Bukefalos 28 år!

Trixig i munnen på rakt bett

Evergreen

Trådstartare
i Februari köpte jag ett nytt bett till min pålla, istället för det tredelade jag ridit på förut, men som är för stort.
Ett rakt, svagt böjt bett.
I början gick hon kanon på det, bättre än på det tredelade.
Men efter ett par veckor började hon trixa, kunde tvärnita och bara gapa. "Nej matte, jag vill inte. Usch!"
Jag fick knappt ta i henne ibland.
Så jag bytte tillbaka till det tredelade, och red med det tills vi tog ut en kille som raspade/kollade hennes tänder (det var för ungefär 3 veckor sen) och efter det gick hon kanon igen. Inga problem alls.
Skönt, tänkte jag...
Men nu, igår i slutet av ridturen började det igen... Kast med huvudet, stanna o gapa, protestera.
Idag var det likadant, gick inte alls. :(

Varför blir det så? Vad tror ni?
Vass kant?
Men det funkar ju på tredelat!
Påverkar rakt på annat sätt? Trycker det på nåt speciellt sätt i munnen?
Det borde ju vara samma i princip?

:confused:
 
Jag rider min ponny på rakt bett. Fick hjälp med tillpassning av hästtandläkar assistent. Med tredelat bett så kan dom dra upp det mellan tänderna, en försvarsmekanism. Vissa hästar går och gör detta hela livet. Ett rakt bett kan dom inte göra det med, det ligger där det ligger, men om det sitter för högt upp, och trycker ständigt mot tänderna är detta egentligen mycket värre än ett tredelat som dom drar upp. Förstår du hur jag menar?
Bettet ska ligga cirka två fingrar från nedersta kindtanden (överkäken) det kan man lätt känna. Så du kanske kan pröva att sänka sidostyckena om du inte redan prövat det?
 
Det är ganska många hästar som tycker att oledade bett trycker för hårt på tungan. Fortsätt du med ditt tredelade i stället!
 
Okej, ja, jag tror jag fattar, men jag tror inte att det beror på att det sitter för hårt, för det är jag nästan 100 på att det inte gör... :)

Kan ju testa att länga dom ännu mer imorrn iaf, o blir det inte bättre får jag byta till det tredelade igen. :(
 
Aha. Okej, borde vara det hon inte gillar då.

Men borde det inte ha varit så från början då? Det är ju först efter ett tag hon "trixar".
 
Jo. Nya skor brukar också vara bekväma den första timmen, sen börjar man märka av att de klämmer :D
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 466
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 068
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
902
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp