Bukefalos 28 år!

Trevligare ton här på forumet? (Från Klassisk ridkonst)

bigganl

Trådstartare
Kan vi inte försöka hålla en trevligare ton mot varandra här på forumet?
Det känns som alltför många vill ha det till att det handlar om att ha rätt eller fel i diskussionerna. Bara för att man för fram sin åsikt eller syn på saken behöver man inte hoppa på andra som har en annan syn eller andra erfarenheter. Vi kan ju lära oss massor av att ta del av varandras erfarenhet och vända och vrida på olika frågeställningar.
Jag efterlyser en trevligare attityd.
Vi har alla olika bakgrund. Vi har hållit på med hästar och ridning olika länge. Vi är i väldigt olika åldrar. Detta ska vi inte glömma bort.
Det som är självklart för den som tränat hästar i 30 år kanske är helt främmande för den som gjort det i 5 år.
Visst kan man vara stressad ibland och skriva något man inte riktigt menar, men det är ganska lätt att lägga in er ursäkt då.
Jag påstår inte att alla har fel attityd, missförstå mig inte, men flera har det och det förstår diskussionerna mer än det tillför.

Jag citerar "Sommarsmurf" från en annan tråd:

"open your mind, livet blir så mycket roligare att leva då":laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Förstör diskussionerna ska det förstås vara. Inte förstår.;)
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Men det här forumet har det klart lägsta taket-

Om någon som man vill ha bort, kallar ngns guru med skämtsamt sätt o kallar den för Draculautstyrsel o det leder till en varning. Barockt helt enkelt.

Kan man inte diskutera vidare, så hoppar man av.

Annars försöker man att utveckla sina idéer, så folk förstår.

De flesta trådarna här är med helt likasinnade o då finns heller ingen diskussion, utan bara medhållande.
Ändå är det just diskussiontrådarna som är mest välbesökta.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

det är ju intressant att just du skriver den här tråden då just du och jag har haft våra "duster" tidigare vad jag vet.

sedan finns det som du skriver också i inlägget, ålder.
Så fort det är delade meningar och 'de äldre' inte verkar ha något mer att skriva så går de till angrepp om ens ålder. Det är facinerande :grin:


Jag vet att jag kan skriva drygt ibland men oftast blir jag missförstådd och folk överreagerar på mina inlägg.
Själv läser jag inlägg och försöker sätta mig in hos den som skrivit inlägget då den antagligen ser sitt inlägg som ganska rätt.

Jag kanske först när jag läser det tycker att det är helt fel! Men då sätter jag mig in och tänker, jomen så tycker jag med (fast man inte tycker det kanske) och ser på saken från den sidan.. och då får man en positiv bakgrund till varje inlägg och kan svara på det utifrån det.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag skulle också vilja efterlysa en trevligare attityd här, har börjat fundera (sent ska syndaren vakna) om just detta forum faktiskt inte är ett diskussionsforum utan istället ett forum för inbördes beundran där man absolut inte vill ha synpunkter från andra håll. Att ge sig in i en diskussion där många frågor ställts, tala om hur det ska vara utifrån ens egen teori (samtidigt som man ofta talar om att man egentligen inte har någon erfarenhet av det man pratar om), och i samma andetag tala om för folk att de är trångsynta och skulle kunna leva ett roligare liv, är ingen särskilt trevlig attidtyd tycker jag. Jag har läst i många trådar här, får ofta bra tips som jag försöker omsätta i min egen ridning. Jag har dock lagt märke till att i de fall "gräl" börjar i detta forum så har detta i 9 fall av 10 startat med att någon AR-anhängare tycker att vi andra borde dra oss undan, hålla tyst o acceptera att "så här är det", basta! Och helst inte alls ge någon förklaring till vad mam menar. Det är ganska provocerande, tyvärr... Det talas ofta o gärna bland AR-anhängarna här om att öppna sina sinnen. Men jag tycker att det gäller ÄVEN dessa personer i allra högsta grad! Det KAN faktiskt hända att det finns personer med erfarenheter som man skulle kunna dra nytta av. Att öppna sina sinnen och inte förlita sig på en "guru" vars ord tydligen är lag för många oavsett andras erfarenheter. Att kunna tala om hur man själv upplever det som diskuteras utifrån egna upplevelser, försöka få andra att förstå hur man menar, istället för att vända taggarna utåt i varenda tråd som startas i diskussionssyfte.

Så, nog flummat för idag, ska försöka att bara läsa i fortsättningen o inte "tvinga på" någon AR-anhängare mina "trångsynta" åsikter mer....

/Solis, som haft migrän sedan i tisdags.....
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag gillar att diskutera. Det är därför jag är här.
Det jag inte gillar är att få nedlåtande kommentarer. Det förstör mycket av en diskussion. För att det ska bli interssant och givande bör det vara högt i tak och finnas hänsyn till andras åsikter. När någon är nedlåtande och hånfull för att den inte får medhåll tycker jag det är väldigt tråkigt.
Bara för att människor har olika åsikter och erfarenheter behöver man ju inte trampa på dem som inte tycker likadant.
Olika åsikter är nödvändigt för en givande diskussion, men med hänsyn och en trevlig attityd till andra bör man ha. :)
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

har börjat fundera (sent ska syndaren vakna) om just detta forum faktiskt inte är ett diskussionsforum utan istället ett forum för inbördes beundran där man absolut inte vill ha synpunkter från andra håll

Ja precis så uppfattar jag detta forum. Läser väldigt ofta, men skriver aldrig (nästan).
Konstigt att man inte kan hitta utbyte av varandras åsikter? Har ofta funderat vad det kan bero på.

Något jag tycker är tråkigt är behovet av att sätta in andra människor i olika "fack" beroende på vilken eventuell inriktning man tillhör.
Jag tillhör ingen inriktning över huvudtaget. Tycker att det känns så stelbent att bli tvungen att redogöra för vem man rider för, hur man rider osv för att så att säga bli upptagen i "gänget", och därmed vinna rätten att uttala sig.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Nu missuppfattar du mig helt. Jag vill absolut inte gå till angrepp för någons ålder. Det är bara så att unga och gamla människor sällan är på samma nivå i livet och har väldigt stor skillnad i erfarenheter. Det menar jag är något man ska ta hänsyn till. Jag kan bara gå till mig själv. Det är en enormt stor skillnad på hur jag resonerar och mina erfarenheter nu när jag är 40+ jämfört med när jag var tonåring. Det är ju ganska självklart.
Både unga och gamla är lika viktiga i diskussioner tyckrer jag. Det ena är inte bättre än det andra.
Att människor är olika och har varierande erfarenheter och sätt att tänka är ju en nödvändighet för ett bra och meningsfull diskussion. Men hänsyn till varandra är viktigt tycker jag. Det är inte roligt för någon när någon annan är hånfull och fördömande. Det leder inte framåt.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag skulle också vilja efterlysa en trevligare attityd här, har börjat fundera (sent ska syndaren vakna) om just detta forum faktiskt inte är ett diskussionsforum utan istället ett forum för inbördes beundran där man absolut inte vill ha synpunkter från andra håll.

Det är ju för att diskutera vi är här. Om alla tyckte samma sak blir det ingen mening med diskussionen. Då leder den ingen vart. Det är olikheter som vidgar vyerna.:)
Om det var så att alla tyckte lika här skulle jag nog inte skriva här alls. Gud vad tråkigt!
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

]Konstigt att man inte kan hitta utbyte av varandras åsikter? Har ofta funderat vad det kan bero på.
[/QUOTE]
Det är ju precis det man har. Jag i alla fall. Det är hela syfter med att diskutera för mig.
Något jag tycker är tråkigt är behovet av att sätta in andra människor i olika "fack" beroende på vilken eventuell inriktning man tillhör.
Jag tillhör ingen inriktning över huvudtaget. Tycker att det känns så stelbent att bli tvungen att redogöra för vem man rider för, hur man rider osv för att så att säga bli upptagen i "gänget", och därmed vinna rätten att uttala sig.
[/QUOTE]
Där håller jag med dig. Varför ha namn på allt hela tiden? Men upptagen i något gäng, det vill jag inte bli. Jag rider för att det är roligt och utvecklande för mig och min häst.
Men der där med rätten att uttala sig är intressant. Alla har rätten att uttala sig tycker jag Men många uttalar sig tvärsäkert om sådant de inte vet någonting om, föutom vad de tror, då blir diskussionen väldigt konstig. Då är det bättre att säga ärligt att "detta är vad jag tror eller fått uppfattning av" eller liknande. Man måste våga vara ärlig också om det ska bli en meningsfull diskussion tycker jag.
Varför är så många rädda för att säga att de inte vet/kan eller liknande? Det verkar som om många är rädda för att blotta sin okunskap ibland, men faktum är ju att ingen av oss kan vara bra på allt. :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Trevligare ton här på forumet?

alltså jag håller med dig i det du skriver här och nu men jag har själv blivit "utsatt" för hånande inlägg som något i stil med "... men så är du ju född på 80-talet också."

Sånna skriverier ser jag endast som att den som skriver inte har nåt bättre svar på det jag ifrågasatte och det säger mer om den personen än nån annan.

Ska jag då vända på det och skriva "men du är ju 40+, svara mig nu, du måste ju veta för du är 40+"

(nu pratar jag allmänt och inte specifikt om dig. men jag vet dock att både du och jag har varit med i sånna diskussioner, inte i det här forumet vad jag vet för jag är rätt ny här och det är väl ett tag sedan nu så det är ju positivt. jag får ofta tankeställare av vad folk skriver på buke och även vad folk jag träffar säger :) )


Jag som är ny här på forumet och vill ifrågasätta saker och ting då det ÄR annorlunda filosofi än det jag stött på innan, jag känner igen mig i det Solis skriver, tyvärr...

Men jag kan trösta med att skriva att hundforumet är värst här på buke :angel:

Lite OT: På söndag rider jag min första lektion klassiskt inriktad för "riktig" tränare, spännande :)
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

dressyrryttare är lättare att skriva än "någon som tävlar dressyr", därav delar jag upp i "fack" när jag diskuterar :)

Men jag hade en intressant diskussion förut här på buke där jag ifrågasatte "när är man dressyrryttare, när är man hoppryttare, när räknas man som fälttävlansryttare osv osv"

Eftersom jag rider både western, dressyr och hoppning på min häst. Är jag allt då eller inget? ;)

(men det är en helt annan diskussion, men den var intressant... vissa ansåg att man kunde kalla sig dressyrryttare först när man tävlade på en viss nivå, andra var det när dom red på ridbanan med sin hobbyhäst som aldrig tävlades...)
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Ja om alla hade fukuserar på att svara på frågan som ställs i forumet i stället för att tragga på andra för dom tycker de gör fel så skulle det varit mkt bättre elr att man skriver t ex:

Jag tycker sättet ******** föreslår att du ska prova är dåligt enligt mig, men du får själv avgöra vad du tycker. (Inget dåligt/dumt menat)


Om alla tänker på att skriva så så kan det nog bli mkt trevligare!
 
Senast ändrad:
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag gillar att diskutera. Det är därför jag är här.
Det jag inte gillar är att få nedlåtande kommentarer. Det förstör mycket av en diskussion. För att det ska bli interssant och givande bör det vara högt i tak och finnas hänsyn till andras åsikter. När någon är nedlåtande och hånfull för att den inte får medhåll tycker jag det är väldigt tråkigt.
Bara för att människor har olika åsikter och erfarenheter behöver man ju inte trampa på dem som inte tycker likadant.
Olika åsikter är nödvändigt för en givande diskussion, men med hänsyn och en trevlig attityd till andra bör man ha. :)

Håller med och har faktiskt tappat sugen av de anledningar solis påpekat.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Jag har slutat skriva på hundforumet för allt jag skrev, vare sig jag frågade nåt allmänt eller svarade i en tråd så fick jag påhopp. Och det var alltid samma människor och kollade man runt i trådar var det också dom som alltid höll med varandra och tyckte samma sak.

Lite så känns det här också ibland men jag har i alla fall sluppit påhopp för att jag ifrågasatt nåt.

Jag ifrågasätter i vardagliga livet också så det är inte att jag är nån bitterf*tta som sitter hemma och har tråkigt och försöker förstöra för andra... Jag är en sån som ifrågasätter meningen med saker. Får jag inte svar så finns det ju ingen mening med det.

Och att se på samma sak från två olika synhåll, oj oj då blir man halshuggen nästan (på vissa forum då)
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Att ge sig in i en diskussion där många frågor ställts, tala om hur det ska vara utifrån ens egen teori (samtidigt som man ofta talar om att man egentligen inte har någon erfarenhet av det man pratar om), och i samma andetag tala om för folk att de är trångsynta och skulle kunna leva ett roligare liv, är ingen särskilt trevlig attidtyd tycker jag.

Det är precis det jag inte vill ha. Ett öppen trevlig stämning för givande diskussioner. Det vill jag ha. Alla diskussioner har förstås inte en otrevligt attityd, men för många tycker jag.

Jag har läst i många trådar här, får ofta bra tips som jag försöker omsätta i min egen ridning. Jag har dock lagt märke till att i de fall "gräl" börjar i detta forum så har detta i 9 fall av 10 startat med att någon AR-anhängare tycker att vi andra borde dra oss undan, hålla tyst o acceptera att "så här är det",

Nej, dra er inte undan! Olika synsätt gör diskussioner levande.
Det KAN faktiskt hända att det finns personer med erfarenheter som man skulle kunna dra nytta av.

Självklart finns det det. Duktiga människor med intressanta resonemang finns inom alla områden.

[
QUOTE]Att öppna sina sinnen och inte förlita sig på en "guru" vars ord tydligen är lag för många oavsett andras erfarenheter.
Låter väldigt konstigt att någon skulle se en person på ett sånt sätt.
Att kunna tala om hur man själv upplever det som diskuteras utifrån egna upplevelser, försöka få andra att förstå hur man menar,

Just så vill jag också ha det.:)
Men.... det är just i dessa situationer, när man berättar om sina upplevelser och försöker förklara dem, som det alltid är någon som ska trycka ner en och tala om att man minsann har helt fel. Ens upplevelser kan väl aldrig vara fel? Om man inte är intresserad av svaret tycker jag man ska låta bli att fråga.
Däremot kan ju mina upplevelser vara helt annorlunda är någon annans. Men ingens upplevelser kan ju vara mindre eller mer värda.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Tävling har för mig inget att göra med om man är "dressyrryttare" eller ej. Dressyr är ju grunden till allt, grundridning faktiskt. Att sedan vissa vill tävla känns sekundärt.

Mitt mål är att kunna rida min häst i en bra arbetsform som passar honom och mig. Att allt eftersom hitta lätthet, förbättra hans gångarter, skapa mer svung, takt och lätthet i ridningen. Hitta min egen balans och timing och förbättra min sits och position i sadeln. Att hitta känslan av lätthet, känslan av att sitta på en häst som samlar sin kraft på bak-kärran och bara dansar fram.

Nu är detta min vision och det är det jag hoppas uppnå. Sen vad andra vill kalla det spelar ingen som helst roll för mig.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Ja ålder är ju rätt relativ egentligen. Det finns ju de som är i 70 årsåldern och ändå resonerar som små barn. Man måste ha en vilja att utveckas för att göra det.
 
Sv: Trevligare ton här på forumet?

Måste bara hålla med Seabaz, många trådar inte bara här på KR gillar att påpeka om ålder.

Man kan vara 50+ och ridit i tre år, och för den sakens skull inte se saker som är "självklara".
Jag vill påstå att jag har ridit i en del år, men de är de senare åren jag har börjat förstå, och börjat rida på riktigt. Det finns människor som håller på med hästar hela sitt liv och aldrig kommer någonstans, enligt mig.
Sedan är det självklart att ålder spelar in, men inte så pass mycket. Det är otroligt nedlåtande att ens åsikter inte räknas för att man tillhör den yngre generationen. Precis som att det finns åsikter från den äldre generationen som aldrig kommer att ge mig något i utbyte, men inte spelar jag på åldern för det.

Nu blev detta inte så konkret. / åsikter från en icke aktiv Pilot på KR
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp