Tugga på matte = KUL

R

RebeckaKihlberg

Nu har pållen fått en "tugga på matte" ryck igen, han hugger inte,men kniper tag i jackan och sen står han bara å håller...*suck*...är sjukt irriterade, har blivit arg på honom ordentligt ett par gånger = ingen effekt....TIPS?!?!?!?!?!?!?!?!
 
Används själv av min häst som "snuttefilt" :love:, konsekvens, konsekvens och lite till konsekvens har hjälpt lite iallafall.
 
4år...han hade en sån period när han var 3år på våren också
 
Så gör min häst också. Han tuggar även på tyglar och rep om han får chansen. Det är ett "föl-beteende" som hänger igen tror jag. Jag brukar bara säga nej, lugnt, och utan att bli arg. Det verkar som han inte alltid är medveten om att han faktisk har stoppat repet i munnen IGEN, fast matte sa han inte fick, så då får man påminna honom. :) Han kan även nafsa, men om han råkar bita mig så blir han väldigt rädd och skamsen. :o
Så jag sätter gränser, men utan att vara arg.

Bita fast i jackan håller f.ö. min 23 åring fortfarande på med. Särskilt blixlåset och knappar är roliga att bita sig fast i, han ser barnsligt förtjust ut. :D :angel:
 
:rofl: min är 8 och tror han är bebis och just detta tillhör hans favorit syselsättning stax efter gratis frisering av matte :D :angel:
 
Min är likadan! Det ska tuggas på grimskaft och tyglar, och nu senast när jag hängde upp en extrahink i ett grimskaft i boxen, så har han systematiskt STRIMLAT grimskaftet!
Tills jag smorde på "No Bite"! :devil:

Jag får "riva i" rejält till min häst ibland, för han slutar aldrig tugga på tygel/grimskaft han tar in i munnen.
Och när man då för typ 10:e gången BETT honom sluta tugga på tygeln när man leder honom, så "låter" man lite elakare och säger till rejält med att "ruska till" på tygeln/grimskaftet!
Men varför detta irriterande tuggande på saker?! :confused:

Annat än kedjor i stallgången är inte att tänka på! Han får en blick som väl närmast kan liknas vid drogad om det sitter ett vanligt grimskaft där som han kan tugga på.
Sedan ska han tugga in så lång bit som möjligt, och sedan med nöjd blick stå och tugga (läs äckla ner och ha sönder...) grimskaftet! :crazy:
 
Jag fattar bara inte varför egentligen :confused: :D...vissa dagar är han en liten ängel och allt går på räls :love:...å sen vissa dagar så hade han kunnat tugga ner hela stallet om han fått :devil:...*suck*...ponny :p ;) :D
 
Hingst- och ponnyfasoner! :mad: Det stör mig inte så mkt egentligen för han biter aldrig mig utan i tex jackan och han tar åt sig när jag säger till honom men sen gör han om samma sak direkt. :angel: :)
 
du skulle se femåriga fullblodet i stallet, han ska tugga på allt. när han var föl gick han runt med munnen öppen och stoppade i sig allt han kunde. :rofl:
 
känner igen prolblemet. Har dock uppnått enorma förbättringar genom lugn och konsekvens Det värsta jag vet är folk som låter hästen pocka och plocka litegrann medan de står och säger nej men sluuuutaaaaa utan att hästen märker det, sen så blir de so förbytta och ryter åt hästen som hoppar högt. Tre minuter senare börjar hästen igen och då orkar inte människan bry sig utan låter honom hållas.Nästa dag upprepas allt =hästen slutar aldrig blir osäker och negativt inställd till ryttaren och problemet löses aldrig.


istället skall du vara järnhård med att säga igfrån varje gång.. men MILT. Min 02:a föser jag bestämt undan eller varnar lite med rösten på ett sätt som jag vet att han förstår. Sen klappar jag och gosar när han står snällt. Det viktigaste är att jag inte låter bli att säga ifrån när jag är lite lamare i humöret, jag säger åt honom varje gång! samt att jag inte brusar upp.detta har hjälpt långt för oss, sen så går det i perioder av trots från hans sida.

de dagar när han tjafsar som värst och till och med äter grimskaftet när jag leder(nuemra har han lagt av med det, jag har märkt att han bara gör det när jag slappar av i disciplinen i övrigt) så får man ibland tala till honom upprepade gånger. men högst två, tre gånger säger jag ifrån milt, sen så backar jag iväg honom en bit istället och låter honom stå och fundera en stund innan vi fortsätter. Det får honom att inse att det inte är lönt att tjafsa.Jag rycker inte och jag skriker inte någonsin. Det går ändå.
 
Min är likadan 11 år och valack. Biter inte men snuttar på ALLT! Jag har inte hunnit vara konsekvent för han är så snabb.
 
man behöver inte bli fly förbannad, men man måste vara där och passa hela tiden, inte släppa fokus en dag bara för att man inte orkar, för att nästa dag läxa upp igen.

Det är en sån otrevlig ovana att jag tycker att det är värt att bli av med den. jag tror min unghäst gör det dels pga ålderns o mognaden men även graden av sysselsättning. Just nu är han konvalescent och då blir det ltie mer att sysselsätta sig med.han ah tagit upp grimskaftsätning vid uppbindning, något som vi tog ur honom för ett år sedan. men nu gör vi om proceduren. Tog en vecka förra gången...stöööön...
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: et_flickan
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 210
Senast: Ridinglady
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 754
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp