Bukefalos 28 år!

Travhäst på lösdrift, klippning och täckning.

Rouise

Trådstartare
Jag har en kallblodstravare som jag köpte i våras, han verkar inte vara särskilt frusen men å andra sidan är det ju inte särskilt kallt ännu heller, så jag vet ju inte säkert.

Han ju ofta svettig efter jobb, tidigare berodde det ju på dålig kondis men nu är det inga större fel på den så i dagsläget beror det nog mest pga pälsen. I vilket fall blir han ju duschad alternativ svampad efter jobb då han kommit hem och varit svett. Rätt ofta har jag möjlighet att ha honom inne och torka innan han får gå ut men vissa vardagskvällar hinner han inte torka helt så då får han gå ut med täcke och fortfarande vara lite blöt, vilket har funkat bra men upptäckte idag att han fått lite vad jag tror kallas för regnskollor. Detta uppkommer om jag förstått det rätt av fukt? Har aldrig haft en häst med såna tidigare så är lite novis på ämnet.

Idag blev han klipp hals och bog och hoppas att det ska räcka en tid framöver. Men funderar på när vi sätter igång med mer ordentliga snabbjobb om jag behöver klippa mer dels för att han ska orka men mest för att torktiden inte ska bli så hiskeligt lång.

Funderar dock över om han kommer vilja ligga ner om man klipper magen?

Hur gör ni andra med travhästar på lösdrift?
 
Sv: Travhäst på lösdrift, klippning och täckning.

Jag har haft min travare helklippt och stående på utebox utan problem, han har alltid haft hö att äta i boxen och givetvis ett täcke då.
 
Sv: Travhäst på lösdrift, klippning och täckning.

kan du inte ha täcke med magplatta ? ....f.ö tror jag inte det är några problem om du har riktiga täcken ...åtm halvhals
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 264
Senast: Askur
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 223
Senast: Boj
·
A
Hästvård Hej Har en B-ponny med mycket vinterpäls och då är det inte vinter än =) Ute mycket på dagarna och står i box på nätterna. 1 gång i...
Svar
4
· Visningar
967
Senast: malou78
·
Hästvård Jag ska kanske ta hem och rida igång en lurvig islandshäst som inte har arbetat så jättemycket den sista tiden, alltså har den halvdålig...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 039
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp