Bukefalos 28 år!

Transfemsplaining (utbruten från Försöker hitta en ny identitet)

Kan du länka till exemplet, jag vet tex att Dylan Mulvaney, som blev sinnesjukt hotad efter att ha fått ha sitt ansikte på några jävla ölburkar, får utstå falska anklagelser om att hon fått reklampengar av tampax.

https://www.sportskeeda.com/pop-cul...lvaney-tampax-commercial-viral-tweet-debunked
Ska se om jag hittar någon när jag får tid. Dylan får jag upp då och då men inte Dylan främst jag tänker på när det är mens och mensvärk transkvinnor pratar om.
 
En ärligt ställd fråga som jag funderat på:

Dylan Mulvaney: är han/hon/hen trans på riktigt? Eller transhatare som gett sig fan på att få andra att också hata transpersoner genom att skapa en karikatyr? Eller kvinnohatare? Eller vad är det med den människan?? Jag förstår inte alls! Allt känns fejkat! Men jag har inte förstått vad syftet med det är i så fall. Vad tycker transcommunityn om honom/henne/henom?

Sen finns det transkvinnor som känns så äkta. T.ex. Tone Sekelius och en amerikanska (tror jag iaf hon är) jag ser på Insta ibland. De känns äkta till 100%. Verkar mycket sympatiska båda två dessutom.
Dylan är trans, men kom väl ut ganska nyligen, och det senaste jag läste var att hon vill försöka deala med allt lite mer offline. Vilket jag kan förstå, det måste ju va varit en chock att se hatet som viglades upp med vuxna män som bokstavligt talat skjuter sönder sexpack med öl från företaget som gjorde några burkar med henne på. https://www.thepinknews.com/2023/06/08/dylan-mulvaney-tiktok-transition-journey-away-from-internet/

Det är inte riktigt min kopp te med TikTok-influencers, men mitt intryck är väl att hon är wholesome men försöker vara lite campy (vilket ju kan se lite konstlat ut) och att det märks att hon kommer från ett mycket konservativt hem. Tänker alltså att det har att göra mer om stil som influencer, inte om äktheten som trans så att säga.
 
Kanske ska förtydliga att det inte riktigt var ett krav eller förväntning från min sida, utan ett svar på varför jag personligen inte vill separera maktordningar på det sättet. Jag ser det som att jag ger min åsikt utan att det behöver innebära att jag förväntar mig att alla andra ska tycka exakt likadant. Det är inte heller nödvändigtvis en välgrundad uppfattning i betydelsen att det alltid måste finnas ett tydligt svar på hur ett förtryck förhåller sig till ett annat, det är snarare ett aktivt förhållningssätt. Att jag inte vill separera alla de frågorna är mest ett försök att inte gå i fällan av det osynliggörande som lätt händer när det så gott som alltid finns ett dominerande perspektiv i varje enskild fråga när man betraktar dem "separat".

Jag håller för övrigt med om att makt är den intressantaste aspekten.

I min åsikt finns det nog rätt gott om cis kvinnor som ödelägger kvinnliga rum, även om de kanske inte gör det just i egenskap av kvinnor utan genom att de har andra privilegier. Och kanske gör de det inte heller alltid som enskilda individer utan som ett dominerande kollektiv, som därmed får sätta agendan via att de ses som en slags given majoritet eller som den neutrala normen. Hade det inte funnits ett sådant problem med cis kvinnor som helt tar över kvinnliga rum hade ju antagligen inte behovet av intersektionalitet överhuvudtaget uppstått inom feminismen, där man påpekade att mainstream-feminismen hade problemet att det fokuserade på vita kvinnor med en rad privilegier (och antirasismen hade problemet att den fokuserade på män och medelklass). Skillnaden där är kanske också, förutom den starka kontrasten i att vissa transkvinnor kan åtnjuta manliga privilegier och kan ha ett övertag via just könsmaktsordningen, att trans inte flyger under radarn på det sätt som vithet och privilegier gör. På tal om osynliggörandet jag nämnde tidigare. Därför kan vissa cis kvinnor ta över ett rum "utan att det märks", medan detsamma inte gäller för transkvinnor utan deras närvaro noteras antagligen på ett annat sätt om de tar över.

Med det sagt så håller jag med om att det i ditt exempel blir ett problem om transkvinnor som fortfarande åtnjuter manliga privilegier tar över kvinnliga rum så till den grad att gruppen läggs ned. Gick det inte att prata med de två kvinnorna om detta? Jag kan ju faktiskt tänka mig situationer där erfarenhet av manliga privilegier kan gynna gruppen kvinnor, alltså att det kanske till exempel finns en inblick i vilka specifika privilegier kvinnor stängs ute från på just den arbetsplatsen, information som eventuellt inte är lika lätt för cis kvinnor att få. Men blir det istället så att det perspektiv som bygger på tidigare manliga privilegier helt tar över gynnar det förstås inte heller saken.
Trots en god sammanlagd beläsenhet (det jag inte är påläst om är specifikt barn och trans, @Migo , i övrigt är jag helt klart påläst över medel), bedömde vi andra att vi inte kunde komma på något sätt att ta upp saken som hade förutsättningar att landa någorlunda vettigt. Av alla formuleringar vi kunde tänka ut, hade samtliga utan tvivel mötts av en massa ilskna utrop om terfs. Som iofs även @Migo visar exempel på här. Vi bedömde att när diskussionen då hamnar där (placeras där i ilskna ordalag) är det omöjligt att resonera sig tillbaka till det som det hela handlade om.

Så klart kan alla möjliga perspektiv vara bra, men oftast har man ju något syfte med sina grupper, och pratar inte om exakt allting i allesammans. Det är liksom poängen: här delar vi dessa erfarenheter, med andra som också har dem. Lite som att vi inte tar med kaninen till träning i hästhoppning, utan går till träning i kaninhoppning med den.
 
Jag blir så ledsen nu när jag är i en grupp där koranbränningen tas upp som hatisk men man kan ju bränna alla transpersoner och homosexuella då.
De förtjänar det mer anser de
Ska gå ur gruppen då jag blir så ledsen över att de nu hatar transpersoner och andra
 
Dylan är trans, men kom väl ut ganska nyligen, och det senaste jag läste var att hon vill försöka deala med allt lite mer offline. Vilket jag kan förstå, det måste ju va varit en chock att se hatet som viglades upp med vuxna män som bokstavligt talat skjuter sönder sexpack med öl från företaget som gjorde några burkar med henne på. https://www.thepinknews.com/2023/06/0
Det är inte riktigt min kopp te med TikTok-influencers, men mitt intryck är väl att hon är wholesome men försöker vara lite campy (vilket ju kan se lite konstlat ut) och att det märks att hon kommer från ett mycket konservativt hem. Tänker alltså att det har att göra mer om stil som influencer, inte om eten som trans så att säga.

Jag får inte alls intrycket att Dylan är på riktigt. Han framstår som att han cosplayar en 5-årig flicka. Oerhört creepy! Jag får inte alls intrycket att Dylan föddes med fel fysiskt kön utan får mer intrycket att han har nåt annat bakomliggande motiv. Jag blir däremot inte klok på vad det är.

Till skillnad från andra transkvinnor jag sett på tv/nätet eller träffat irl så känns det som att Dylan driver med ciskvinnor OCH transkvinnor. Han bär kvinnliga attribut som ett sorts blackface för att driva med det.

Transkvinnor som Tone Sekelius och Alexis Blake (sett på insta) ger mig ett helt annat intryck. När jag ser dem och hör dem prata så framstår de som äkta. Precis som transkvinnan på jobb gör.
 
Jag får inte alls intrycket att Dylan är på riktigt. Han framstår som att han cosplayar en 5-årig flicka. Oerhört creepy! Jag får inte alls intrycket att Dylan föddes med fel fysiskt kön utan får mer intrycket att han har nåt annat bakomliggande motiv. Jag blir däremot inte klok på vad det är.

Till skillnad från andra transkvinnor jag sett på tv/nätet eller träffat irl så känns det som att Dylan driver med ciskvinnor OCH transkvinnor. Han bär kvinnliga attribut som ett sorts blackface för att driva med det.

Transkvinnor som Tone Sekelius och Alexis Blake (sett på insta) ger mig ett helt annat intryck. När jag ser dem och hör dem prata så framstår de som äkta. Precis som transkvinnan på jobb gör.
Tänker mer att det har att göra med att hon har en bakgrund som musikalartist och inte direkt gör ofiltrerat innehåll? Och varför passar du på att felköna bara för att du inte tycker materialet hon gör passar din smak?
 
Tänk att vi fick så bra exempel i tråden på hur folk tar sig rätten att avgöra vem som är "äkta" och inte. Kryddat med lite "baserat på vad jag bestämt mig för att tycka så vägrar jag acceptera dig som människa" aka avsiktligt felkönande.
 
Tänk att vi fick så bra exempel i tråden på hur folk tar sig rätten att avgöra vem som är "äkta" och inte. Kryddat med lite "baserat på vad jag bestämt mig för att tycka så vägrar jag acceptera dig som människa" aka avsiktligt felkönande.

Jag tror bara inte att Dylan är på riktigt.

Första gången jag såg en video var jag 100% övertygad att det var någon som gjorde en humorvideo för att driva med kvinnor. Det var den där Dylan studsar runt i naturen i sina "naturkläder" dvs hot pants, crop top och högklackat. Tanken att det skulle vara en transkvinna i den video dök aldrig upp i mitt huvud. Det sig ut som ett humorinslag som gjorde parodi på storstadskvinnor som ut i naturen för första gången.
 
Jag tror bara inte att Dylan är på riktigt.

Första gången jag såg en video var jag 100% övertygad att det var någon som gjorde en humorvideo för att driva med kvinnor. Det var den där Dylan studsar runt i naturen i sina "naturkläder" dvs hot pants, crop top och högklackat. Tanken att det skulle vara en transkvinna i den video dök aldrig upp i mitt huvud. Det sig ut som ett humorinslag som gjorde parodi på storstadskvinnor som ut i naturen för första gången.
Ehh, varför skulle inte en transkvinna kunna göra ett humorklipp?
 
Ehh, varför skulle inte en transkvinna kunna göra ett humorklipp?

Jo, absolut. Men inslaget (plus andra jag sett med Dylan) var så bisarrt att jag helt enkelt inte köper det. Jag har inte sett nåt inslag med Dylan där jag får intrycket av att det inte är en karikatyr/roll Dylan spelar. Det intrycket har ingen annan transkvinna varken på nätet eller irl gett mig. Många använder mer feminin symbolik (kläder, smink osv) än de flesta ciskvinnor jag känner. Men det känns också naturligt att det blir så då de förmodligen längtat efter att få vara sig själva fullt ut. Jag kan förstå att det betyder mycket för dem och att de tilltalas mer av feminina symboler som klänningar, kjolar, smink osv än vad jag och mina tjejkompisar gör. Det betyder ju nåt annat för dem än det gör för mig som alltid fått ha det på mig.

Men Dylan är nåt helt annat. Får jag intrycket av. Jag kan ju ha fel. Det kan ju också bara vara en otroligt märklig person oavsett kön och könstillhörighet. Men jag blir faktiskt irriterad när Dylan driver med kvinnlighet på det sätt h*n gör. På liknande sätt som jag blir när en cismän drar ett sexistiskt skämt som förlöjliga kvinnor.
 
Jo, absolut. Men inslaget (plus andra jag sett med Dylan) var så bisarrt att jag helt enkelt inte köper det. Jag har inte sett nåt inslag med Dylan där jag får intrycket av att det inte är en karikatyr/roll Dylan spelar. Det intrycket har ingen annan transkvinna varken på nätet eller irl gett mig. Många använder mer feminin symbolik (kläder, smink osv) än de flesta ciskvinnor jag känner. Men det känns också naturligt att det blir så då de förmodligen längtat efter att få vara sig själva fullt ut. Jag kan förstå att det betyder mycket för dem och att de tilltalas mer av feminina symboler som klänningar, kjolar, smink osv än vad jag och mina tjejkompisar gör. Det betyder ju nåt annat för dem än det gör för mig som alltid fått ha det på mig.

Men Dylan är nåt helt annat. Får jag intrycket av. Jag kan ju ha fel. Det kan ju också bara vara en otroligt märklig person oavsett kön och könstillhörighet. Men jag blir faktiskt irriterad när Dylan driver med kvinnlighet på det sätt h*n gör. På liknande sätt som jag blir när en cismän drar ett sexistiskt skämt som förlöjliga kvinnor.
Det här understryker ju verkligen att det är på nåder som transpersoner existerar! Råkar de ha en typ av humor som kan klassas som förlöjligande så är det tydligen helt rimligt att ifrågasätta deras könsidentitet, och till och med felköna på pin kiv. För du blir faktiskt irriterad.
 
Jo, absolut. Men inslaget (plus andra jag sett med Dylan) var så bisarrt att jag helt enkelt inte köper det. Jag har inte sett nåt inslag med Dylan där jag får intrycket av att det inte är en karikatyr/roll Dylan spelar. Det intrycket har ingen annan transkvinna varken på nätet eller irl gett mig. Många använder mer feminin symbolik (kläder, smink osv) än de flesta ciskvinnor jag känner. Men det känns också naturligt att det blir så då de förmodligen längtat efter att få vara sig själva fullt ut. Jag kan förstå att det betyder mycket för dem och att de tilltalas mer av feminina symboler som klänningar, kjolar, smink osv än vad jag och mina tjejkompisar gör. Det betyder ju nåt annat för dem än det gör för mig som alltid fått ha det på mig.

Men Dylan är nåt helt annat. Får jag intrycket av. Jag kan ju ha fel. Det kan ju också bara vara en otroligt märklig person oavsett kön och könstillhörighet. Men jag blir faktiskt irriterad när Dylan driver med kvinnlighet på det sätt h*n gör. På liknande sätt som jag blir när en cismän drar ett sexistiskt skämt som förlöjliga kvinnor.
Jag garanterar att om en ciskvinna gjort identiska videos hade du bara fnyst åt att det är humor som inte du klickar med och gått vidare, men nu "råkar" denna person vara öppet trans så då är det plötsligt helt andra spelregler enligt dig och personen kan inte vara äkta och egen.

Ja jag blev så upprörd att jag loggade in och skrev nåt för första gången på jag vet inte hur länge. Fy fasen.
 
Det här understryker ju verkligen att det är på nåder som transpersoner existerar! Råkar de ha en typ av humor som kan klassas som förlöjligande så är det tydligen helt rimligt att ifrågasätta deras könsidentitet, och till och med felköna på pin kiv. För du blir faktiskt irriterad.

Notera att ingen annan transkvinna har gett mig det intrycket. Bara Dylan.

Och du, folk får faktiskt existera även om jag blir irriterad på hur de beter sig. Jag har ingen plan på att försöka stoppa transpersoner från att vara sig själva. Men samtidigt har jag ju rätt att tycka illa om en person baserat på personens beteende. Jag tycker illa om många cispersoner också baserat på hur de beter sig.
 
Jag garanterar att om en ciskvinna gjort identiska videos hade du bara fnyst åt att det är humor som inte du klickar med och gått vidare, men nu "råkar" denna person vara öppet trans så då är det plötsligt helt andra spelregler enligt dig och personen kan inte vara äkta och egen.

Ja jag blev så upprörd att jag loggade in och skrev nåt för första gången på jag vet inte hur länge. Fy fasen.

Jag hade tyckt att en kvinna också drev med kvinnlighet alt var en fåntratt av stora mått om hon gjort en video som den i naturen med hotpants och högklackat.
 
Notera att ingen annan transkvinna har gett mig det intrycket. Bara Dylan.

Och du, folk får faktiskt existera även om jag blir irriterad på hur de beter sig. Jag har ingen plan på att försöka stoppa transpersoner från att vara sig själva. Men samtidigt har jag ju rätt att tycka illa om en person baserat på personens beteende. Jag tycker illa om många cispersoner också baserat på hur de beter sig.
Såklart har man rätt att tycka illa om en persons beteende, men det är rätt magstarkt att felköna och misstänkliggöra.
 
Jag får inte alls intrycket att Dylan är på riktigt. Han framstår som att han cosplayar en 5-årig flicka. Oerhört creepy! Jag får inte alls intrycket att Dylan föddes med fel fysiskt kön utan får mer intrycket att han har nåt annat bakomliggande motiv. Jag blir däremot inte klok på vad det är.

Till skillnad från andra transkvinnor jag sett på tv/nätet eller träffat irl så känns det som att Dylan driver med ciskvinnor OCH transkvinnor. Han bär kvinnliga attribut som ett sorts blackface för att driva med det.

Transkvinnor som Tone Sekelius och Alexis Blake (sett på insta) ger mig ett helt annat intryck. När jag ser dem och hör dem prata så framstår de som äkta. Precis som transkvinnan på jobb gör.
Det känns så otroligt konstigt och aggressivt att du tycker det är ok att liksom bestämma att eftersom DU inte anser att personen är kvinna på rätt sätt så är det också upp till dig att bestämma att personen inte är kvinna alls. Som att straffa ut någon ur deras sammanhang för att dom inte gör det på det sätt som du bestämmer. För det är ju ett straff från din sida att konsekvent byta kön när du fått reda på att personen är trans.

Personligen tycker jag verkligen inte det är mitt beslut om någon ser sig som kvinna eller man, alltså har jag inte rätt att ta det beslutet ifrån dom oavsett om jag tycker dom är på fel sätt eller allmänt rövhattiga.
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 341
Senast: Anonym_85
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 739
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp