Bukefalos 28 år!

Trollkarlen

Sv: Trollkarlen

Oj ett bra inlägg från dig:o

Ja jag gillar inte direkt Kari för han är som sagt en småtränares värsta mardröm. Men onekligen kan den mannen saker som ingen annan kan.
Tränar som han gör gör jag redan ;) men det måste finnas något mer som han inte säger:angel:
 
Sv: Trollkarlen

Jag har varit hos Kari och det är nog som han säger, han har en sandbacke han kör i , hästarna blir urstarka och det är rena rama semestern när dom kommer upp på en travbana....dessutom kommer alla hästar ut alla dagar, även på helgerna
 
Sv: Trollkarlen

Jag har varit hos Kari och det är nog som han säger, han har en sandbacke han kör i , hästarna blir urstarka och det är rena rama semestern när dom kommer upp på en travbana....dessutom kommer alla hästar ut alla dagar, även på helgerna

Precis Försöker träna som honom men det är lite svårt när alla alltid vill tävla om vem som snabbast sabbar sin häst i backen:(:cry:
Och själv vill man ju inte sitta jämt heller, dilemma skulle jag kalla det.
 
Sv: Trollkarlen

Jag tycker inte heller om när travträning görs till en "industri", men jag tror att Kari, trotts många hästar, behandlar dem som individer.? Och då kan man ju inte annnat än att beundra och försöka snappa upp bra tips...:idea:

Finns ju andra tränare jag tycker betydligt mindre om och det är dom som köra alla hästar i samma hårda koncept trotts att det inte passar alla och så går hästarna sönder istället...:mad:
 
Sv: Trollkarlen

"IndustriTränare" har aldrig imponerat på mig!

Stig H Johansson, Stall Goop, Hultman, Ludde, Walmann, Kari, Svantedt, Alla större stall som firar stora framgångar är "industristall/tränare" Den lilla tränaren med det fina materialet finns inte längre.
Tyvärr så är det så :cry:
 
Sv: Trollkarlen

Stig H Johansson, Stall Goop, Hultman, Ludde, Walmann, Kari, Svantedt, Alla större stall som firar stora framgångar är "industristall/tränare" Den lilla tränaren med det fina materialet finns inte längre.
Tyvärr så är det så :cry:

JO det är sant.
Men, mycket av industri delen baserar jag på omsättningen av hästar hos tränaren o där har vissa fler andra mindre...

Ang, Kari så har jag idag ingen som helst insyn i hans träningsupplägg, det hade jag för några år sen o det är vad jag baserar mitt uttalande på.
Har hans träning ändrats, så tar jag genast tillbaka mitt uttalande o bugar mig som alla andra.
 
Sv: Trollkarlen

Nej han kör bara mycket mer ;) men aldrig fort tror inte det händer ofta att han kör under 1,40 i backen. Vilket jag tycker är vettigt men även det ger en hel del skador/slitage på bakknän. Jag gillar hans träning men det är mycket industri över det, hästar är förbruknings varor och inget annat.
Man vill få in så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt och sedan sälja dyrt. Därför vill jag ha "enbart unghästar" i tävlingar så att hästarna inte kommer till skada under lång tid. Och fram för allt inte av slitage pga lång tids tävlande.
 
Sv: Trollkarlen

Men varför ska inte någon som har ett vettigt träningsupplägg och inte har en trött häst bli utkastad pga åldersstrecket för att "travfabrikerna" finns?

Alla hästar tränar ju inte efter det konceptet.

Jag ser risken att man även som liten amatör blir tvingad att se sin häst som en "förbrukningsvara" i stället för en kompis om man blir utlåst från tävlandet efter ett visst antal år.

Det finns två sidor av den saken, det inser jag också eftersom jag också blir ledsen av dessa bantrötta hästar jag träffar på då och då...

Men om jag vill hålla på med trav blir jag alltså tvungen att sälja/slakta/jaga fodervärd och in med nytt i stallet om jag vill tävla med ditt sätt att se på det.

jag har kompisar som fött upp en häst själva och som de trott på hela tiden, i ÅR som 8-åring har den börjat visa de rätta takterna... Trägen vinner i bland. :idea:
 
Sv: Trollkarlen

Jag är inte så förtjust i Karis träningsupplägg, vi har 3 hästar i stallet som var hos honom innan de kom till oss, två av dem är riktigt fina hästar men tyvärr så har dom inet tålt hur Kari har tränat dem. Det är inte alla som orkar med att gå i tung sand hela tiden. Den ena har vi fått behandla för har-has och han är 7 år gammal. Har-has är mycket vanligare på yngre hästar, och den andra hästen har haft jätte problem med rygg och hela bakdelen. Nä industri-träning gillar jag inte, jag kan gilla stortränare (som de nämnade ovan av någon annan) om man tränar hästen efter vilken individ det är.
 
Sv: Trollkarlen

Stig H Johansson, Stall Goop, Hultman, Ludde, Walmann, Kari, Svantedt, Alla större stall som firar stora framgångar är "industristall/tränare" Den lilla tränaren med det fina materialet finns inte längre.
Tyvärr så är det så :cry:

Nä då...misströsta inte, vi har ju Gunnar melander :love::love:
 
Sv: Trollkarlen

Men varför ska inte någon som har ett vettigt träningsupplägg och inte har en trött häst bli utkastad pga åldersstrecket för att "travfabrikerna" finns?

Inte för att travfabrikerna finns. Utan för att det springer alldeles för många trötta hästar som inte vill vara med.

Alla hästar tränar ju inte efter det konceptet.

Nej det vet jag men att sänka åldern lite kanske till 8 för ston och 10 för hingstar och valacker. Bästa för hästarna tycker jag skulle vara 6 för båda könen.

Jag ser risken att man även som liten amatör blir tvingad att se sin häst som en "förbrukningsvara" i stället för en kompis om man blir utlåst från tävlandet efter ett visst antal år.

Det är sant men har man ambitioner på framtiden får du kanske ha kvar din kompis i många många år framåt inom aveln.

Det finns två sidor av den saken, det inser jag också eftersom jag också blir ledsen av dessa bantrötta hästar jag träffar på då och då...

Jag ser minst 10-20 varje tävlingsdag. Det är detta jag vill få bort.

Men om jag vill hålla på med trav blir jag alltså tvungen att sälja/slakta/jaga fodervärd och in med nytt i stallet om jag vill tävla med ditt sätt att se på det.

Njae inte riktigt då det finns mindre och mindre hästar borde man också höja kvaliteten på våran avel. Och satsa mera pengar på att få uppfödningen mera lönsam, så att även du och jag skall kunna hålla på med avel.

jag har kompisar som fött upp en häst själva och som de trott på hela tiden, i ÅR som 8-åring har den börjat visa de rätta takterna... Trägen vinner i bland. :idea:

Det är bara att säga grattis.
 
Sv: Trollkarlen

Måste säga att jag verkligen beklagar din erfarenhet av alla dessa gamla, slitna,ovilliga o trötta hästar..
Jag har inte samma åsikt eller erfarenhet alls.
Ovilliga hästar, slitna, skadade osv hästar oavsett ålder, springer väl ganska sällan runt på våra barnor längre perioder..

Jag tycker man ska få tävla så länge hästen vill o tycker det är roligt!
Jag tycker oxå vi ska skydda våra unga individer o i avel satsa på hållbara hästar som kan tävla flera år, inte köra skiten ur våra unghästar!

6år?
Då skulle Gulddivsionen i morgon innehålla en häst, resterande är närmligen trötta, slitna o ovilliga enligt dig...
:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Trollkarlen

Bästa för hästarna tycker jag skulle vara 6 för båda könen.

Det är sant men har man ambitioner på framtiden får du kanske ha kvar din kompis i många många år framåt inom aveln.

Men många hästar är ju som bäst vid 7-8-9 års ålder ju!
Jag gillar svensk (och fransk) travsport framförallt för alla profiler som man får följa under många år.:love:

Vad gör jag med min valack då när han fyller sju?:confused:
 
Sv: Trollkarlen

Måste säga att jag verkligen beklagar din erfarenhet av alla dessa gamla, slitna,ovilliga o trötta hästar..
Jag har inte samma åsikt eller erfarenhet alls.
Ovilliga hästar, slitna, skadade osv hästar oavsett ålder, springer väl ganska sällan runt på våra barnor längre perioder..

Jag ser dagligen hästar med 4-5 ägg i raden och som "ger upp" 300-500 från mål det är mycket tråkigt. Men ändå återkommer vecka ut och vecka in för att kanske få en sista slant då och då. Sådant ger bara travet ett mycket dåligt rykte. Sen finns det ju de som faktiskt tävlar bra på ålderns höst med men det är inte så många som de som inte vill vara med eller fallit bort på en eller annan anledning.

Jag tycker man ska få tävla så länge hästen vill o tycker det är roligt!
Jag tycker oxå vi ska skydda våra unga individer o i avel satsa på hållbara hästar som kan tävla flera år, inte köra skiten ur våra unghästar!

Jag tycker det är en fel inställning att säga att vi kör skiten ur våra unghästar. De som gör det får också inga framgångar som unghästtränare och försvinner ut i sanden. De som tränar sina hästar försiktigt men hårt lyckas i regel få fram bra hästar år efter år efter år. Jag tycker inte att de stora loppen med den "äldre" eliten är lika roliga som tex E3, Jag efterlyser mera "storlopp" för unghästarna (2 och 3åringarma) med stora pengar i kanske köra 8 E3 lopp istället för 4. Köra minst 4 2-3åringslopp med 100000 i första pris varje vecka. Det skulle göra det mera lönsamt att träna unghästar. samtidigt som travet skulle må gott av att få mera intressanta lopp och inte "samma gamla rävar" varje vecka. Det är mycket svårare att tippa på yngre hästar och ger mer odds till spelarna.

6år?
Då skulle Gulddivsionen i morgon innehålla en häst, resterande är närmligen trötta, slitna o ovilliga enligt dig...
:angel:

Nej humlan ingen eller väldigt få i V75 känner av att dom är slitna då har dom inte poäng nog att komma dit. Men vad jag menar är att inte många bra hästar tävlar mer än 4-5 säsonger ändå, vad skulle det göra om man tävlar 2-6års säsongen istället för 4-9 år?
Och med mycket färre föl varje år mot tidigare år kommer det bli tomma lopp om några år istället. Det tycker jag är mycket skrämmande att det inte tillräckligt med uppfödare som vill/vågar/har möjligheten att satsa på tillväxt inom travet. Det är inte lönsamt att vara uppfödare när man får vänta i många år innan det kan komma lite avkastning tillbaka. Snart är travet som vi minns det ett minne blott det kommer "bara" vara Menhammars koncept som fungerar "när pengarna inte är ett bekymmer". Hur många av oss kommer kunna hålla på för att det är roligt då?
Travet idag måste reformeras så att "alla" ska kunna hålla på på alla olika nivåer. Travet kan inte elitifieras och inte heller enbart vara på hobby nivå. För att kunna hålla sig på en bra nivå måste något stort göras jag tycker att en sänkning av tävlings åldern med några år till att börja med är ett bra sätt.
De nya "snålskalorna" som kommit är ju bara förkastligt. De skalorna dom har på lunch loppen är ju inte riktigt rätt väg att gå heller med 8 priser. Men det är iaf ett litet steg i rätt riktning för hästägarna. Men travet måste tilltala spelarna i första hand hästägarna i andra hand amatörerna som också är hästägare i tredje hand. Därefter Proffs tränarna och leverantörer inom sporten. Fungerar detta så kommer travet kanske med stort K att överleva.
 
Sv: Trollkarlen

Inte för att travfabrikerna finns. Utan för att det springer alldeles för många trötta hästar som inte vill vara med.

Och många av dem kommer från "travfabrikerna" då en ny amatör gör klokast att satsa på något som redan startat. En hel hög av resten har antingen något fel eller tränas på ett sätt som inte passar hästen. Och sen finns det de som lagt av också. Det finns inte bara en orsak till avläggare.


Nej det vet jag men att sänka åldern lite kanske till 8 för ston och 10 för hingstar och valacker. Bästa för hästarna tycker jag skulle vara 6 för båda könen.

Där har vi helt olika åsikter


Det är sant men har man ambitioner på framtiden får du kanske ha kvar din kompis i många många år framåt inom aveln.

Eller hur, min darling är en tåvid valack... :D



Jag ser minst 10-20 varje tävlingsdag. Det är detta jag vill få bort.

Det får man endast bort genom att öka kunskapen i tränarkåren. Och en del kommer aldrig att få känslan för när det är dags.

Njae inte riktigt då det finns mindre och mindre hästar borde man också höja kvaliteten på våran avel. Och satsa mera pengar på att få uppfödningen mera lönsam, så att även du och jag skall kunna hålla på med avel.

Jag tror att det är fel väg att gå. Jag HAR råd att avla, den jag tog bort nyss och min fyraåring är egna uppfödningar. Det enda jag ser med ditt sätt att tänka är fler travare på "överblivet-marknaden" då 99% av alla hingstar och valacker inte har ett skit att tillföra aveln och att den % som kan ha det ändå int får några märrar för att de är svenskfödda. Märrarna sen, hur många är det EGENTLIGEN som passar i aveln? Alla dessa som slutar tävla pga pålagringar elle andra konstiga nedärvda åkommor? Är de lämpliga att avla på? Därefter kommer de med kraftiga extreiöra avvikelser som gör att de inte håller.

Det är bara att säga grattis.

Jag satt och funderade lite i går och kom faktiskt på 4 stycken till som faktiskt blivit nyttiga hästar på äldre dagar och då räknar jag inte med min egen som jag själv bedömer som VG efter vad hon presterat under hösten. :angel:

Lite funderingar så där...
 
Sv: Trollkarlen

*kl*

Svårt ämne detta....
Men generellt kan man väl säga att de flesta småtränare är just småtränare av en anledning? Dvs deras brist på framgång ger få kunder och få hästar i träning. Det är mao ett riktigt ekorrhjul.

Man ska dock inte glömma bort att även SHJ började sin karriär från noll. SHJ föddes också naken, om nu någon trodde något annat. Han har jobbat hårt, givetvis med massor av talang och hästkunnande, men dock från noll. Så när somliga säger att han och andra i liknande position "får så fina hästar i träning", så är det en sits han jobbat sig till. Det står var och en fritt att (försöka) skaffa sig dessa fördelar.

Många travtränare är bra på något: kanske en bra unghästtränare, en annan är bra på äldre, någon är en sjujäkla kusk och "Svempa Spik" är en toppenarbetsgivare där alla trivs. Skillnaden är att SHJ är bra på ALLA dessa delar och lite till. Och är man det, ja då vill ALLA i toppen vara där. Hästägarna med de fetaste plånböckerna, hästskötarna med de största ambitionerna, bästa veterinärerna och foderleverantörerna. Osv.

Det är DÅ hjulen snurrar som de ska...
 
Sv: Trollkarlen

Men travet måste tilltala spelarna i första hand hästägarna i andra hand amatörerna som också är hästägare i tredje hand. Därefter Proffs tränarna och leverantörer inom sporten. Fungerar detta så kommer travet kanske med stort K att överleva.

Och jag som va så korkad att jag trodde att hästarns skulle komma i första hand för att travet överhuvudtaget ska överleva. Du resonerar som man för dagen gör "over there"!!

Nöjer sig enbart med ett nummer för namnet frågar man aldrig efter eftersom det är dags för ett nytt nummer med stort K nästa vecka!! :eek:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 711
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 378
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 546
Senast: Glimra
·
Kultur Jag inser att det här kan vara ett ganska laddat ämne och lite av en kontroversiell åsikt från min sida, framförallt med tanke på...
2
Svar
35
· Visningar
2 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp