Trasig foderhund

Sv: Trasig foderhund

Ok! Det är många juridiska termer:o Jag har ju bara tagit omplaceringar och har därför aldrig haft någon andledning att kontakta någon uppfödare ang. sådant här.
Därför skrev jag tråden för jag vet vilken guldgruva av kunskap som bukarna sitter inne med:D

Så om jag nu har fattat rätt, hon kan betala uppfödaren tex 5000 kr och kan sedan göra vad hon vill (inom lagens ramar givetvis;)).
Men om det nu inte hade varit aktuellt att omplacera och det vid höftröntgen t.ex kom fram att hunden inte har i avelsarbetet att göra, vad händer då? Ska hon då ändå ersätta uppfödaren? Eller faller den meningen om tre parningar bara då eftersom det inte längre är aktuellt?
Om hon köper loss hunden kan hon göra avd hon vill med hunden, dock är det tydligen inte så enkelt ändå, detta kan SKK svarar på.
Det enklaste är ju att behålla hunden, vill uppfödaren inte avla på en hund som är deffekt så tillfaller ju hunden köparen när astalstiden går ut.

Väljer uppfödaren att avla på en defekt hund så ligger denne risigt till på SKK.

mvh
 
Sv: Trasig foderhund

Så du tror inte att hältan kan vara något medfött?

Hältan kan ju vara vad som helst. Från något helt obetydligt till något betydligt värre. Men med tanke på ålder etc, så det första jag skulle misstänka är panosteit (det som slarvigt kallas 'växtvärk'. Det är en inflammation i rörbenen pga hastig, kraftig tillväxt. Ger sällan bestående problem, och behandlas med neddragen aktivitet och antiinflammatoriskt). Dock kan det även vara Hd/ad/annat. Men panosteit kan veterinären ofta diagnosticera genom att 'klämma på benen'. Dock bör man för säkerhets skull följa upp med röntgen. Panosteit syns inte alltid på rtg dock, men ofta. Och om inte annat kan rtg utesluta annat.

Ägaren/fodervärden är ju väl medveten om att det är hon som har ansvaret för hunden men vad händer om det visar sig vara ett doltfel som en doldafel försäkring skulle ha tagit? Då gäller ju inte ä/fv försäkring?!
Precis som för vilken annan ägare som helst som köpt en valp av uppf utan dolda felförsäkring, eller som köpt en valp med df-försäkring men som inte har dolt fel.

Men måla inte fan på väggen innan veterinärbesöken =) Min herre hade rejäla problem med panosteit i samma ålder (och ett bra tag framåt)
 
Sv: Trasig foderhund

Gnist och Falukorw har redan svarat på de rent faktiska frågorna, men jag måste få komma med en liten tilläggs fundering.

Har din kompis satt sej ner och pratat igenom sitt dilemma ordentligt med uppfödaren?
Eller har de pratat "lite snabbt" över telefonen - där uppfödaren sa att h*n förväntade sej att hunden skulle vara frisk om den skulle återlämnas?

Som uppfödare känner man ju nästan alltid ett moraliskt/etiskt ansvar för "sina" valpar. Så om din kompis förklarar hur illa ställt det verkligen är och att hon till och med funderar på att avliva hunden så kanske uppfödaren kan hjälpa till?
Om man misstänker Hd kanske uppfödaren kan vara med och bekosta en förröntgen?
Eller kanske kan hon "förbarma" sej och återta hunden trots hältan?

Om de däremot avhandlat problemet helt kort över telefonen så kan jag förstå att uppfödaren förutsätter att din kompis utreder hältan INNAN h*n kan tänka sej att ta tillbaka hunden!

Garanterat vill ju både din kompis OCH uppfödaren hundens bästa!

/Swat
 
Sv: Trasig foderhund

Tack!
Jag har vidarbefodrat dina och övrigas kunskap så får hon något att börja med iallafall.
 
Sv: Trasig foderhund

Gnist och Falukorw har redan svarat på de rent faktiska frågorna, men jag måste få komma med en liten tilläggs fundering.

Har din kompis satt sej ner och pratat igenom sitt dilemma ordentligt med uppfödaren?
Eller har de pratat "lite snabbt" över telefonen - där uppfödaren sa att h*n förväntade sej att hunden skulle vara frisk om den skulle återlämnas?

Som uppfödare känner man ju nästan alltid ett moraliskt/etiskt ansvar för "sina" valpar. Så om din kompis förklarar hur illa ställt det verkligen är och att hon till och med funderar på att avliva hunden så kanske uppfödaren kan hjälpa till?
Om man misstänker Hd kanske uppfödaren kan vara med och bekosta en förröntgen?
Eller kanske kan hon "förbarma" sej och återta hunden trots hältan?

Om de däremot avhandlat problemet helt kort över telefonen så kan jag förstå att uppfödaren förutsätter att din kompis utreder hältan INNAN h*n kan tänka sej att ta tillbaka hunden!

Garanterat vill ju både din kompis OCH uppfödaren hundens bästa!

/Swat

Jag vet inte på vilket vis hon har pratat med uppfödaren men har rått henne att ta hand om de praktiska först och försöka bena ut ett problem i taget.
Att hon ska beställa tid genast och ta uppfödarsamtalet när hon vet vad felet är och utgå därifrån med just det här problemet.
När allt vänds upp och ner blir ju även vanliga problem stora problem:crazy:
Jag resonerar lite som du och kan bara gissa men i det skick hon är nu så hade kanske allt annat än ett -jag hämtar hunden genast! varit ett negativt svar.

Så för att kunna lugna henne med ren kunskap så gjorde jag tråden och jag har ju verkligen fått mycket ny kunskap!

Allt är ju lättare att tänka om och kring om man vet vad som gäller, då slipper man all ångest över hur det kanske är och kan lägga energin där den behövs.
 
Sv: Trasig foderhund

Delvis kl

Tack alla för era snabba svar och för att ni vill dela med er av er kunskap:bow:

Tack för att ni hjälpte mej att försöka hjälpa henne:bow:
 
Sv: Trasig foderhund

Vet inte om jag krånglar till det nu, men min uppfödare stod för HD röntgen för att han hade avelsrätt på henne, han skulle också stått för ögonlysningen om det hade varit aktuellt. Vet inte om det är vanligt att uppfödaren står för detta då det är dom som vill ha valparna och även då ansvaret att de avlar på en HDfrisk hund. Allt annat med utredning av allergi etc har ju jag stått för.

Nu blev ju min hund allergisk så han valde att skriva ett nytt kontrakt där avelsrätten är borttagen då hon inte bör användas i avel såklart, och jag behövde inte betala andra halvan av köpesumman, och vad jag förstår så ska man inte behöva det heller.
Sånt kan ju hända och det måste ju uppfödaren ta med i beräkningen att förlora halva summan likaväl som de får in pengar för valpar.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasig foderhund

Tack!
Jag har vidarbefodrat detta till henne också.


Kl

Ägaren berättar att hunden är kobent bak, är det ett medfött fel (som kan falla under doldafelförsäkringen?) eller kan det bero på felaktigt foder?
Och borde inte detta ha märkts vid veterinärbesiktningen? eller kan det komma smygande?
Kan det helt enkelt vara en fästingsjukdom som drabbat valpen i ung ålder och som kan ge sådana effekter? Jag spånar vilt nu... hunden haltar på höger bak men ibland ser hältan ut att vara dubbelsidig.

(Jag har inte träffat hunden själv utan går enbart på ägarens beskrivning.)

Det är hennes första hund så hon menar att hon inte har något att jämföra med men hon berättar att andra tycker att hunden går konstigt.
Hunden leker inte heller självmant utan de måste busa upp den för att få den att leka, jag tycker att det låter märkligt:confused: jag har nog aldrig träffat en valp som man måste fråga två gånger om den vill leka.
Den här hunden får de knuffa/buffa på för att få igång lek.

Min egen gissning är att det är något riktigt fel på hunden:(, men som sagt, det är bara en gissning.

Veterinär tid är iallafall beställt nu så vi får hoppas att de får positiva svar och att det löser sig.
 
Sv: Trasig foderhund

Om hunden är kobent enbart, så är det ju exteriören som inte håller måttet och sådant gå inte på någon dolda felförsäkring.

Att den är slö och ovillig att leka på eget initiativ tycker jag faktiskt är betydligt mer oroväckande än att den är kobent. Hur länge har den haltat och varit ovillig att aktivera sig själv?
 
Sv: Trasig foderhund

Om hunden är kobent enbart, så är det ju exteriören som inte håller måttet och sådant gå inte på någon dolda felförsäkring.

Att den är slö och ovillig att leka på eget initiativ tycker jag faktiskt är betydligt mer oroväckande än att den är kobent. Hur länge har den haltat och varit ovillig att aktivera sig själv?

Ja jag tycker också att det är oroväckande:( vad jag förstår så har den aldrig lekt, den var reserverad för hennes sambo i början och reagerar fortfarande väldigt mycket på hans närvaro.
Han kunde inte gå fram till honom när han var liten för då kissade hunden på sig av rädsla:eek::crazy: om han säger till hunden nu så springer hunden till henne direkt.
Han har alltid varit nervös och särskilt rädd för män.
De köpte honom när han var tre månader och han haltade definitivt efter en månad.
På valpkursen och allmänlydnadskursen när de skulle träna inkallning, hade de inte kunnat ha honom lös eftersom han haltade direkt då.
Hon förklarar som att när han springer iväg så gå det saktare och saktare, tillslut sätter han sig ned som om han hade kramp, sitter han ned en stund så är det nästan borta sedan.

Uppfödaren valde ut valpen till dem och menade att de skulle ha den för den var "lugn och kontaktsökande", hon tyckte att han var väl lugn men tänkte att uppfödaren borde ju inte välja ut en sjuk hund att avla vidare på.

Usch, ju mer jag får veta om den här hunden desto mer illa berörd blir jag.
Det är väl inte av elakhet utan av okunskap de inte har sökt hjälp tidigare men jag tycker att de borde förstått att en hund som haltar behöver kollas upp av veterinär! Jag tycker också att det är märkligt att den om höll i valpkursen/allmänlydnadskursen inte reagerade och sa till dem vad de skulle göra.

Hunden är deras första egna djur men jag tycker ändå att de borde förstått tidigare att något var fel, dels rädslan och dels att han inte leker och absolut hältan.
 
Sv: Trasig foderhund

Jag börjar fundera på om det här är orsaken till att jag fick kontakt med henne från första början (alltså av någon högre makt:angel:), det är andra gången jag på kort tid har fått kontakt med en ny person där det visar sig att deras djur är i skriande behov av hjälp.

Den förra var en häst som var sjuk och halt på alla fyra och efter att jag sagt till ägaren och förklarat ordentligt så fick hästen äntligen behandling, då hade han varit halt i 7 månader...och nu den här hunden...drar jag till mej människor för att deras djur ska få hjälp:confused:
 
Sv: Trasig foderhund

Håller med Gnist!
Låter som en mycket sjuk valp.
En hund som har ont förtränger oftast det när det händer något roligt, typ lek.
Tyvärr kan man inte alltid lita på uppfödare, det gäller att ha vattentäta avtal.

Har själv en hane på helfoder.
Skrev avtal om att jag skulle bekosta HD röntgen (vilket jag skulle gjort ändå), avtalet gäller 7 parningar eller tills dess hunden är 7 år, rasen är ny för mig o har en extremt liten avelsbas, även internationellt sett.
Så jag hade aldrig kunnat ta de besluten själv iaf.
7 parningar handlar nog mest om att han inte skall paras annat än med ägarens tillåtelse.

Jag har även MH testat honom o står för försäkringen. Avlider han så delar vi på livbeloppet.
Fö får jag göra precis vad jag vill med honom så länge han är i god form för att ev prestera.

mvh
 
Sv: Trasig foderhund

Vad är det för ras? Är ingen mästare på hundar men har läst på en del om patellaluxation på sista tiden då jag har fått hem en katt med det. Hon är också kobent. Läste att det var relativt vanligt på vissa hundraser också.
 
Sv: Trasig foderhund

Vad är det för ras? Är ingen mästare på hundar men har läst på en del om patellaluxation på sista tiden då jag har fått hem en katt med det. Hon är också kobent. Läste att det var relativt vanligt på vissa hundraser också.

För att ingen ska kunna identifiera ägaren eller uppfödaren så håller jag mej till att skriva att det är en vallhundsras.
 
Sv: Trasig foderhund

Nej att man inte kan lita på någon är en viktig läxa:crazy: och i det här fallet är det mest synd om hunden:(

Jag mår verkligen illa av tanken på en hund som inte vill leka, det måste vara riktigt illa då.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Okej, lång diskussion i uppfödargrupp på fb ligger som bakgrund. Det är alltså inte min hund, men jag känner till uppfödaren, som enligt...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: em-pirre
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 462
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 839
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Mi hund blev tjyvparad. Den ena var röntgad ok. Den andra var aldrig röntgad men dennes föräldrar var OK. Jag är INTE uppfödare och...
2
Svar
33
· Visningar
3 976
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp