Bukefalos 28 år!

Trekker, Star Trekk, Masterback, Hidalgo...?

S

Saril

Funderar på att skaffa en bomlös dressyrsadel åt varmblodet jag rider. Har en FreeMax evo just nu, men den ligger lite för mycket på manke/rygg. Hästen har en ganska rejäl manke, hög och framför allt lång (och rak rygg).

Är det någon här som har erfarenhet av t ex Trekker Master, Masterback, Hidalgo Venice II eller Star Trekk Dressage? Skulle någon av de sadlarna kunna fungera till en för tillfället ganska smal rygg med hög och lång manke?

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Trekker, Star Trekk, Masterback, Hidalgo...?

Bilder på hästen (märkena på hennes rygg kommer av att jag red barbacka precis innan fotona togs och jag knep nog lite väl hårt med låren :o hej balans!):

bildngb.jpg

bild2jd.jpg

bild3p.jpg


Någon som kan hjälpa mig ang sadelval?
 
Sv: Trekker, Star Trekk, Masterback, Hidalgo...?

Nu har jag visserligen en Star Trekk Island.

Men jag uppfattar den som väldigt lik dressyren i passformen?
Men dressyren har djupare säte och mer cutback för manke tror jag?

Hur som haver tror jag den skulle passa bra på din häst.
Min islandsmodell ligger väldigt bra på rakryggade hästar, har provat den på diverse olika bla ett varmblod som är lik din häst å då låg den bra iaf :)
 
Sv: Trekker, Star Trekk, Masterback, Hidalgo...?

Har bara erfarenhet av MasterBack España. Trivs väldigt bra med den. Lika stabil som en bomsadel samtidigt som man känner hästens rörelser väl. Panelerna kan man beställa i olika utförande, tjocklek och material för att det ska passa hästen så bra som möjligt.
 
Sv: Trekker, Star Trekk, Masterback, Hidalgo...?

Tack båda för svar! :)

Jag har kikat lite på ST's islandsmodell också, den ser trevlig ut. Tror dock att jag hellre vill ha en dressyrmodell... Men det är verkligen svårt! Den lär ju passa både mig och hästen och det vet jag ju så klart inte om den gör förrän vi har provat. Men det låter positivt att manken borde få plats!
 
Sv: Trekker, Star Trekk, Masterback, Hidalgo...?

Har en Hidalgo Valencia II alltså den spanska, men den har iaf väldigt tjocka paneler så manken får utan vidare plats, kanske är lika med Venicen :)
Gillar min sadel väldigt mycket!
 
Sv: Trekker, Star Trekk, Masterback, Hidalgo...?

Jag har en Masterback Dressyr och är jättenöjd med den. Som någon skrev innan så känns den lika stadig som em bomsadel men man känner hästens rörelser bra och man kan flytta panelerna så både häst och ryttare har det bekvämt :)
 
Sv: Trekker, Star Trekk, Masterback, Hidalgo...?

Låter bra det om Hidalgo Valenica II, verkar nämligen som det blir en Venice II åt mig :) Så jag håller verkligen tummarna att den passar nu!

Fortsätt gärna tipsa om sadlar!
 
Sv: Trekker, Star Trekk, Masterback, Hidalgo...?

Tänkte jag kan uppdatera lite - kanske det kan vara till hjälp för någon annan!

Fick hem en Venice II i fredags, har provat den lite under helgen med olika paneler och olika inställningar. Manken fick utan vidare plats, men sadeln satt inte alls bra på hästen! Upplevde att sadeln var ganska svängd, och pga dess hårda konstruktion formade den sig inte efter hästen som har en väldigt rak rygg.

Enligt min instruktör fick jag en superbra sits i Venicen men det hjälper ju inte om sadeln inte fungerar för hästen.

Så på lördag åker jag och köper en Trekker Master istället, underbar att sitta i och passade mycket bättre på hästen. Så nu hoppas jag verkligen att det här blir sista sadeln på ett bra tag... ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: Fiorano
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 711
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 077
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det...
2
Svar
33
· Visningar
3 423
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp