Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

T

Tokmaja

På tal på att åka bil med barn...
Dottern har börjat trassla sig ur bilbältet, inte alls kul då vi har bytt bil och den "Nya" har airbag fram vilket ju gör att hon måste sitta bak, sonen sitter och skriker hela tiden "nu är hon lös", så får man stoppa och dra tillbaka armarna.
Vet att det fanns en tråd om det här för flera år sedan men kommer inte alls ihåg vilka tips ts fick den gången!!

Vad ska man göra???
Hon sitter fast som hon ska, men lyckas ändå dra igenom armarna så att bältet bara sitter över benen (bakåtvänd stol)(hon 18 månader).
Vi har testat att sätta en rem högre upp, över hennes bröstkorg liksom, men vi är lite osäkra på hur det påverkar hennes säkerhet!!

HJÄLP! Tips!!!

En annan sak som vi diskuterade häromdagen, min svägerska bor i Norge och kom hit för att hälsa på i förra veckan, då råkade hon krocka på vägen hit.
Vi var givetvis oroliga och funderade på hur det gick med hennes nacke osv (hon körde in i en stillastående bil) barnen sa vi mår väl bra (en 1 månaders bebis och en 3 åring) de sitter ju bakåt.
Men nej fick vi till svar. 3 åringen sitter framåt (hon har inte fyllt 3 än ska påpekas)
Och svägerskan påpekade att i norge var det vikt de gick efter, inte efter hur stora barnen är, så där är det helt ok att vända på barnen bara de väger visst mycket. ???
Stämmer det här?
Och hur kan, ursäkta, i så fall norrmännen vara så korkade att de vänder sina barn (visst finns det barn som växer ur stolarna tidigare än 4 år eller som av andra anledningar måste vändas, men de allra flesta KAN ju faktsikt sitta bakåt tills dess) när det är BEVISAT att barnen sitter SÄKRARE bakåtvända???
Kan inte förstå det...
Nån som vet om det verkligen är så eller om svägerskan hittade på det för att ursäkta sin "lathet" med att ha det enkelt (stolen tar ju betydligt mindre plats när man vänder på den, helt klart)

Ska snabbt påpeka att jag tycker bra om min svägerska, låter inte så här ;), blev bara fundersam på just det här resonemanget!!!!
Nån som vet?
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Enligt AKTA´s hemsida så kan man vända på barn som väger mer än 15 kg, trots att de inte fyllt 4 år. Var inne på den sidan för några dagar sen då vi måste köpa ny stol åt lill-killen, 1 år. Men det står som rekommendation att ändå ha sina barn bakåtvända så länge som möjligt.
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Koppla ur airbagen fram. Vi gör det på alla bilar vi köper.
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Hon trasslar sig ju fortfarande ur då, det är bara att man ser det, vill kunna koncentrera mig på trafiken och inte på en urkrånglande unge... :crazy:
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Jag hr för mig att det är 15 kg, och 1 m som gäller.

Min äldsta son väger nog 15 kg men han är ännu inte 1 m, fattas några cm så han komemr sitta bakåtvänt lääänge till. Och jag är så "elak" att efteroms vi kör korta sträcker så föredrar jag att han sitter något obekvämt och säkrare än bekvämt och mindre säkert....
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Vet flera som har vänt sina barn tidigare när de var runt 2-2½ år.

Av den anledningen att barnet mår illa och kräks så fort de åker baklänges, gäller även korta resor på ca. 20 min.

Är du säker på att hon trasslar sig ur ifall hon sitter fram?
Kanske vill sitta framme hos föraren och har uppmärksamhet.
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Ja, hon sitter fram i vår andra bil.
Hon trasslar sig ur för att hon vill nå saker.

Men jag har svårt att tro att alla som har barnen vända framåt tidigt har åksjuka barn. Vår son (5) är jätteåksjuk, men det blev han först när vi vände på honom framåt... (4)
Kan i alla fall inte förstå hur man, om man inte har nån egentlig orsak till att vända på barnen, vänder på dem och riskerar deras hälsa i en ev krock!! Ett barns huvud väger ju SÅ mycket mer och deras nackar klarar det ju inte!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Sätt handklovar på ungen. :D

Ba skoja. Men är det inte meningen att de inte ska kunna krångla sej ur? Sånt borde ju tillverkarna ha tänkt på? Finns det ingen annan modell du skulle kunna använda där hon inte kan komma loss?
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Jo man tycker det!!!

Spelar ingen roll hur hårt/löst man spänner heller!! Hon har små axlar och klarar fint av att åla sig ur.

Har två olika modeller i bilarna, ena är lite större det var den hon kom på hur hon skulle göra på, då var det inte så svårt att lista ut den andra stolen heller. :crazy:

Som sagt, verkar som att bältet över bröstet får vara kvar... måste ju vara säkrare än att ha en unge som sitter med bara bälte över benen tillslut... :crazy:
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Vår son tar också ur armarna ur bältet ibland, riktigt otäckt. Senast så sa jag till honom riktigt allvarligt (jag satt i baksätet) och han blev ledsen och grät (det var bara en liten bit hem). Jag förklarade väldigt noga att det är farligt att ta loss armarna. Han kan bli väldigt ledsen ibland när man säger till honom och när det är en sådan allvarlig sak som att ta sig ur bilbältet så har jag hellre en ledsen unge än en som tar sig ur bältet. Vet dock inte om det hjälper till nästa gång... Har därför inga superbra tips tyvärr... Skulle gärna ha något själv.
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Dottern är ju bara 18 månader så att säga till hjälper inte så bra heller... sonen vet jag försökte nån gång, fast då var han äldre så då gick det att säga till honom...
Men som någon sa, borde inte stoltillverkarna ha tänkt på det här??
Borde de inte ha någon nödlösning eller vet de inte om att barnen faktistiskt fixar att göra det??
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Vet att jag läst någonstans om ett särskilt plastspänne som finns att sätta mellan bältena över bröstkorgen. Detta spänne ska enligt vad jag läst knäckas vid eventuell krock och därför ska det inte påverka säkerheten såsom en vanlig rem kan göra.
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

På kontinenten har det åtminstone tidigare varit förbjudet med bakåtvända stolar.
Att gå efter längd och vikt tycker jag verkar vara vettigare än ålder, det skiljer ju rätt ordentligt mellan barn.
Vi har också haft en Houdine-unge, man var tvungen att vara två för att kunna ha med honom i bilen. Han nöjde sig dessutom inte med att ta loss armarna...
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

På kontinenten har det åtminstone tidigare varit förbjudet med bakåtvända stolar.
Att gå efter längd och vikt tycker jag verkar vara vettigare än ålder, det skiljer ju rätt ordentligt mellan barn.
Vi har också haft en Houdine-unge, man var tvungen att vara två för att kunna ha med honom i bilen. Han nöjde sig dessutom inte med att ta loss armarna...

Är just det jag är rädd för, att hon inte kommer att nöja sig med armarna nu när hon lärt sig det... :eek: Ville därför stoppa henne innan hon kommer längre än så!!!
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Kanske står på en bilbarnstolshemsida... får kolla... återkommer om jag hittar något, DET låter intressant i så fall!!! :bow:

*letat överallt* Hittar inget på deras sidor (till min två stolar -har en i varje bil, olika märken).. får gå in till återförsäljaren inne i stan tror jag....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Dottern är ju bara 18 månader så att säga till hjälper inte så bra heller... sonen vet jag försökte nån gång, fast då var han äldre så då gick det att säga till honom...
Men som någon sa, borde inte stoltillverkarna ha tänkt på det här??
Borde de inte ha någon nödlösning eller vet de inte om att barnen faktistiskt fixar att göra det??

Vår son är 19 månader men jag tycker att han förstår bra när man säger till/förklarar/etc. Han är tidig med talet också och kan kommunicera väldigt bra (för att vara så liten dvs). De förstår ju mer än man tror.
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Jag har helt enkelt skrämt Stina med att "Farbror Polisen blir JÄTTEARG om du tar loss armarna..." Stina sitter förvisso fram, så jag ser på en gång om hon börjar försöka krångla sig ur, så jag hinner säga till på en gång.Kanske inte så snällt, men det fungerar på henne. Kör samma variant vad gäller hjälm när man cyklar/rider/kör häst. Kanske inte så snällt att skrämma henne med poliser, men å andra sidan, kan det få henne att bete sig på ett säkert sätt så varför inte.

Jenny
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Jag är inte helt förtjust i det där med att "farbror polisen" "doktorn" "tomten" eller någon annan blir jättearg. Tycker det är lite att lägga över skulden eller vad man ska kalla det på någon annan. Det är jag, mamma som blir jättearg om du gör si eller så och då får väl du bli skitsur på mig, mamma om du vill, det kan jag ta. Var en gång på BVC när en mamma var där med sin son för 4-års kontroll. Sonen ville inte väga sig och mamman sa hela tiden att "doktorn blir arg" istället för att själv bli arg. Doktorn sket väl fullständigt i om den ungen ej blev vägd, hon såg mest ut att önska att mamman skulle ta ungen i famnen och bära den till vågen (f ö var det en sköterska som skulle assistera, ej doktorn). tycker en del föräldrar är dåliga på att våga ta konflikter med sina barn. Jag är hellre omutbar och den elaka än lägger ansvaret på någon diffus person som ska inge respekt i barnet för att jag inte vågar.
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Klart att de förstår en hel del, men jag har då aldrig träffat ett 18 månaders barn som förstår konceptet av att "om du inte sitter fast kan du dö vid en krock". :smirk:
När hon sitter fram hinner jag ju med att säga till henne innan hon är lös, men som sagt, bak är det lite svårare... Dessutom lyssnar hon INTE alltid på ett nej heller.. hon är "stenhård" på det sättet, sonen sa man nej till och han började gråta.. hon är hopplös. :smirk::love:
 
Sv: Trasslar sig ur bilbältet!! och andra regler i norge?

Jag är inte helt förtjust i det där med att "farbror polisen" "doktorn" "tomten" eller någon annan blir jättearg. Tycker det är lite att lägga över skulden eller vad man ska kalla det på någon annan. Det är jag, mamma som blir jättearg om du gör si eller så och då får väl du bli skitsur på mig, mamma om du vill, det kan jag ta. Var en gång på BVC när en mamma var där med sin son för 4-års kontroll. Sonen ville inte väga sig och mamman sa hela tiden att "doktorn blir arg" istället för att själv bli arg. Doktorn sket väl fullständigt i om den ungen ej blev vägd, hon såg mest ut att önska att mamman skulle ta ungen i famnen och bära den till vågen (f ö var det en sköterska som skulle assistera, ej doktorn). tycker en del föräldrar är dåliga på att våga ta konflikter med sina barn. Jag är hellre omutbar och den elaka än lägger ansvaret på någon diffus person som ska inge respekt i barnet för att jag inte vågar.


Håller med, ska det inte räcka med att "pappa blir arg, eller mamma blir arg" varför ska man behöva "skrämma" med en utomstående?
 

Liknande trådar

Småbarn Va gör man? Barnet (1.5 år) har kommit på hur han kan dra ut armarna ur bältet - ingen trevlig överraskning när man inser att barnet...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: Saigon
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 661
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag har just köpt ny bil. Krockkudde på passagerarsidan i fram. Hörde av mig för att kolla vad det kostar att koppla ur den och det...
Svar
8
· Visningar
1 135
Senast: Ja88
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 919
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp