Bukefalos 28 år!

transport av nyköpt åring?

Sv: transport av nyköpt åring?

När jag har kört åringar så har jag strippat transporten och låtit dem stå lösa. Som längst åkte jag 60 mil.
Det är Jobbigt för dem att stå fast längre sträckor och samtidigt behöva balansera upp resten av kroppen.
 
Sv: transport av nyköpt åring?

När vi transporterade våran 9åring, som då var 2, åkte han helt lös i transporten. Ingen grimma, inga bommar, ingen mellanvägg. Nada.
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Hakar på denna tråd i stället för att starta en ny på ungefär samma tema!

Jo, när ni fått hem åringen och sedan ska ut och åka med den, skulle ni då träna den att åka själv från första början eller ta med en äldre resvan häst de första gångerna? Jag tänker att risken med det senare alternativt är att det blir svårare att få på dem själva sen, om de vant sig vid sällskap? Även om det är tryggare för stunden?
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Jag har aldrig åkt med sällskap efter avvänjning, men mina föl och unghästar har alltid varit lättlastade. Den jag har hemma nu springer in i släpet. :p
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Hej
När jag tog hem min 1-åring, som endast hade åkt lastbil 1 ggr från Tyskland, så åkte hon i en vanlig transport och var uppbunden på vanligt sätt. Hon var hur lugn som helst, det var dock endast 20 mil. Jag stannande några gånger och kollade till henne. Det kan vara bra att ha en kamera i transporten så man kan kolla lite mer under färd.
Kan tilläggas att hon inte var speciellt hanterad.
Lycka till.
 
Sv: transport av nyköpt åring?

En fråga, hur gör ni med den lilla dörren fram i transporten. Det är ju väldigt lätt att putta upp.
Har ni säkrat den på något speciellt sätt. Kan vara aktuellt för mig när jag ska köra sto med föl, vill inte riskera att en häst kommer ut fel väg under färd.
Detta har nämligen hänt en kompis, hästen for ut genom den lilla dörren på motorvägen. Det slutade inte lyckligt kan jag säga.:cry:
 
Sv: transport av nyköpt åring?

På transporter med ett snöre så har jag tagit bort snöret på insidan. Nya transporter med knopp inne har jag skruvat bort knoppen. Det är med stor möda som man får upp en sidodörr i mina släp. Är jag lite extra orolig så binder jag runt låset på utsidan av släpet.
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Vilken bra tråd! Lånar lite..

Är själv i färd med att köpa en 2-åring som inte åkt transport mer än när han var avvand och åkte från uppfödaren till nuvarande ägare... Han är rätt cool och obekymrad som häst, men man vet ju aldrig hur han reagerar..

Efter att ha läst alla tips här så tolkar jag det som att det kan vara vettigt att låta dem stå lösa och lägga halmbalar upp till bommen fram. Mellanvägg eller inte? - stöd eller möjlighet att vända sig om om de vill?

Tack alla vettiga människor!
 
Sv: transport av nyköpt åring?

En av mina kära hästar har kommit på hur han öppnar framdörren :crazy: Ett handtag på insidan som lyfts uppåt, ingen möjlighet att ta bort det. Så har ett längre transportgrimskaft som jag satt fast i bommen på andra sidan,sen i sidoringen på grimman (har ett vanligt undifrån oxå). Håller inte fast han men gör att han inte når handtaget om du förstår vad jag menar :) (ingen unghäst)
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Själv skulle jag aldrig låta en två-åring stå lös om man har nån form av interiör kvar i transporten. Men det är jag...
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Hej
Jag har en Star med fronurlastning och på den tycker jag det är relativt lätt att få upp dörren. Min förra häst sparkade lätt upp den med frambenet:mad:
Jag funderar på att sätta ett plattjärn på utsidan så att det inte är någon risk att den går upp. Men då är det ju lite ombyggnad som gäller:crazy:

Jag skulle heller aldrig ha en vuxen häst lös i transporten. Vill helst binda upp så fort det går. Men med ett föl så går det ju inte.
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Själv skulle jag aldrig låta en två-åring stå lös om man har nån form av interiör kvar i transporten. Men det är jag...

Nä, jag kände lite så med innan jag började läsa i tråden.. han är ju trotts allt inget föl, men jag tror inte han är uppbunden så mkt.. och jag har hittills ingen jättevana av att transportera hästar, det är därför jag frågar.. Fast det känns lite "läskigt" att låta dem stå lösa... Tänk om de tappar balansen och lägger sig på tvären eller så.. Fler tankar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: transport av nyköpt åring?

*kl*
Kan nu meddela att jag nu hämtat hem min nu två-åring (född 06).
Gjorde som så att vi tryckte in halmbalar under frambommen och överst så satte vi en höbal så hon kunde äta av den.
Lastade sen henne (det var dock inte det lättaste :crazy:) och band henne med två panikhakar från var sitt håll i sidan av grimman.

Väl inne i transporten så tog hon det lugnt, började äta av höbalen och såg nöjd ut. Så vi åkte omgående.

Hörde vissa tramp, lite mer tramp och sen var det lugnt.

Stannade och kollade till henne när vi åkt en bit.
Öppnar upp framdörren lite försiktigt och :eek::confused::crazy:....
ja, hon har öppnar en panikhake, haft sönder den andra, hoppat över mittväggen och vänt sig om. Grimman hängde trasig runt halsen.

Där stod hon lugn och fin och nöjd :smirk:
Bara för oss att åka på hemmåt. Inte en rörelse till i vagnen, stod som ett ljus resten av resan.

Kollade igenom henne hemma och det enda som syntes var ett litet skrapmärke på framknä, i storlek som en femtioöring.
Hon var inte varm svettig eller stressad alls.

Det var inte så jag hade tänkt mig resan hem, men jag är glad att vi kom hem hela och välbehållna och till synes utan några framtida men. :) (möjligt att jag fick några,men jag tror hon klarade sig fint ;))
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Det är då man lastar ponnyn baklänges:idea: Minns du Sally som vi lastade genom fronturlastningen och band fast i bakbommen. Det funkade ypperligt, efter att ha åkt så 2 ggr så åkte hon normalt fram sedan.

Himla smart, satt precis och funderade över hur jag skall våga ta hem min blivande pålle (-07:a) efter alla som här berättat om att dom hoppat över bommen el. liknande. Men om man nu inte har fronturlastning, det är bara att sno på dom inne i transporten eller?
Och vad satt du fast Sally i i bakbommen? Finns det ingen risk att det man binder med (om man nu gör det) inte lossnar eller liknande?!
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Vi hade en dam (halvblod)som hade väldigt bestämda åsikter om det här med att åka släp. Det Gick inte att köra henne som en "normal" häst utan vi strippade alltid släpet när vi åkte med henne och sen lastade vi som vanligt, släppte hästen och skyndade oss ut ur släpet. Hon vände sig direkt och åkte alltid lugnt och tryggt.
Inte det ultimataste men det var enda sättet att få iväg hästen till träningar och tävlingar på ett odramatiskt sätt.
 
Sv: transport av nyköpt åring?

*kl*
Kan nu meddela att jag nu hämtat hem min nu två-åring (född 06).
Gjorde som så att vi tryckte in halmbalar under frambommen och överst så satte vi en höbal så hon kunde äta av den.
Lastade sen henne (det var dock inte det lättaste :crazy:) och band henne med två panikhakar från var sitt håll i sidan av grimman.

Väl inne i transporten så tog hon det lugnt, började äta av höbalen och såg nöjd ut. Så vi åkte omgående.

Hörde vissa tramp, lite mer tramp och sen var det lugnt.

Stannade och kollade till henne när vi åkt en bit.
Öppnar upp framdörren lite försiktigt och :eek::confused::crazy:....
ja, hon har öppnar en panikhake, haft sönder den andra, hoppat över mittväggen och vänt sig om. Grimman hängde trasig runt halsen.

Där stod hon lugn och fin och nöjd :smirk:
Bara för oss att åka på hemmåt. Inte en rörelse till i vagnen, stod som ett ljus resten av resan.

Kollade igenom henne hemma och det enda som syntes var ett litet skrapmärke på framknä, i storlek som en femtioöring.
Hon var inte varm svettig eller stressad alls.

Det var inte så jag hade tänkt mig resan hem, men jag är glad att vi kom hem hela och välbehållna och till synes utan några framtida men. :) (möjligt att jag fick några,men jag tror hon klarade sig fint ;))

Hjälp! Vågar väl aldrig hämta kusen nu... :o Skönt att ni kom hem relativt hela ialla fall...

En tanke.. ska man tänka till på en vettig rejäl lädergrimma och robust grimskaft m tålig hake för att undvika onödiga och obehagliga överraskningar, eller är det bättre att hästen kommer loss om den får panik? (knäpp fråga?)
 
Sv: transport av nyköpt åring?

Jag tycker nog det är bättre när sakerna går sönder, då riskerar de inte bli hängande på något vis.

Det går nog bra att hämta din kuse ska du se.
Hur man än gör så kan ju alltid någonting hända, man kan ju inte gardera sig mot allt.
 

Liknande trådar

Dressyr På dressyrtävlingar med många starter i klasserna kan det ju vara flera timmar mellan det att man startar tills det att prisutdelningen...
2
Svar
35
· Visningar
6 848
Senast: Tulip
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 459
Senast: sandrafors
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 495
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 413
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp