Bukefalos 28 år!

Eve

Trådstartare
Jag har tagit över en liten blandras hund med enormt tjock päls, och jag funderar på om man skulle låta någon trimma honom.

Men då undrar jag, är det som på häst att man gör det vid en viss årstid? vid fällning eller närsom?
 
Sv: Trimning

Jag är absolut ingen trimexpert men.. Har en pom-hane med mycket päls som jag klippte ner i somras. Tyckte han blev så fin så nu får han ha den frisyren året om (liiite längre på vintern) har jag tänkt.
Före:
devkat.jpg

Efter:
dev6.jpg
 
Sv: Trimning

Alla hundar med "mycket" päls kan klippas ner ;)

Beroende på vilken typ av päls din hund har så bör det dock göras på lite oika vis och vid lite olika tillfällen. Enklast är att fråga någon som är trim-kunnig eller besöka en duktig "hund-frisör".

Väldigt generellt så kan man nog säga att raser som inte fäller kan klippas när som helst på året - med viss hänsyn till vädret - medan hundar som fäller sin päls vår och höst bör klippas mellan sina fällningar, inte mitt uppe i fällningen.

/Swat
 
Sv: Trimning

Vad är det för raser/typ av päls?
Vissa klipps (eller kan klippas), andra trimmas (pälsen rycks bort), och ytterligare andra bör inte göras nåt alls med.
 
Sv: Trimning

Jag har en liten blandras som har lång päls. Pälsvård är inget för mig så jag lämnar in henne för klippning regelbundet. Har inget särskild tid utan det blir när det passar. Passar oftast på innan vi ska på ett gäng agilitytävlingar så att hon är fin då. Ett tips kan vara att lämna lite mer päls under den kalla årstiden så att vovve inte behöve frysa i onödan.
 
Sv: Trimning

Blandning mellan JackRussel/TyskTerrier/Gråhund. Så pälsen är ju inte lång lång, utan mest tjock. (kanske kan jämnföras med schäfer, mjukastrån underst och tjocka grövre överst)


Syns förstås inte på bilden. men ja..
19678_311377791647_560051647_5142588_601237_n.jpg
 
Sv: Trimning

Söt:love: Ser nästan ut som en päls som ska trimmas snarare än klippas.
 
Sv: Trimning

Av vilken anledning vill du klippa honom?
Är lite olika hur du ska göra beroende på vad du vill uppnå.

Att klippa med klippmaskin tex. tror jag bara ger en ännu tätare päls och antagligen sämre pälskvalite, iallafall om du bara klipper ner och sen låter det växa och inte borstar underull eller någon annan underhåll av pälsen.
 
Sv: Trimning

Jag klipper min året om, med maskin. Coatkingar honom emellan klippningarna. Funkar bra och han är fin i pälsen oavsett årstid. Pälskvaliteten har inte försämrats, står emot kyla och väta lika bra som innan klippningar. Han är av en ras som fäller väldigt lite.

JAg skulle rekommendera en coatking eller furminator på din hund. Att tunna ur undrullen med :)
 
Sv: Trimning

Jag har egentligen ingen direkt anledning till varför jag vill trimma honom, jag bara tänkte att det är så man gör =)
Och att han ska se och vara välmående!
 
Sv: Trimning

Det ser ut som om han har päls i stil med TJT, och den pälsen rycks.
Testa först med en tät kamm eller furminator, det kan hjälpa rätt mycket.
 
Sv: Trimning

Japp,. Jag åkte in till halmstad idag för att jag hade så svårt att beskriva pälsen, och den skulle förstås ryckas.
Men om en månad för den satt fortfarande ordentligt fast på sina ställen.

Men tack för hjälpen allihop!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 987
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 387
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 218
Senast: Migo
·
Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp