Trulig tonaring - HJALP!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jillybean

Trådstartare
I lordags hamtade jag Em som tillbringat en vecka hos vara slaktingar. De har 1000 ha av paradis; skog, angsmark och strandtomt. De har ocksa 26 hastar, allt fran en dartmoor till belgiska ardenner med morgans, araber, quartehorses och allt mojligt. De har ocksa fyra dottrar varav en ar Em's alder, de andra tre 16, 18 och 20.

Sa Em alskar ju att vara dar, det gor jag ocksa. Under veckan som gatt sa har hon ridit, badat, hjalpt till med ponnyridning och haft det underbart i storsta allmanhet. Givetvis var det mindre roligt att aka hem. :smirk: Jag forklarade for henne att nu nar vi har en palitlig bil sa kan vi aka dit oftare, de bor namligen 20 mil harifran.

Tyvarr sa hjalpte det foga. Hon har sedan hon kom hem vadat i sjalvomkan. Hon struntar i sina sysslor, ar grinig pa allt och alla och ligger helst pa sangen och tycker synd om sig sjalv. I borjan sa gav jag henne en chans, jag forstod ju mycket val hur hon kande sig sa jag uppmuntrade och kramade. Idag sa tyckte jag att hon gott kunde gora sina sysslor och atminstone forsoka vara lite trevlig, om inte annat mot sin lillasyster som inte har lika stor forstaelse for storasysters humor. Hon tvarvagrade, bara fraste ifran och gick ut och satte sig pa gungorna. Getterna var torstiga, hundarna och katterna hungriga, disken stod kvar i diskhon och smutstvatten lag pa golvet. Hon har inte heller packat upp sina vaskor, de ligger kvar i hallen.

Resultatet blev ju forstas att pappa blev arg pa henne, jag blev irriterad for jag hade raknat med hennes hjalp och hade planerat att gora andra saker, lillasyster kunde inte forsta varfor alla var pa sa daligt humor och blev ocksa lite sur. Jag tycker synd om Em och forstar precis hur hon kanner det men hon sabbar ju for alla andra i familjen med sina primadonna-fasoner. Att hota med bestraffning hjalper inte, da far hon ju annu mera anledning att tycka synd om sig sjalv. Att utlova beloning funkar inte heller, det enda hon vill ar att aka tillbaks och vara hos slaktingarna lite langre. Vad gor man? Jag tycker jag har provat precis allt...
 
Sv: Trulig tonaring - HJALP!!!!

Em gör inte sina sysslor = konsekvens.

T ex: Diskar man (Em) inte, får man (Em) äta på smutsiga tallrikar. Är alla kläder i tvätten får man (Em) antingen rota i tvättkorgen efter kläder eller tvätta. Ta hon inte hand om djuren kan man inte ha kvar dem. Sköter man inte sina sysslor har man desto mer att ta hand om när man kommer på bättre tankar, d v s. stort berg av disk (ni diskar bara det ni behöver för tillfället), väldigt mycket tvätt, o s v.

Hårt? Ja, men jag tror hon är tillräckligt gammal att förstå konsekvenserna som ju blir än mer påtagliga när det är så dags för henne att flytta hemifrån.
 
Sv: Trulig tonaring - HJALP!!!!

Teoretiskt sett sa ar raden bra men tyvarr sa ar de nastan omojliga att genomfora i praktiken. Vi har ett pyttelitet kok med en enkel diskho (ingen skolj-sida alltsa) och en minimal diskbank sa disken maste goras.

Jag skulle inte ha nagot emot att lamna smutstvatten pa golvet tills hon drunknade i den men tyvarr sa delar hon rum med lillasyster och det ar ju orattvist mot henne om hon maste vada runt i storasysters smutstvatt.

Och djuren, ja, de ar ju hela familjens husdjur. Varfor ska vi behova lida for att hon ar pa omojligt humor?

Tack och lov sa har hon borjat komma pa ratsidan igen, basta kompisen ar hemma fran campingsemestern och hon fick mail fran slaktingarna om hur mycket de saknade henne.
 
Sv: Trulig tonaring - HJALP!!!!

slice skrev:
Em gör inte sina sysslor = konsekvens.

T ex: Diskar man (Em) inte, får man (Em) äta på smutsiga tallrikar. Är alla kläder i tvätten får man (Em) antingen rota i tvättkorgen efter kläder eller tvätta. Ta hon inte hand om djuren kan man inte ha kvar dem. Sköter man inte sina sysslor har man desto mer att ta hand om när man kommer på bättre tankar, d v s. stort berg av disk (ni diskar bara det ni behöver för tillfället), väldigt mycket tvätt, o s v.

Hårt? Ja, men jag tror hon är tillräckligt gammal att förstå konsekvenserna som ju blir än mer påtagliga när det är så dags för henne att flytta hemifrån.
:bow:

:idea: vattnar man inte djuren får Em inte dricka/bada/duscha
:idea: fodrar man inte djuren, får Em ingen mat
:idea: är man bara otrevlig så att det påverkar alla i huset kan man gott stanna på sitt rum .

Hoppas att Em kommer på bättre tankar snart :) !
 
Sv: Trulig tonaring - HJALP!!!!

Bra ideer har du fått, men jag sitter med facit och kan tala om att tonåriga döttrar lever sitt eget liv helt ovetande om att resten av världen har åsikter om deras beteende, det är ju DOM det är synd om det är ju DOM som är orättvist behandlade.
Den ultimata egotrippen - tonårstjej!
 
Sv: Trulig tonaring - HJALP!!!!

Jag skulle inte ha nagot emot att lamna smutstvatten pa golvet tills hon drunknade i den men tyvarr sa delar hon rum med lillasyster och det ar ju orattvist mot henne om hon maste vada runt i storasysters smutstvatt.
Inte trevligt för lillasyster, men å andra sidan måste storasyster lära sig just det; att hon delar rum med någon annan och att hon måste ta hänsyn.

Eller samla ihop tvätten i sopsäckar och ställ litet ultimatum. Tvätta (nu, inte i morgon!) eller så slängs det.

Och djuren, ja, de ar ju hela familjens husdjur. Varfor ska vi behova lida for att hon ar pa omojligt humor?
Samma som med lillasyster. Vill hon såra sin familj? Vill hon se att djuren lider?

Vad gäller disken; ta hand om det tills vidare. När hon kommer på rätsida får hon kompensera, t ex. ta disken X dagar i rad för att "komma ifatt".

Skola, tvätt, disk. Ingen dator, inga kompisar förrän hon gjort det som ska göras.
 
Sv: Trulig tonaring - HJALP!!!!

Och det enda man kan göra åt saken är att sätta hårt mot hårt och visa att man inte accepterar dylika primadonnafasoner.
 
Sv: Trulig tonaring - HJALP!!!!

Nu har hon antligen lagt av sig rollen som Prima Primadonna (tills nasta gang) och nu ar det dags att betala :devil:

Eftersom hon vart sa nonchalant mot lillasyster och djuren sa maste hon visa dem extra mycket uppmarksamhet. Fast det egentligen var min tur sa ska hon stada hundgarden, inget favoritjobb sommartid ;) Hon ska ocksa bada Harley, var langhariga unghund :devil: Kattladorna ar hennes jobb den narmsta veckan, likasa all disk. Lillasyster har en laaang lista pa saker hon vill gora :bump:

Hon ska ocksa skriva ett brev till familjen och ett till djuren dar hon forklarar sitt beteende och ber om ursakt. Tanken med det var att fa henne att titta pa sig sjalv lite noggrannare och forhoppningsvis fa sig en tankestallare.
 
Sv: Trulig tonaring - HJALP!!!!

Bra och trevlig kompromiss som kanske får henne att tänka ett steg längre nästa gång egotrippen sätter in. :D
 
Sv: Trulig tonaring - HJALP!!!!

Jo. Nästa gång hon känner för det så har hon alldeles glömt bort att världen inte kretsar kring henne. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 078
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
925
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Det har borjat kannas hostigt och har i UK har vi fatt mer och mer restriktioner efter att antalet corona fall okar igen. Efter ett...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 964
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp