Bukefalos 28 år!

Tips: Köpa (äldre) transport

Ellyne

Trådstartare
Jag ska köpa min första transport, jag letar i 10-20 000 kronors klassen. Totalvikt på max 1300. Verkar finnas mest enkelaxlade i den prisklassen.

1. Vad tycker ni är viktigast att gå efter när man köper begagnat äldre släp?
2. Vad tycker ni om enkelaxlat?
3. Vad tycker ni om: Värmlandsvagnen, Trane och Kylinge?
4. Ni som köpt äldre släp i denna prisklass: Är ni nöjda? Har det krävs många och dyra reparationer? Har ni haft problem med bromsarna?
5. Vad kostar det att justera eller byta bromsarna?
6. Övriga tips.
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

1) Ett hållbart släp med god säkerhet. Aldrig ogalvat. Vara beredd på att axel kan behöva bytas, kostar strax över summan du har för att köpa släp
2) Enkelaxlat har jag haft och kommer inte att ha igen. För låg säkerhet, dålig komfort för hästen, större risk för problemlastade hästar
3) Värmlandsvagnen tycker jag är vad det utger sig för: ett lågprissläp med dålig säkerhet och skramliga lösningar. Trane och Kylinge tycker jag - utifrån det jag sett - vara släp av medelkvalité men oftast utan säkerhetslösningar (i den prisklass du är intresserad)
4) Har bara köpt i något högre prisklass, men har då ändå fått byta golv och justera bromsar, se över el och byta detaljer
5) Beror helt på var du lämnar in släpet och vad de behöver åtgärda
6) Kolla att balkar är fräscha (inte kul om släpet rasar på motorvägen med hästen i). Kolla skick i övrigt, vad kommer att behöva bytas inom kort. Finns reservdelar att få tag på? Vem har reservdelar? Hur är släpet använt? Hur är det förvarat? Hur är det att dra? Åk med en kort bit på grusväg - hur är ljudnivån i släpet? Säkerheten för hästen? Kontrollväg det.
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

värmlandsvagnen äldre har riktigt kass ventilation, och att den är mörk inuti.

Reko tycker jag verkar vara hyfsade släp för den prisklassen.
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

i den prisklassen så skulle jag leta efter ett kylinge om jag vore du.
tycker att de är rejäla.
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

Tack för tipsen alla!
Det verkar finnas mest Värmlandsvagnar ute till salu i denna prisklass. Jag funderar på att kolla på en lite nyare modell, för att man förhoppningsvis ska få en bättre vagn som man inte behöver byta axel på.
Hur lång livslängd har en axel ungefär?
Vilken årsmodell skulle vara den äldsta ni kan tänka er att köpa?
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

Ok. Om vi säger Kylinge, Trane, Umesläp, Dalavagnen, Brenderup?
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

Brenderup hade jag också hoppat över (vi har haft en från 1998 och jag kan säga att där behövdes m e m allt bytas eftersom de har problem med att vatten leds ner i väggarna). Umesläpen är låga (de äldre) så där hade jag gått på vad som är krav enligt djurskyddslagen.

De övriga hade jag nog tittat runt mitten på 90-talet, och absolut galvat (men det tror jag de var redan i början på 90-talet)
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

Tack för alla dina svar. :bow:
Vet du om VV var galvade i början av 90-talet också?
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

Det tror jag, men det är ju bara att titta efter. Men en så tidig VV hade jag aldrig satt hästen i, vi har haft en häst hemma som har fått hela skinkan uppskuren av ett bomfäste som fanns på VV under en LÅNG period. Det tog flera timmar att få tillbaka muskel och lår på plats, och stygnen var inte få. Ännu idag har hästen fula ärr från detta - allt att en tillverkare valt huvudlösa detaljer på sitt släp.
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

Ojdå, lät inte bra :crazy:
Jag får kontrollera vagnen noga efter skaderisker om jag åker och kollar på en äldre VV. Vill helst ha tag i ett nyare boogiesläp av ett bättre märke, men tyvärr är jag rätt begränsad i min budget.
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

Ojdå, lät inte bra :crazy:
Jag får kontrollera vagnen noga efter skaderisker om jag åker och kollar på en äldre VV. Vill helst ha tag i ett nyare boogiesläp av ett bättre märke, men tyvärr är jag rätt begränsad i min budget.

Äldre VV är per definition det samma som stor skaderisk. Har inte sett nåt släp med så många vassa idiotdetaljer.

Försök skrapa ihop 25-30000 och du kan få nåt mkt bättre och som kräver mindre renoveringar.

Sålde själv en Trane-boogi från 2002 för 25000 nyligen. (Liten lagning i taket, proffs som fixat så det var rätt snyggt gjort).

Var inte dumsnål när du köper släp.

Personligen hade jag kollat på Trane och Kylinge.
 
Sv: Tips: Köpa (äldre) transport

Tack för tipsen! Idag köpte jag en enkelax. Star -02 för under 20'. Är sjukt nöjd, den är i jättefint skick! :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 170
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 526
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 860
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp