Bukefalos 28 år!

trassel med försäkringsbolag

Sv: trassel med försäkringsbolag

Om du inte vet vad du pratar om, kanske du inte ska uttala dig tvärsäkert?
Berätta då för mig vad veterinärvårdsförsäkringarna gäller och inte då du som vet?
Svara gärna på mina frågor, vad anser du om den som har en urholkad veterinärvårdsförsäkring (det är många som inte får en A1).
Har jag redan svarat på.
För i ovanstående måste man ju BÅDE betala premier (inte billiga) och dessutom ha de där summorna på kontot för att duga som djurägare.
Varför måste man det? Ingen som skrivit vad jag sett, det är inte rimligt alls, det är därför man har försäkringen för att man inte har råd att spara ihop sådanna summor.
Dessutom är det sällan livvärdet som kostar, för oss är det enbart veterinärvård som varit aktuellt de senare åren (som vi alltså inte fått utnyttja för bolagen), och det har varit rejäla summor i premier. Det handlar ju också om vilken ras man har, du kanske har en som är billig att försäkra.
Tvärtom för mig, jag hade sparat en hel del om jag tog bort livvärdet på min häst.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Och jag anser att dom som tar bort djuren så lättvindigt utan vård inte bör ha djur. Ska hästen bara få en chans, skadar den sig är det kört för den, det är inte rätt tycker jag.


Det får mig att tänka på motpolen. Då det finns människor rider sönder hästen för att komma åt försäkringspengarna för att hästen inte höll måttet. Det är helyllemänniskor det, för de har ju försäkring och det är det som räknas. *sarkasm* Det var ju så illa så medelåldern på ett halvblod, förlåt varmblod hos försäkrade var 6 år.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Som jag nämnt så kan saker inträffa och du hamnar i kris oavsett ekonomisk situation före din olycka, oförsäkrat eller inte..man kan inte heller alltid förlita sig på en försäkring heller.., som nämnt kan den vara förbrukat tidigare under året/urholkad och du får därigenom inget skydd..
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

En A2-försäkring t ex, som många är hänvisade till ersätter kostnader för undersökning, vård och behandling utförd av veterinär på grund av vissa frakturer och fissurer, sårskador och kolik.

That's it. Allt annat får komma ur egen ficka. Sedan kan vi ju se de som har reservationer i sin försäkring - något vårt största djurförsäkringsbolag är STORA på, och som de gärna sätter efter en behandling och utan djurägarens vetskap - ingen ersättning efter att såret behandlats första gången. Kul överraskning.

Alla som har tävlingshästar som inte får försäkras A1 - de måste ju vara dåliga människor som inte får ut allt de önskar på sin försäkring.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Som jag nämnt så kan saker inträffa och du hamnar i kris oavsett ekonomisk situation före din olycka, oförsäkrat eller inte..man kan inte heller alltid förlita sig på en försäkring heller.., som nämnt kan den vara förbrukat tidigare under året/urholkad och du får därigenom inget skydd..
Men har man försäkring så gör det inget om man hamnar i en kris eftersom att man har försäkringen. Och som sagt, har man använt den så har man iallafall gjort vad man kunnat för hästen.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

En A2-försäkring t ex, som många är hänvisade till ersätter kostnader för undersökning, vård och behandling utförd av veterinär på grund av vissa frakturer och fissurer, sårskador och kolik.
Ja, det är ju super, är ju det som gör att det kommer upp i kostnader upp mot 100000kr, hältutredningar eller liknande går sällan upp i sånna summor. Det är sånna saker som kostar.
That's it. Allt annat får komma ur egen ficka. Sedan kan vi ju se de som har reservationer i sin försäkring - något vårt största djurförsäkringsbolag är STORA på, och som de gärna sätter efter en behandling och utan djurägarens vetskap - ingen ersättning efter att såret behandlats första gången. Kul överraskning.
Jag har inte sagt att försäkringsbolagen är perfekta, mycket som är konstigt.
Alla som har tävlingshästar som inte får försäkras A1 - de måste ju vara dåliga människor som inte får ut allt de önskar på sin försäkring.
Om du anser dom vara dåliga människor pga det så får det stå för dig. Inget jag tycker och inget jag skrivit.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Nu har vi ju bl a den här tråden som bevis på att det inte alltid är så att försäkringsskyddet fungerar. Och vad gör man då? I det fallet är ju jag m fl betydligt säkrare. Vi har pengarna, och behöver inte förlita oss på ett ruckligt försäkringsskydd som inte funkar. Hur många är det inte som fått direktreglering nekat när de ska hämta hästen från sjukhuset? Otaliga. Hur många har 56 000 kr att lösa ut hästen med, en söndag kl. 13.45?

Och som sagt: många kan inte försäkra i A1, och har alltså inte det valet du anser är obligatoriskt.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Fast i denna tråden handlar det ju om att veterinärerna säger olika till försäkringsbolaget antagligen, missförstånd uppfattar jag det som. FB har inte fattat att hästen är såpass dålig pga vad veterinären har sagt(?) och vill testa och se vad som händer om hästen sätts igång. Vet ju fortfarande inte väl vad den där veterinären hade sagt till fb? Veterinären hade ju trots allt uteslutit en fraktur och det är tydligen den som Fb går på.

Jag har inte skrivit någonstans att man måste försäkra i A1, varför hitta på så mycket jag inte ens skrivit. Går utmärkt att skaffa en annan försäkring, man tar ju den man tror passar en bäst och som ligger inom en summa man tror sig kunna betala.

Sen kan ju jag säga att det var kollat innan jag började behandla min häst hur FB ställde sig till det, även om det var självklart i mitt fall, det är ju sådant som den täcker, trauman osv. Så den risken fanns inte. Ge gärna några exempel på skador som det hänt att folk stått och blivit tvingade att betala 56000kr en söndag kontant. Vad är det för skador det gäller då? Varför har dom inte kollat försäkringen vad den täcker och inte osv innan behandling eller under tiden behandlingen på kliniken sker så att dom i värsta fall kunnat avsluta det innan ev hämtat hästen på måndagen då dom ev kanske kan ta ett lån för att lösa ut hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Har man en A1-försäkring ska den täcka ALLT. Det står också i försäkringvillkoren. Har man då inga reservationer, finns inga skäl att försäkringen ska neka. Och ändå blir det då diskussion om att det inte kan direktregleras, utan ansökas om i efterhand.

Alla har inte möjlighet att ta ledigt med kort varsel, har man ett krävande jobb kan man inte bara få ledigt en extradag utan varsel, och då rinner plötsligt vården iväg med en extravecka, som absolut inte täcks av försäkringen eftersom det handlar om ägaren och dennes tid, inte om hästen och sjukdomen.

Du anser att man ska försäkra hästen för att slippa avliva den om det händer något. Har man en A2-försäkring är det sannolikt så att den INTE täcker om du behöver söka vård, hur ofta har man en fraktur på hästen? Om man tittar på de klinikbesök som görs, hur ofta gäller det frakturer? Nej, ofta handlar det om ledproblem, som alltså inte täcks.

Att ha en försäkring är ingalunda en garant för att slippa slanta upp själv. Tvärtom har den i många fall visat sig vara en falsk trygghet, där djurägaren trott sig skyddad, men inte varit det. Och inte haft råd att vårda djuret utan fått ta bort det istället.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Har man en A1-försäkring ska den täcka ALLT. Det står också i försäkringvillkoren. Har man då inga reservationer, finns inga skäl att försäkringen ska neka. Och ändå blir det då diskussion om att det inte kan direktregleras, utan ansökas om i efterhand.
Som jag skrev, ge gärna lite exempel på vad för skador som försäkringsbolaget nekat när hästen är försäkrad i A1 utan reservationer alls. Och varför dom inte har kollat upp det innan, man får ju ofta ett pris när man kommer dit så man vet ungefär vad det kommer gå på. Så det kommer knappast som en överaskning.
Alla har inte möjlighet att ta ledigt med kort varsel, har man ett krävande jobb kan man inte bara få ledigt en extradag utan varsel, och då rinner plötsligt vården iväg med en extravecka, som absolut inte täcks av försäkringen eftersom det handlar om ägaren och dennes tid, inte om hästen och sjukdomen.
Då kan jag upplysa dig om att det går utmärkt att hämta hästen senare på kvällstid och tidigt på morgonen om man jobbar kväll. Jag fick hämta min häst precis när jag ville förutom mitt i natten då. Jag hämtade min på kvällen och dom gjorde regleringen tidigare på dagen när FB var öppet och det var inga som helst problem.
Du anser att man ska försäkra hästen för att slippa avliva den om det händer något. Har man en A2-försäkring är det sannolikt så att den INTE täcker om du behöver söka vård, hur ofta har man en fraktur på hästen? Om man tittar på de klinikbesök som görs, hur ofta gäller det frakturer? Nej, ofta handlar det om ledproblem, som alltså inte täcks.
Agria har ju en gräns tex på ridrelaterade ledproblem som "vanliga" ledinflammationer, den gränsen är dock ändå relativt hög, sällan undersökningarna går upp i dom summorna. Som jag skrev så är det oftast trauman som blir dom dyra summorna, inte förslitningsskador om det inte gått väldigt långt då.

Har tyvärr sätt allt för många som behandlar för kotledsinflammationer och som efteråt rider på precis som dom gjorde innan och hästen får tillbaka problemen. Alldeles för många som inte går till grunden och försöker lista ut varför hästen inte håller utan dom kör på som innan.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Scint som var godkänd i förvärv av bolaget, men som vid utlämnandet av hästen inte fick direktregleras. Fick ansökas i efterhand. Dyrt tilltag, med tanke på att det blev uppstallning i karantän. Sedan finns det ju en rad trådar i just det ämnet, bara att söka.

Själv har jag råkat ut för hovbenssänkning/rotation som inte ersatts, trots A1-försäkring i samma bolag i 10+ år.

Om man har 5 timmars transporttid, är det kanske inte JÄTTEAKTUELLT att åka på kvällen för att hämta hästen. Jobbar man då dagtid på kontor ställer det till det rejält att det inte går att planera.

Här har vi kunnat följa en rad trådar där utredning på utredning snabbt kommer upp i groteska summor. Utan att hästägaren ens få reda på vad som orsakar hästens hälta. Två rejäla utredningar, sedan är taket nått. Utan att man kan få hästen utdömd, för det finns ju inte ens en diagnos och ännu mindre en prognos. Fast i moment 22.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

*KL*
Intressant diskussion.
Jag ser till att mina hästar har ett bra liv när de lever. Den dag jag beslutar mig för att de ska avlivas så har jag inget dåligt samvete. Jag vet att de haft ett bra liv.
Strunt samma om avlivning sker för skada, för att jag inte vill sälja till liv, eller för vad som helst. Som är min ensak.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Scint som var godkänd i förvärv av bolaget, men som vid utlämnandet av hästen inte fick direktregleras. Fick ansökas i efterhand. Dyrt tilltag, med tanke på att det blev uppstallning i karantän. Sedan finns det ju en rad trådar i just det ämnet, bara att söka.
Scint är alltid svårt att få ersatt, dock så går även det att få konstaterat, man får ringa och säkerhetsställa själv med försäkringsbolaget. Ofta hör ju kliniken om det går och inte. Om det är så att dom säger en sak som sen inte stämmer så är det ju ett annat problem. Antagligen har det blivit ett missförstånd någonstans. I min hunds fall där ersatte dom scint om dom hittade något fel, annars inte. Dock så behövdes det inte för felet hittades ändå.
Själv har jag råkat ut för hovbenssänkning/rotation som inte ersatts, trots A1-försäkring i samma bolag i 10+ år.
Varför?
Om man har 5 timmars transporttid, är det kanske inte JÄTTEAKTUELLT att åka på kvällen för att hämta hästen. Jobbar man då dagtid på kontor ställer det till det rejält att det inte går att planera.
Men vad har det med försäkringsbolaget att göra? Om man hamnar så att man måste hämta på en söndag, då hör man med försäkringsbolag och klinik innan man hämtar och hör vad dom tar och ser till att fixa regleringen innan det. Eller så hämtar man på en fredag efter jobbet då man kan komma hem lite senare.
Här har vi kunnat följa en rad trådar där utredning på utredning snabbt kommer upp i groteska summor. Utan att hästägaren ens få reda på vad som orsakar hästens hälta. Två rejäla utredningar, sedan är taket nått. Utan att man kan få hästen utdömd, för det finns ju inte ens en diagnos och ännu mindre en prognos. Fast i moment 22.
Som sagt innan, har man använt upp försäkringen så har man, har man inte råd med mer så har man inte men då har man gjort vad man kan iallafall och hästen har uppenbart såpass svåra problem att hästen ändå inte mår bra. Att få hästen utdömd handlar ju enbart om man vill ha ut livförsäkringen, är man girig så håller man liv i hästen till försäkringsbolaget dömmer ut hästen, tänker man på hästen avlivar man innan dess och struntar i livförsäkringen.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Om bolaget skriftligen har meddelat att de ersätter scintundersökning och detta också meddelats kliniken, tycker i alla fall jag att det är överdjälvigt dålig stil att inte få direktreglera när hästen ska hem. Utan då helt plötsligt gäller inte beslutet, utan de vill dra det en vända till. Nej, det är inte OK. Och det blir självklart hästägarens problem, eftersom hästen ska lösas ut.

Ja, varför fick vi inte ersättning? Undrar fortfarande. Det var bara blankt nej, utan motivering utöver att undersökningen inte ersätts.

Eftersom det var förhandsbesked att det skulle direktregleras, att allt var grönt men sedan vid utlösen av hästen blev det stopp. Det har väl i högsta grad med bolaget att göra? Ett besked innan, ett annat vid hämtandet. Strular till det lite när det är fem dagar till man kan komma loss nästa gång. Eller?

Du får faktiskt omaka dig med att googla själv. Eller ta upp närmsta branschtidning, varje nummer är det ett nytt fall redovisat.

Vadå "ursäkt att strunta i veterinärvården"? Det är uttalande som det som får mig att se fullkomligen rött. Kliv ner från dina höga hästar och inse att alla inte kan få A1, få utredningar ersatta och att den rosa värld du drömmer om där det finns skydd för allt inte existerar.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Om bolaget skriftligen har meddelat att de ersätter scintundersökning och detta också meddelats kliniken, tycker i alla fall jag att det är överdjälvigt dålig stil att inte få direktreglera när hästen ska hem. Utan då helt plötsligt gäller inte beslutet, utan de vill dra det en vända till. Nej, det är inte OK. Och det blir självklart hästägarens problem, eftersom hästen ska lösas ut.
Isåfall får man överklaga ev anmäla det på något vis om man har såpass mycket "bevis" på att dom godkände det.

Eftersom det var förhandsbesked att det skulle direktregleras, att allt var grönt men sedan vid utlösen av hästen blev det stopp. Det har väl i högsta grad med bolaget att göra? Ett besked innan, ett annat vid hämtandet. Strular till det lite när det är fem dagar till man kan komma loss nästa gång. Eller?
Som sagt, då borde det anmälas på nåt vänster. Och som sagt..igen..dom är inte perfekta. Jag har inte skrivit någonstans att dom är perfekta.
Vadå "ursäkt att strunta i veterinärvården"? Det är uttalande som det som får mig att se fullkomligen rött. Kliv ner från dina höga hästar och inse att alla inte kan få A1, få utredningar ersatta och att den rosa värld du drömmer om där det finns skydd för allt inte existerar.

Citera vart jag skrivit att jag anser att alla måste ha A1 försäkring om du ska påstå att jag skrivit det. Otroligt irriterande att du sitter och ljuger om vad jag skrivit och inte.

Sen som jag skrivit igen, är man rik och har råd med veterinärvård utan försäkring så visst, skippa försäkringen då. Taskigt att se rött föresten, kanske ska fixa synen på nåt sätt då? Låter inte friskt. Eller så läser du vad jag skriver och slutar sitta och ljuga och lägga till ord jag inte nämnt. Jag har heller inte skrivit att försäkringar täcker precis rubbet, också härlig lögn från din sida. Man gör vad man kan och tar den försäkringen som passar både ens häst och sin ekonomi och den som täcker mest. Det är vad man kan göra.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Och så tar vi det en vända till. Förstår du inte att det i många fall inte finns något skydd, det man betalt för existerar inte.

Vad gör man då? Var tycker du att man anmäler och överklagar det - och vad hjälper det precis när man står där? Då får hästen helt enkelt åka till himlen istället.

Det handlar ju tvärtom om de som har försäkring och behöver skyddet, som inte får det. Vi är bättre klädda, vi har pengarna och är inte beroende av bolagens godtyckliga välvilja att kanske ersätta.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Och så tar vi det en vända till. Förstår du inte att det i många fall inte finns något skydd, det man betalt för existerar inte.
Som sagt igen, det finns alltid någon som får problem med saker och ting, inga försäkringsbolag är helt problemfria när det gäller allt men mycket fungerar också som det ska.
Vad gör man då? Var tycker du att man anmäler och överklagar det - och vad hjälper det precis när man står där? Då får hästen helt enkelt åka till himlen istället.
Då frågar man sig om det är såpass vanligt att man står där en söndag med 56000 att betala kontant, är det större risk att det händer eller inte. Man får ju överväga allt, om det var såpass extremt vanligt så hade jag aldrig ens köpt häst för har jag inte råd att betala och laga honom när han går sönder så anser inte jag att jag har rätt att ha häst heller, då har man inte råd med häst helt enkelt. Man måste ha skador i beräkningen och det är därför försäkringar finns.
Det handlar ju tvärtom om de som har försäkring och behöver skyddet, som inte får det. Vi är bättre klädda, vi har pengarna och är inte beroende av bolagens godtyckliga välvilja att kanske ersätta.
Försäkringen är till för att om det händer någonting tex två år i rad, om det händer någonting kostsamt för nära varandra, då dom flesta inte har så mycket pengar över att kunna spara undan varje år. Jag kan omöjligt spara ihop 100' på ett år, det går inte för mig och därför så är jag beroende av en bra försäkring. Efter dessa år med honom skulle jag ha råd att betala hans skada kontant om jag lagt undan allt men då hade jag varit på noll nu.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Precis du är beroende av en bra försäkring. Som du kanske inte har den dag du behöver den.

Vad spelar det för roll att ingen råkat ut för det innan, om du råkar ut för att inte få ersättning?
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Precis du är beroende av en bra försäkring. Som du kanske inte har den dag du behöver den.
Dom har varit jättebra för mig, jag har aldrig haft problem med varken hund eller häst och dom har betalat allt utan problem. Jag har inget att klaga på.
Vad spelar det för roll att ingen råkat ut för det innan, om du råkar ut för att inte få ersättning?
Varför inte ta bort allt vad försäkringsbolag heter istället så får alla betala ur egen ficka..så..problemet löst..dom är ju ändå inget att lita på...suck.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Jag tror ärligt talat inte du förstår diskussionen?

Det handlar om mer än dina personliga erfarenheter, du hackade på de som inte har veterinärförsäkrat. jag ger ett annat perspektiv, och du vägrar lyfta blicken och diskutera över din egen horisont.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 073
Senast: Missemus
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 823
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 988
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp