Bukefalos 28 år!

Tror era barn på tomten?

Lipica

Trådstartare
Jag hade diskussionen med en vän häromdagen om huruvida barn "bör" tro på tomten eller ej. Själv växte jag upp i en väldigt realistisk miljö utan tomte (eller självklart med tomte, men med full vetskap om att det var morfar med skägg) ända från början. Jag kan inte direkt säga att det har skadat min utveckling :p

Min vän däremot blev extremt upprörd över detta och tyckte att tomten ska vara en del av allas barndom, att man får sämre fantasi om man inte får ha tomte samt att jag borde känna mig bestulen av mina föräldrar.

Jag får inte det resonemanget att gå ihop riktigt... min fantasi är det definitivt inget fel på, tror jag, och det enda jag kan se är att jag sluppit fasan att inse att tomten inte finns. Okej, jag kanske missade "magin" med tomten, men tja.. det finns magi i så mycket annat i fyra-femårsåldern.

Ni som har egna barn, hur tänker ni? Tror de på tomten? När de blir större, talar ni om för dem hur det är, eller får de komma på det själv?

Hoppas ni förstår mina tankegångar :)
Har själv inga egna barn
 
Sv: Tror era barn på tomten?

Vi hade aldrig någon tomte, utan mina föräldrar la ut alla julklappar när vi sov. Vi har trott på tomten alla 3 syskon och ganska så länge också. Det var aldrig någon som förklarade för mig (vad jag minns i alla fall) att tomten inte finns utan det förstod jag nog själv när jag blev så stor.

Jag tycker tron på jultomten är himla mysig och det är så att jag vill tro på tomten även idag och jag hoppas att mina barn kommer ha samma tro på tomten som jag hade som barn och har idag ;)
 
Sv: Tror era barn på tomten?

Jag växte upp med min farbror i grön ladugårdsoverall och oformlig tomtemask som tomte på jularna, så tomten har nog aldrig varit något jag själv har trott på.
Våra barn har fått tro på tomten. Vi har haft en väl utklädd mormor som alltid råkat gå ut för att röka när tomten dykt upp. Våra barn har varit lite rädda för tomten, så här har tomten knackat på dörren och lämnat in ett lass med julklappar genom dörren för att sen hasta vidare "till alla andra barn som tomten måste hinna med på julafton". Det har funkat jättebra och verkligen varit en höjdpunkt för dem. I julas tror de att de avslöjade att det är mormor som är tomten som kommer hit, men de är inte helt säkra. Och dessutom fick vi lite hjälp av grannarna i julas, där det dök upp en tomte mitt på dagen - till deras barnbarn - och hälsade på hos dem... DET fick våra barn att bli ganska konfunderade....

Nästa år kommer de garanterat avslöja tomten och det gör absolut ingenting. Vi kör på som vanligt tills tomten är fullständigt avslöjad! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp