battre pa fotgaende tills dess.
 
Sv: Tranings tips behovs

Be någon filma dig och se hur du ser ut utanför planen när hunden är glad och hur du ser ut på planen när hunden sackar efter. Är nog med stor sannolikhet skillnad på din kroppshållning och energi i stegen.
 
Sv: Tranings tips behovs

Ett dommar par som jag ibland tranar for har hemma stod och tittade pa vid tva tillfallen och de tyckte att jag sag lika dan ut som jag brukar. Den har helgen var jag inte nervos alls, och de klasser som inte betydde nagot alls utan vi gick igenom bara for att fa "ring vana" igen var faktiskt samst. (vilket de borde vara da vi inte tranat lika mycket pa det)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 317
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 373
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 083
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 534
Senast: Raderad medlem 120709
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp