Bukefalos 28 år!

Transport djungel

jemeni

Trådstartare
Spånar på att byta transport äger idag en VV -97 enkelaxlad, som det mesta är utbytt på och nu är det dags att byta stora delar igen. Båda jag och min häst trivs med släpet och det ligger förvånad vis bra för att vara en enkelaxlad. kör 2gånger/mån.

Krav:
Max totalvikt 1300kg
Lastvikt minst 550kg
Gärna kombi ramp, en hästars är jag lite skeptisk till men övertyga mig gärna.
Max 70 000:-

Har ni några tips, råd idéer?
 
Det finns ju boggie VV som väger 1260kg. Själv har jag ett 1360kg VV och jag får lasta 660/700kg (lite osäker) i mitt. Enhästars är väl att föredra om man "bara" ska köra till och från träningar och "bara" har en häst. Jag har lånat ett Ifor Williams och den var supersmidig att köra med. Nackdelen med Ifor är att de är väldigt tunga, knappt någon lastvikt. Cheval är ju lättare i karossen.
 
Är du nöjd med så lite så räcker det kanske att byta upp till en boggie VV. Eller om du vill ha nytt så finns det ju enhästars CL, tror det är ganska likt vv i köregenskaper, låg totalvikt och fullt tillräckligt för att köra en häst.
 
Spånar på att byta transport äger idag en VV -97 enkelaxlad, som det mesta är utbytt på och nu är det dags att byta stora delar igen. Båda jag och min häst trivs med släpet och det ligger förvånad vis bra för att vara en enkelaxlad. kör 2gånger/mån.

Krav:
Max totalvikt 1300kg
Lastvikt minst 550kg
Gärna kombi ramp, en hästars är jag lite skeptisk till men övertyga mig gärna.
Max 70 000:-

Har ni några tips, råd idéer?


För min del slutade det på Boj Bravo 220 utan sadelkammare, totalvikt 1400, lastvikt 640, kombiramp, innerdörar bak, alugolv, 2 takluckor, öppningsbara fönster på båda sidor, 4 takfönster och 1 fönster mitt fram, kamera mm.

Kostar ca 70 för ett mycket välhållet från 2010 och jag har kommit fram till eter att ha tittat på många, att det är kvalitet.
Tidigare hade jag Thule som jag var nöjd med men tror jag blir mer nöjd med Boj.
 
För min del slutade det på Boj Bravo 220 utan sadelkammare, totalvikt 1400, lastvikt 640, kombiramp, innerdörar bak, alugolv, 2 takluckor, öppningsbara fönster på båda sidor, 4 takfönster och 1 fönster mitt fram, kamera mm.

Kostar ca 70 för ett mycket välhållet från 2010 och jag har kommit fram till eter att ha tittat på många, att det är kvalitet.
Tidigare hade jag Thule som jag var nöjd med men tror jag blir mer nöjd med Boj.
Boj dörrar är dock :yuck:. Körde för första gången ett boj för ngn vecka sedan, ponny som var lite svårlastad men gick på bra och stod inne snällt en bra stund. Tills den fick nog av meckade bak för att få rätt mellanväggen och få fast dörrarna.. en knapp som ska tryckas in samtidigt som handtaget vrids, sen är det en balk som ska för och har man då mellanväggen åt sidan så tar allt tre gåger så lång tid.

Jag har thule bommar, där är det bara att lyfta upp och klicka i, går med en hand och på mindre än en sekund. Samt väsnas ibte som dörrarna gjorde. Fick på hemvägen också ha 2st som höll uppe dörrarna då det blåste.. ska inte behövas 3 pers för att lasta.
 
Boj dörrar är dock :yuck:. Körde för första gången ett boj för ngn vecka sedan, ponny som var lite svårlastad men gick på bra och stod inne snällt en bra stund. Tills den fick nog av meckade bak för att få rätt mellanväggen och få fast dörrarna.. en knapp som ska tryckas in samtidigt som handtaget vrids, sen är det en balk som ska för och har man då mellanväggen åt sidan så tar allt tre gåger så lång tid.

Jag har thule bommar, där är det bara att lyfta upp och klicka i, går med en hand och på mindre än en sekund. Samt väsnas ibte som dörrarna gjorde. Fick på hemvägen också ha 2st som höll uppe dörrarna då det blåste.. ska inte behövas 3 pers för att lasta.

Nä, provstängde och öppnade vid titten i går och upplevde inga problem med det som du beskriver. Provade även Forzab på Eurohorse och det var inga problem tyckte jag.
Men det är ju en smaksak säkerligen :)
Tvärslån ska som sagt bara vara låst om du tar ur mellanväggen :) Tycker det är ett väldigt enkelt handgrepp med handtagen som ska vridas. Har såna på Thulesläpet jag har nu.

Har också thules bakbommar i nuvarande och de är super de med :)
 
Nä, provstängde och öppnade vid titten i går och upplevde inga problem med det som du beskriver. Provade även Forzab på Eurohorse och det var inga problem tyckte jag.
Men det är ju en smaksak säkerligen :)
Tvärslån ska som sagt bara vara låst om du tar ur mellanväggen :) Tycker det är ett väldigt enkelt handgrepp med handtagen som ska vridas. Har såna på Thulesläpet jag har nu.

Har också thules bakbommar i nuvarande och de är super de med :)
Då var mitt släp inte helt som det skulle, för meckigare bomlösning har jag inte varit med om :/.
 
CL enhästar ser trevlig ut, får nog åka och titta.
Värmlandsvagn tar lite emot även om många av de sakerna jag stör mig på i det släpet är borttaget och ändrat.
Boy är för tung, kör oftast med stor bil men vill även kunna dra med min egen om jag bara ska kortare sträckor.
 
Om det räcker med enhästars transport så får du en fabriksny Ifor HB403 i grundutförande för 64 tkr, med bygg- och materialkvalitet som skiljer sig en bra bit från CL. Tjänstevikt 767 kg vilket med totalvikt 1300 kg ger maxlast 533 kg. Kanske räcker det?
 
Om det räcker med enhästars transport så får du en fabriksny Ifor HB403 i grundutförande för 64 tkr, med bygg- och materialkvalitet som skiljer sig en bra bit från CL. Tjänstevikt 767 kg vilket med totalvikt 1300 kg ger maxlast 533 kg. Kanske räcker det?
är en ifor nörd men tycker att det är för låg lastvikt och för hög tjänstevikt för att vara ok som b korts släp. även boj boggie släpet jag lånade hade tot vikt på 1100 och maxlast på 500.
kommer man upp i lagom lastvikt på ifor 1,5 så hamnar totalvikten på 1500kg vilket det är få som kan dra på b kort. och ska man ha ett släp så är det ju bäst att ha tillräckligt med lastvikt. enklare att sälja och så behöver man inte bry sig om vad hästen man kör väger.
 
ska man ha ett släp så är det ju bäst att ha tillräckligt med lastvikt. enklare att sälja och så behöver man inte bry sig om vad hästen man kör väger.
Jag tycker ändå att 767 kg är hyfsat låg tjänstevikt för en stabil boggitransport. :)
(Sen tänker jag nog annorlunda ifråga om maxlast och körkort; istället för att nå rätt lastvikt genom att jaga den absolut lättaste transporten kan man ju uppgradera sin körkortsbehörighet ett snäpp eller två. :up: )
 
Jag tycker ändå att 767 kg är hyfsat låg tjänstevikt för en stabil boggitransport. :)
(Sen tänker jag nog annorlunda ifråga om maxlast och körkort; istället för att nå rätt lastvikt genom att jaga den absolut lättaste transporten kan man ju uppgradera sin körkortsbehörighet ett snäpp eller två. :up: )
ja självklart, men enhästars är ju mest attraktiva på b korts marknaden eller vad man kan kalla det ;), billigt att dra och enkelt att sälja vidare. har man be så är det ju bara att lasta efter brutto vikten och kan ha vilket tyngre släp som helst nästan.
hade jag haft pengarna till det när jag letade b korts släp med hög lastvikt hade jag köpt en enhästars. lika så nu när jag ska ha be så valde jag ett släp med onödigt hög lastvikt (1600kg) bara för att :p varför inte när man ändå i mitt fall får lasta 800kg med lilla skrutt bilen ^_^.
 
fortsättning då datorn inte sammarbetar ;).

dvs i alla fall jag vill ha antingen eller, ett lätt släp med hög maxlast eller ett tungt släp med hög maxlast. ser ingen mening med alla släp med 500kg i maxlast, att alltid behöva räkna på minsta lilla i packningen eller köra med överlast så fort man har en sommarfet häst eller lite hö i transporten. minst 750kg i maxlast om man enbart kör en häst och minst 1500 om man kör två hästar. så har man nästan alltid lite diff för packning :)
 
Under 550kg i lastvikt är inte aktuellt.
Ifor är jätte fina men hade jag kunnat göra som jag ville hade det blivit ett Fautras men de är för tunga= för låg lastvikt.
Körkortet är inte problemet i detta fallet utan det att jag vill kunna dra kortare sträckor med min egen bil, som inte kommer att bytas ut till en större då den är "billig" att pendla till jobbet med till skillnad från en större.
 
Under 550kg i lastvikt är inte aktuellt.
Ifor är jätte fina men hade jag kunnat göra som jag ville hade det blivit ett Fautras men de är för tunga= för låg lastvikt.
Körkortet är inte problemet i detta fallet utan det att jag vill kunna dra kortare sträckor med min egen bil, som inte kommer att bytas ut till en större då den är "billig" att pendla till jobbet med till skillnad från en större.
Då är nog en cl enhästars mer lagom :). Verkar till och med vara kombiramp på den :).
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 035
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Nu startar jag ännu en trailertråd, hittade ingen befintlig som innehöll det jag söker ;-) Sambon & jag har nu ÄNTLIGEN kommit till...
2
Svar
20
· Visningar
4 191
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 763
Senast: Bluefish
·
Utrustning Jag ska köpa min första transport, jag letar i 10-20 000 kronors klassen. Totalvikt på max 1300. Verkar finnas mest enkelaxlade i den...
Svar
14
· Visningar
2 640
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp