W

Wyoming

Efter att ha varit ute i världen lite och sett hur hästhållningen är har jag börjat fundera på om vi i Sverige trasslar till hela häst-grejen för mycket?
Har varit i en del av USA där hästarna fortfarande ANVÄNDS tex vid jakt, boskapsskötsel etc. De får gå ute i flockar, utan stall. Första gången jag såg en hel hästflock, med säkert hundra djur. De enda som inte gick i flock var de "fina" rodeohästarna. Är det så vi har de flesta av våra hästar? Som "finhästar"? Jag kan förstå det när det gäller tävlingshästar, men vanliga fritidshästar, varför?
Sen var jag i Centralamerika och red nyligen. Hästarna såg hemska ut med svenska mått mätt, men det som förvånade mig var att vi red i en väldigt enkel repgrimma själva, ute i byn... Vi gjorde såklart inga häftiga saker, men det vitala framåt-stopp, höger, vänster funkade.
Det fick mig att börja fundera på vad många pysslar med i Sverige; tex skarpa bett...om man kan rida på en "bonnponny" med väldigt milda tillbehör, är det inte någon fel om man inte kan rida en "välutbildad" häst med samma utrustning? Varför är det så?
Väldigt mycket flumm, men jag har fått en liten häst-kulturchock här borta måste jag säga!
 
Sv: Trassel?!

God morgon!
Håller nog med dig där,jag tror också att vi krånglar till det i onödan.
Min svägerska bodde i texas några år o hon berättade att många tog med sig sina hästar på utflykter som man gjorde med familjen,tex hade man hästen med till stranden.Dom red lite o sen stod hästen bunden vid hästfinkan o käkade.när familjen åt sin matsäck!Fatta vilket liv om tog kusen med till stranden här!
Nu är ju inte all hästhållning bra runt om på vår jord,men det är ju inte all "människohållning" heller!Har varit på irland 2 år i rad o där får hästarna vara häst!
God morgon o god natt,snart slutar mitt skift o jag får åka hem o sova:banana:
 
Sv: Trassel?!

Jag upplever det som att det var mycket mindre "krångel" för ca 20 år sedan, när jag hade häst första gången. Nu får man ju ångest jämt och ständigt över allt man måste komma ihåg och allt man måste göra :crazy: ! Tror att det kan liknas vid att skaffa barn. Det verkar som om föräldrar nu stressar för att veta allt om barn och göra allt för sina barn. "Barnhållningen" har slutat vara naturlig och med en dos sunt förnuft, likadant med "hästhållningen".
 
Sv: Trassel?!

Håller med dig och vill tillägga att det beror mkt på aveln oxå. En besvärlig häst som inet går att hantera äter man upp i andar länder, här avlar vi på dem....
 
Sv: Trassel?!

Djurjouren skrev:
Håller med dig och vill tillägga att det beror mkt på aveln oxå. En besvärlig häst som inet går att hantera äter man upp i andar länder, här avlar vi på dem....

:bow: :bow: :bow:

* Jenny *
 
Sv: Trassel?!

Djurjouren skrev:
Håller med dig och vill tillägga att det beror mkt på aveln oxå. En besvärlig häst som inet går att hantera äter man upp i andar länder, här avlar vi på dem....

Håller med. Om det är så att en häst har en defekt någon stans, som spatt, eksem av någon form eller något annat som inte stämmer så hör man ofta att "min häst blev triangelmärkt så nu tänkte jag avla på henne". Det är ju så fel, hur blir fölet då :devil:

Nej, med en defekt så borde vi snarare äta hästen än avla den.
 
Sv: Trassel?!

Bra inlägg!

Håller med dig totalt - även fast jag sitter här framför datorn och tittar ut på mina hästar som står ute i hagelblask utan täcke och undrar om de fryser (de har vinterpäls) , och om jag kanske ska gå ut och sätta på ett täcke...

Ibland tittar jag på kanalen animal planet. Där har de program om New Yorks djurpolis. I dessa program är det ibland inte befogat att de omhändertar djur som de anser är i vanvård. Ofta kan det bara röra sig om en litet sår eller liknande - där tycker jag de överdriver. Fast sedan visar de ju riktiga skandalöst vanvårdade djur också, och då är det ju viktigt att personen ställs inför rätta.

Likaså programmen "wildlife rescue" varför låter de inte naturen ha sin gång? I vissa fall är det här också befogat att rädda djur som skadats men jag tycker ändå att de går för långt.

Min man sa häromdan att vi behöver lite krig eller oroligheter så att våra prioriteter blir mer realistiska. Varför lägga energi på om hästar är ute mer än 12 timmar utan skydd. När det finns folk i världen som har det så fruktansvärt mycket sämre än vad vi har det. Varför göra en big deal om hästar i fattiga länder, när det är människorna som behöver hjälp i första hand, sedan kan de ta hand om sina djur.

I spanien har de också med sig hästarna när de går på utflykt - eller rider de till baren och binder hästen utanför! När det blir mörkt rider full gubbe hem - kanske hästen själv vet vägen...
 
Sv: Trassel?!

Tja, om hästarna såg hemska ut, ska det tolkas som tunna och omusklade? Då blir dom flesta hästar "snälla" (läs apatiska..)
 
Sv: Trassel?!

I min erfarenhet beror det helt på vilken typ av stall i USA du besöker och framför allt vilken delstat. det skiljer sig massor.

Tex. Californien och Östkusten (- New York, Massachusetts, New Hamshire osv) har många precis likadana stall som vi har. hästarna står uppstallade i stall, har täcken ute osv. i samma stater finns det andra stall där det är annorlunda, hästarna går ute mer, är uppstallade i ligghalls liknande lador när de är inne osv. så det är nog oerhört relativt beroende på var och vilken sport som utövas.
 
Sv: Trassel?!

En häst som är jäkligt svår att hantera kanske kan hoppa 1,60 banor och prestera superresultat under svår press. Det kanske inte de sydamerikanska ponnyerna kan?

Inte sagt att prestation/svår att hantera alltid går i hand, men min erfarenhet är att det är de lite vassare hästarna som är bäst att rida. Enligt mina preferenser...
 
Sv: Trassel?!

Det jag funderar på är inte elithästarna, för de har jag ingen erfarenhet av hur de lever. Dessutom är elitidrott för både djut och människor lika med ett konstlat liv. Se bara på t.ex. skidåkare, de har knappast vad jag skulle kalla ett naturligt liv. För att lyckas prestera på topp tror jag nog att det måste "konstlas" till lite om man inte har en galet extrem talang.

Det jag pratar om är istället "vanliga" hästar, som fritidsrids/tävlas lite, men inte på någon högre nivå. Varför hålla på och tjorva med olika bett etc. när man på i princip outbildade kusar kan rida utan?

Absolut är det olika på olika ställen i USA, men som jag skrev, just nu befinner jag mig i en del av USA där man använder hästarna (hint:nicket!). Har ridit på ridskola i Michigan, vilket var rätt likt Sverige; engelsk ridning, ridbana osv. Fast jag minns att de hade några av ponnyerna på lösdrift året om. Finns det ridskolor i Sverige som har det? Om inte, varför inte? Det borde ju vara betydligt mer praktiskt, mindre att mocka osv...

Jag påstår egentligen inget, jag är bara lite konfunderad + att jag har bestämt mig för att kunna rida min (framtida) häst utan bett :)
 

Liknande trådar

Hästvård Kort historik. Fick en knöl på ögonlocket som växte oroväckande fort. Klinik 1 tyckte avvakta, hemmavet skickade mig med expressfart...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 415
Senast: barajag...
·
Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: moli
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 714
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp