Bukefalos 28 år!

Transportera häst

Matilda_0000

Trådstartare
Hej! Jag och en väldigt nära vän ska skaffa foderhäst tillsammans. Vi båda har tagit grönt kort och har varit med på lastningar och följt med på tävlingar. Vi är 16 år. Våra föräldrar är inte häst intresserade. När vi tillexempel måste transportera hästen ifrån deras stall till vårt, tävlingar osv, vad krävs det mer än ett B-körkort? Krävs det att man har ett annat slags körkort? Måste man gå en kurs? Vart kan jag hitta vad det är för regler som gäller? Tillexempel hastighetsbegränsning, vilka vägar osv? Är det bättre att "hyra" en van
hästtransporterare som kan köra hästen eller brukar "vanliga föräldrar" klara av att köra transport? Hur mycket kostar det att hyra en hästtransportör, om det är så det kallas? :) Dom har kört vanliga släp innan.
Lite flummig tråd men tack för svar! :)
 
Hej! Jag och en väldigt nära vän ska skaffa foderhäst tillsammans. Vi båda har tagit grönt kort och har varit med på lastningar och följt med på tävlingar. Vi är 16 år. Våra föräldrar är inte häst intresserade. När vi tillexempel måste transportera hästen ifrån deras stall till vårt, tävlingar osv, vad krävs det mer än ett B-körkort? Krävs det att man har ett annat slags körkort? Måste man gå en kurs? Vart kan jag hitta vad det är för regler som gäller? Tillexempel hastighetsbegränsning, vilka vägar osv? Är det bättre att "hyra" en van
hästtransporterare som kan köra hästen eller brukar "vanliga föräldrar" klara av att köra transport? Hur mycket kostar det att hyra en hästtransportör, om det är så det kallas? :) Dom har kört vanliga släp innan.
Lite flummig tråd men tack för svar! :)

Föräldrar brukar fixa det.

Vad gäller körkortsregler och liknande kan den tilltänkta chauffören gå in via transportstyrelsens hemsida och läsa på.
Det korta och otydliga svaret ang körkort är "det beror på".
 
Om föräldrarna kört med släp borde de veta vad som gäller gällande vikter och hastigheter. Jag tror även det ingår när man tar körkort, men tog man det för länge sedan och sen aldrig kört med släp kanske den kunskapen har försvunnit.
Om utökat eller annat körkort behövs beror på bilens totalvikt och tillåtna släpvagnsvikt, transportens totalvikt och hästens vikt, så det går inte att svara på rakt av. Men det är ju som sagt samma regler som för vanligt släp så förhoppningsvis har de koll.

De flesta vanliga föräldrar fixar alldeles utmärkt att köra med transport. Min mamma hade aldrig kört släpvagn ens när hon fick börja kuska runt med mig och ponny, men hon kom snabbt in i det.
 
Med ett vanligt B-körkort får man köra bil + släp som har en sammanlagd totalvikt på max 3500kg. Utökat B-kort ger på motsvarande vis en maximal totalvikt på 4250kg. Släpvagnskalkylatorn ovan är väldigt bra att använda - skriver du in bilens registreringsnummer och släpets registreringsnummer, samt förarens körkortsbehörighet, så får du svart på vitt om kombinationen är laglig eller inte. Sedan behöver du förstås ha någorlunda koll på vad hästen väger, så att dess vikt ryms inom släpets maxlast.

Och ja, vanliga föräldrar brukar klara fint att köra hästar. Bra, dock, om ni är två hästvana personer med vid transporteringen OM något skulle hända som innebär att behöva ta hand om en rädd eller stressad häst...
 
Förutom alla bra svar här så vill jag tillägga att den som kör måste tänka på att det är ett djur som åker där bak!
Vet en hel del "släpvana" pappor som kör "som dom alltid brukar" . Problemet är bara att man kan inte bromsa så hårt och svänga så häftigt utan att hästen tappar balansen och kan bli väldigt svårövertalad att detta med transport är en trevlig upplevelse.
När man kör med häst måste man köra mjukt och vara väldigt förutseende så att man slipper obehagliga överraskningar för hästen där bak .
 
Min pappa var inte alls hästkunnig när jag köpte min första häst som 16åring.
Han var bara "allmänt bra på att köra med släp". :-)
När man tar körkort så lär man sig hur man skall köra med släp, vilka släp och hur tungt man får köra och vilka regler som gäller då.

Så länge man tänker på att det är ett stort djur som står där bak och tar det lugnt i svängar och inbromsningar etc, så skall det gå hur bra som helst.
-Sen kanske man råkar ha en häst som min; som tydligt markerar i transporten när hon tycker att jag inte kört mjukt nog.. :cautious:
 
kanske är bäst att be ägaren köra hästen till er och att ni kör hem den efter avslutat fodervärds avtal.
så kan ni lära känna hästen lite innan det är dax att börja lasta och köra iväg.

beroende på ekipage så är det b, b96 eller be som behövs i körkortsväg. beroende på häst så är det också olika lätt att köra :), vissa tycker inte om att åka och vissa tycker inte om att bli lastade. jag har en av varje, den ena måste man köra som om man hade en 100´000kr kristallglas balanserande på hästens rumpa. dvs inte röra bromsen mer än absolut nödvändigt, gasa saaaakta och krypa genom alla kurvor. hon går dock rätt på vilket släp som helst :p.
andra hästen däremot står hur bra som helst i släpet bara man kör vettigt. men att gå in :eek: det är en heelt annan sak som ibland kan ta en timme.
 
kanske är bäst att be ägaren köra hästen till er och att ni kör hem den efter avslutat fodervärds avtal.
så kan ni lära känna hästen lite innan det är dax att börja lasta och köra iväg.

beroende på ekipage så är det b, b96 eller be som behövs i körkortsväg. beroende på häst så är det också olika lätt att köra :), vissa tycker inte om att åka och vissa tycker inte om att bli lastade. jag har en av varje, den ena måste man köra som om man hade en 100´000kr kristallglas balanserande på hästens rumpa. dvs inte röra bromsen mer än absolut nödvändigt, gasa saaaakta och krypa genom alla kurvor. hon går dock rätt på vilket släp som helst :p.
andra hästen däremot står hur bra som helst i släpet bara man kör vettigt. men att gå in :eek: det är en heelt annan sak som ibland kan ta en timme.
Okej! Tror det kommer bli så att ägaren kör dit så att mina föräldrar får vara med på lastning så att det inte är ett HELT nytt fenomen. :) Vi kommer dock åka iväg på tävlingar och annat så då får våra föräldrar köra :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
2 680
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 416
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 532
Senast: MiniLi
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 485
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp