Trasig parkeringsbroms - hur laga?

När det gäller bromsar på gamla släp så går det inte bara gå efter årsmodell och regnummer. Man måste även ha rätt TSV-nummer. Det brukar sitta på en bricka på hjulaxeln.

/Smedsussie, ägare till Tranesläp av 1976 års modell
 
  • Gilla
Reactions: ptr
När det gäller bromsar på gamla släp så går det inte bara gå efter årsmodell och regnummer. Man måste även ha rätt TSV-nummer. Det brukar sitta på en bricka på hjulaxeln.

/Smedsussie, ägare till Tranesläp av 1976 års modell

Det var just det pappa läste av - men ändå blev det fel. :down:
 
P-broms och vanliga bromsen är samma sak igentligen. Men att det tar med mer kraft på påskjutsbromsen som även tar längre. Vet inte om där är automatisk framställning men annars finns en skruv för det. Men lägger man bara åt där så blir det lätt varmgång.
Bäst är att ta isär och göra rent samt ev sätta i nya backar om det behövs. Gör man den kollen nån gång om året är det i regel pålitliga konstruktioner som är hyggligt lättmeckade. Värst är när allt rasar ut när man tar isär så man inte hinner se eller helst fota hur saker ska sitta. Men med lite klurande brukar det med lösa sig.
 
Det löste sig tillslut! :D
Släpet skulle få körförbud på måndag, men pappa hittade en besiktningstid idag i sista stund.
Pappa hade bara "fusk-fixat" cylindern och fjärdermagasinet med motorolja och vi åkte mer eller mindre dit på vinst eller förlust.
För det första kom vi dit 1 h 40 min för tidigt. :p
Sen har ACn på min 850 (aka. dragbilen) pajat..............Jättekul när solen låg på. :banghead:
Men iaf. Besiktningsmännen, en äldre i typ pappas ålder (ca. 60 år) och en praktikant i min ålder (ca. 20 år) skulle ta hand om släpet. Dessa var störtsköna med bra humor. Den äldre mannen skulle sitta i bilen, och praktikanten utföra ombesiktningen. Tack vare det så tog plötsligt P-bromsen så högt att mätmaskinen fick överslag....:angel: Och den gick igenom helt klockrent! :D Enligt pappa tog den "på riktigt" ungefär i gränslandet mellan att få muntligt påpekande och ingenting alls, skulle han tippa på. Men det spelar ingen roll. Nu får vi köra lagligt fram till juni 2019 med det iaf!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Om det var min transport och det bara handlade om parkeringsbromsen medan färdbromsen var utan anmärkning, och jag hade tight med tid, så skulle jag besiktigat igen och fått ytterligare en månad. Been there, done that. Fast att åtgärda problemet är ju onekligen en bättre variant. :)
 
Jodå - tror de tykte din pappa är så klok att han fixar det där innan du kör häst i den. För det gör han va - eller?O_o

Skönt det vart godkänt i alla fall!

Självklart ska den fixas innan vi kör H.H i den!
Men han ville "köpa sig lite tid" och köra dit den på vinst/förlust till besiktningen för att slippa "panikfixa" den under helgen med delar han ändå inte hade - och kört dit den på måndag istället med samma avsikter.
De nya delarna han har beställt kommer först på tisdag (snöpligt nog...) och då ska han fixa den på riktigt :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp