Bukefalos 28 år!

Trist utveckling här på forumet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte speciellt trevligt när någon annan lägger ord i munnen på mig. Jag har inte bokstavstolkat, jag frågade nyfiket på varför du skrev som du gjorde, sen att du tolkat det som något negativt och inte bara som en nyfiken undran. Det kan inte jag stå för det är ditt ansvar, jag kan inte styra hur någon annan kommer tolka texten jag skriver.

Sarkasm och ironi bör man hålla sig ifrån i textform då det inte lyser igenom i text som det gör i tal och missförstånd sker.
Va? Självklart kan man vara sarkastisk och ironisk i textform. Jag tyckte inte @honung s inlägg var svårt att förstå alls.

Om du sedan personligen har svårt att förstå sarkasm eller ironi annat än muntligen må vara en sak, men någon generell regel är det definitivt inte. Finns massor med berömda exempel på ironiska texter, från Jonathan Swift till Astrid Lindgren - om ironi och sarkasm inte gick att uttrycka i text så vore ju skriftlig satir omöjligt. Det är det ju bevisligen inte.
 
Även jag skulle nog vilja ha lite mera feedback,speciellt när man är i andra änden ,mao bannad/raderad av moderatorn, man får ett meddelande där det står typ: Du har varit dum,hyfsa dig!
Det finns gånger när jag bara :confused::confused::mad::cry: och har verkligen ingen aning om vad det var jag skrev som gjorde att jag fick på pälsen.
Sen är det oerhört störande när man blir bannad och så skickar (troligen) @Gunnar ett meddelande och det kan man inte läsa förrän man är obannad,så man har inte en chans att se varför,eller tala för sin sak tex
Det här håller jag med om. Jag väntade en månad för att se vad som var orsaken, och då jag läste så såg jag ut som ett frågetecken.
Ja det här håller även jag med om. Har bara blivit bannat en gång och det var en kort banning, men jag hade önskat att få veta orsaken direkt.
 
Finns massor med berömda exempel på ironiska texter, från Jonathan Swift till Astrid Lindgren - om ironi och sarkasm inte gick att uttrycka i text så vore ju skriftlig satir omöjligt. Det är det ju bevisligen inte.

Fast nog är det stor skillnad på publicerad litteratur och "vanliga" personers foruminlägg. Jag tycker inte ens att de är jämförbara i det här sammanhanget. Det här framstår mest som en onödig känga gentemot alla som inte direkt kopplar tonen i vad andra skriver, oavsett vad för anledning som ligger bakom.

För övrigt håller jag med de som redan sagt att systemet för banningar och förklaringar för dessa behöver bättras. Jag har blivit bannad några gånger jag har inte fått en riktigt tydlig förklaring någon av dem. Dessutom har det känts väldigt ensidigt, jag har fått bassning men andra användare som betett sig minst lika illa har inte fått så mycket som en tillsägelse. Då får man verkligen känslan av "nu får du gå och stå i skamvrån för att du varit dum".
 
Va? Självklart kan man vara sarkastisk och ironisk i textform. Jag tyckte inte @honung s inlägg var svårt att förstå alls.

Om du sedan personligen har svårt att förstå sarkasm eller ironi annat än muntligen må vara en sak, men någon generell regel är det definitivt inte. Finns massor med berömda exempel på ironiska texter, från Jonathan Swift till Astrid Lindgren - om ironi och sarkasm inte gick att uttrycka i text så vore ju skriftlig satir omöjligt. Det är det ju bevisligen inte.
Vad är nu det här för påhopp två dar senare?
Inget trevligt inlägg överhuvudtaget och mycket troligt en anledning till att vissa tycks tycka att det är trist på buke.

Enda jag skrev var att sarkasm och ironi är svårt att få fram i text. Då text inte har samma tonläge som tal.
Känner man personen som skriver är det möjligt en annan femma, men alla gör det inte och därför bör man tänka både en och två gånger innan man skriver något som kan misstolkas, just för att undvika missförstånd.
 
Vad är nu det här för påhopp två dar senare?
Inget trevligt inlägg överhuvudtaget och mycket troligt en anledning till att vissa tycks tycka att det är trist på buke.

Enda jag skrev var att sarkasm och ironi är svårt att få fram i text. Då text inte har samma tonläge som tal.
Känner man personen som skriver är det möjligt en annan femma, men alla gör det inte och därför bör man tänka både en och två gånger innan man skriver något som kan misstolkas, just för att undvika missförstånd.
Du skrev att man bör hålla sig borta från ironi och sarkasm i text. Att text lättare missuppfattas än tal är ju en sak, men i många fall funkar det ju ändå jättebra. Missförstånd är dessutom inte så himla farligt, det går ju ofta att reda ut ganska odramatiskt.

Jag kan dessutom inte se att inlägget du citerar innehåller något påhopp? Eller att det var otrevligt?
Det var väl rätt sakligt. I många fall fungerar det jättebra att skriva/läsa ironi och sarkasm.
 
Du skrev att man bör hålla sig borta från ironi och sarkasm i text. Att text lättare missuppfattas än tal är ju en sak, men i många fall funkar det ju ändå jättebra. Missförstånd är dessutom inte så himla farligt, det går ju ofta att reda ut ganska odramatiskt.

Jag kan dessutom inte se att inlägget du citerar innehåller något påhopp? Eller att det var otrevligt?
Det var väl rätt sakligt. I många fall fungerar det jättebra att skriva/läsa ironi och sarkasm.
Jag som gärna använder ironi och sarkasm i text ser ändå poängen med att tänka till en extra gång innan man använder det på forum. Inte menat att man nödvändigtvis ska avstå, men man bör ju vara medveten om att alla faktiskt inte förstår ironi/sarkasm, ens i tal. Och då kan man knappast lägga ansvaret på mottagaren om denne tolkar det bokstavligt, utan då anser jag nog att man får stå sitt kast och vara beredd att förklara hur man menade, på ett trevligt sätt och inte utgå från att mottagaren gjorde en "feltolkning" med flit.
 
Jag som gärna använder ironi och sarkasm i text ser ändå poängen med att tänka till en extra gång innan man använder det på forum. Inte menat att man nödvändigtvis ska avstå, men man bör ju vara medveten om att alla faktiskt inte förstår ironi/sarkasm, ens i tal. Och då kan man knappast lägga ansvaret på mottagaren om denne tolkar det bokstavligt, utan då anser jag nog att man får stå sitt kast och vara beredd att förklara hur man menade, på ett trevligt sätt och inte utgå från att mottagaren gjorde en "feltolkning" med flit.
Ja absolut, det håller jag med om!
Om man inte vill riskera missförstånd eller inte orkar förklara sig så är det ju bättre att avstå.
 
Vad är nu det här för påhopp två dar senare?
Inget trevligt inlägg överhuvudtaget och mycket troligt en anledning till att vissa tycks tycka att det är trist på buke.

Enda jag skrev var att sarkasm och ironi är svårt att få fram i text. Då text inte har samma tonläge som tal.
Känner man personen som skriver är det möjligt en annan femma, men alla gör det inte och därför bör man tänka både en och två gånger innan man skriver något som kan misstolkas, just för att undvika missförstånd.
Nej, det var inte det du skrev. Du skrev att man inte bör använda sarkasm och ironi i text. Jag håller inte med om det som generell regel, och det var därför jag kommenterade. Att kommentaren kom ett par dagar efter det att du skrivit inlägget berodde helt enkelt på att jag inte läste det förrän nu. Det är inte alltid man läser inlägg samma dag de skrivs.

Att något kan uppfattas som svårt att göra och att man inte bör göra det är inte alls samma sak.

Jag håller för övrigt inte med om att det är särskilt svårt. Jag tyckte det framgick väldigt tydligt att @honung var ironisk. Sen har jag all respekt för att enskilda individer kan ha svårt att uppfatta nyanser i skriftspråk, eftersom vi alla är olika. Men det betyder ju inte att man inte bör försöka uttrycka nyanser i skrift. Lika lite som man bör undvika att använda färger för att en del är färgblinda.
 
Det finns anledningar till att jag har vissa personer på ignore, deras sätt att skriva är i mina ögon bara elakt, plumpt och otrevligt och jag tycker Buke är så mycket trevligare att läsa utan deras inlägg. Det är som när min morbror "skämtar", det är inte att skämta med någon utan på dennes bekostnad, om det ens är skämt.
 
Olika människor tycker om olika sorters humor. Svårare än så är det inte. Jag tyckte det var ett så uppenbart skämt att det blev en välkommen lättsamhet i diskussionen.
@Sharpless har gjort två inlägg i den tråden varav detta 'skämt' är ett av dem. Det är helt orimligt att det skulle vara vare sig "uppenbart ett skämt" och hur lättsamt(!!) det är eller - i n t e, kan också diskuteras om en känner för det. Jag tycker att det finns så mycket illa dold hyckleri och übertydlig inkonsekvens i vem och vad som tolkar vad som är vad.
 
@Sharpless har gjort två inlägg i den tråden varav detta 'skämt' är ett av dem. Det är helt orimligt att det skulle vara vare sig "uppenbart ett skämt" och hur lättsamt(!!) det är eller - i n t e, kan också diskuteras om en känner för det. Jag tycker att det finns så mycket illa dold hyckleri och übertydlig inkonsekvens i vem och vad som tolkar vad som är vad.
Men varför skriver du det i den här tråden? Om du nu har anmält så har väl moderatorn gjort en bedömning. Du kan ju också skriva direkt till personen i den aktuella tråden att du tycker att inlägget är olämpligt. Att ta print screen och diskutera inlägget i en helt annan tråd känns ju bara fel.
 
Men varför skriver du det i den här tråden? Om du nu har anmält så har väl moderatorn gjort en bedömning. Du kan ju också skriva direkt till personen i den aktuella tråden att du tycker att inlägget är olämpligt. Att ta print screen och diskutera inlägget i en helt annan tråd känns ju bara fel.
Jag är ledsen, men jag kan nog inte förklara det tydligare för dig än att denna tråd handlar om en "trist utveckling på forumet". The bottom is med sharpless post och försvarandet av det - nådd.
 
Jag tycker att @honungs ironi var fullkomligt uppenbar. Hon uttrycker en åsikt, och uttrycker sedan den motsatta åsikten på ett lite löjligt sätt. Jag tycker inte alls att det är konstigt eller obegripligt. Om man inte läser ordentligt kommer man ju förmodligen inte att förstå. Och har man väldigt specifika problem att förstå väldigt specifika saker, så blir det ju svårt.
Men man måste väl få vara ironisk på ett internetforum?? Och få missupfatta saker?
Jag tycker inte problemet är ironi används i text utan att det blir nån slags prestige i vem som borde förstått vad, helt i onödan..
Jag kan inte se att någon frågat @honong vad hon menade..? Eller ens frågat vad hon menar med att andra säger att buke-medlemmarna är korkade. För det är det hon menar, i en lite ironisk förpackning. Såna frågor som kunde lett till mer förståelse eller föra diskusionen framåt. Men här blir det istället en diskussion om huruvida man ens bör/får vara ironisk i text. Klart man får! =P

Här kommer lite ironi för er:
En annan sak som leder till missförstånd på forum är när folks inlägg inte står helt för sig själva utan att det varit en dialog där olika inlägg bygger vidare på varandra. Då är lätt hänt att läsaren inte hänger med på vad som menas i ett inlägg om de inte läst de tidigare inläggen ordentligt. Eftersom missförstånd måste undvikas till varje pris tycker jag att varje inlägg ska innehålla en sammanfattning av hur diskusionen gått hittills och en grundläggande redogörelse för de viktiga detaljerna i ämnet innan man får skriva vad man egentligen skulle skriva. Tänkt så många missförstånd vi kan undvika!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: Lady_S
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: miumiu
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 348
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp