Bukefalos 28 år!

Transportskydd vs. lindade ben

J

Jossan_

Vad är egentligen bäst att använda vid transport? Vad skyddar bäst, är skönast för hästen, sitter bäst?
Och, om man väljer att linda benen när man ska ut och åka, ska man då ha vanliga paddar under eller såna där stora "transportpaddar"? Var finns såna att få tag på?
 
Sv: Transportskydd vs. lindade ben

Föredrar alltid transportskydd framför lindor. Tänkte du ändå ha lindor ska du givetvis ha tjocka paddar under. Annars skyddar lindningen ingenting och då kan man lika gärna åka utan.
 
Sv: Transportskydd vs. lindade ben

Varför föredrar du transportskydd?
Att man ska ha paddar under vet jag självklart, det jag undrar är som sagt om man använder vanliga paddar eller såna som kallas transportpadadar, det vill säga de som går upp högre på benen och i princip ser ut som transportskydd (fast utan spännen etc förstås)
 
Sv: Transportskydd vs. lindade ben

Obroddat åker min utan skydd, broddat lindar jag med tjocka stora paddar.
Han är inte det minska bekväm i transportskydden och härjar runt i dom så dom struntar vi i.
 
Sv: Transportskydd vs. lindade ben

Alltså. Båda fyller ju funktionen så ur den aspekten är de ju likvärdiga.
Men när man åker själv på träningar tex. så är transportskydd så mkt enklare.
Jag åker med hästen lindad för ridning och transportskydd över.
Jag kan inte sitta på huk, vid ett bakben i mörkret på en lerig parkering och linda på och av. Det anser jag för stor skaderisk för mig.
 
Sv: Transportskydd vs. lindade ben

Jag föredrar helt klart riktiga skydd, dock inte de där jättestora och stela som är vanliga nu. Har ett par som är i hög modell, men ganska mjuka och medgörliga. :)

Har lindat förr, men är skeptisk efter att ha lastat av en häst som trampat upp lindan så den hängde lös... :crazy:
Även om man har tjocka paddar och inte direkt stasar benet så känns det som en onödig risk.

För att kunna linda ner över kronranden -som är det jag främst vill skydda- så krävs det stora, rejäla paddar. Vanliga ridpaddar räcker inte alls till.

Visserligen kan man ju kombinera med boots, men rejälare paddar är nog en bra idé ändå.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar? Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite...
Svar
15
· Visningar
800
Senast: LenaH
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: geting
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp